قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / برگزاری یک برنامه شاد برای کودکان شهدای مدافع حرم/ فرزندان شهدا پس از شهادت پدرشان دوباره متولد می‌شوند

برگزاری یک برنامه شاد برای کودکان شهدای مدافع حرم/ فرزندان شهدا پس از شهادت پدرشان دوباره متولد می‌شوند

دبیرپویش مردمی جشن تولد فرزندان شهدای مدافع حرم: تمامی مراسم، بزرگداشت‌ها و یادواره‌هایی که برای شهدا برگزار می‌شود رنگ عزا و ماتم دارد؛ اما ما می‌خواهیم یک برنامه شاد در قالب جشن تولد نمادین برای فرزندان خردسال شهدای مدافع حرم برگزار کنیم.

این پویش در قالب برگزاری مراسم جشن تولد برای فرزندان شهدای مدافع حرم به فعالیت می‌پردازد و در اولین اقدام خود برای ۲۰۰ نفر از فرزندان خردسال شهدای مدافع حرم در دو استان تهران و البرز به برگزاری جشن تولد نمادین خواهد پرداخت. این جشن همزمان با هفته تکریم خانواده و ایام مباهله در روز یکشنبه مورخ ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۷ در تالار سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی واقع در خیابان سمیه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری دبیر پویش مردمی جشن تولد فرزندان شهدای مدافع حرم با حضور لاله افتخاری دبیر پویش و حجت‌الاسلام بنیادی سخنگوی پویش در خبرگزاری تسنیم برگزار شد. مباحث مطرح‌شده در این نشست را در ادامه مطالعه می‌کنید:

افتخاری:  مسئله تکریم از شهدای مدافع حرم با تشییع پیکر پاک شهید حججی رنگ و لعاب دیگری می‌گیرد و زنده‌تر می‌شود. این پویش یک فعالیت مردمی است که طی آن مردم برای تسکین قلوب خودشان و پرداخت دین به خانواده شهدا به اجرای این برنامه می‌پردازند. شهدای مدافع حرم در کشور خودشان به جهاد نپرداخته‌اند بلکه در کشوری جنگیده‌اند که مردم آنجا حتی همزبان و شاید هممذهب خودشان نیستند و آنها برای دفاع از انسانیت و حریم اهل‌بیت به جهاد پرداختند.

 

قرار نیست که خانواده شهدا همیشه گریه کنند و غمگین باشند. ما می‌خواهیم یک مراسم شاد برای کودکان خردسال و یتیمی که تاج افتخار فرزندی شهید را بر سر دارند برگزار کنیم و این عمل لبیک به فرمان «آتش به اختیار» رهبر معظم انقلاب است؛ یعنی همان کارِ فرهنگیِ تمیز و خودجوش که مدنظر رهبری بود.

مردم ما در زمینه تکریم خانواده شهدا و ادای دین به آنها احساس تکلیف می‌کنند. این پویش یک حرکت فراجنسیتی، فراقومیتی، فرامذهبی و فراملیتی است. ما در این پویش تلاش کردیم به تکریم از فرزندان خردسال شهدای مدافع حرم که تاکنون مغفول مانده‌اند بپردازیم؛ چون قبلاً مراسم یادواره‌ها و دیدار با خانواده شهدا وجود داشت اما چنین برنامه شادی برای فرزندان شهدا را تاکنون نداشته‌ایم. قرار نیست که خانواده شهدا همیشه گریه کنند و غمگین باشند. ما می‌خواهیم یک مراسم شاد برای کودکان خردسال و یتیمی که تاج افتخار فرزندی شهید را بر سر دارند برگزار کنیم و این عمل لبیک به فرمان «آتش به اختیار» رهبر معظم انقلاب است؛ یعنی همان کارِ فرهنگیِ تمیز و خودجوش که مدنظر رهبری بود.

حجت‌الاسلام بنیادی: خوشا به حال این عزیزانی که از بهترین هدیه خداوندی که نعمت حیات است در راه زنده نگه داشتن اسلام می‌گذرند. این پویش که طی جلسات مردمی با همکاری طلاب «سفیران هدایت» برنامه‌ریزی شده است. ما می‌خواهیم طی این حرکت؛ مردم به خانواده شهدا ابراز علاقه و ادای دین کنند؛ شهدایی که از جان و مال خود گذشتند تا ما در این کشور آسوده زندگی کنیم. این فعالیت در قالب برگزاری جشن تولد نمادین برای فرزندان خردسال شهدای مدافع حرم با پیگیری و حضور مردمی است و انشاءالله که نتایج خوبی را در پی داشته باشد.

این برنامه فعلاً در استان‌های تهران و البرز انجام می‌شود و سپس استانهای خراسانات را در نظر داریم. برای اجرای این برنامه ۸ کمیته مختلف طراحی شد تا پیگیر بخش‌های مختلف این پویش باشند. اول کمیته پذیرش که به احصاء آمار خانواده شهدا و شناسایی ۲۰۰ فرزند شهید مدافع حرم در استان تهران و البرز و هماهنگی با خانواده‌های آنها پرداخت. دوم کمیته هنرمندان که به رایزنی با هنرمندان مطرح کشور جهت حضور در پویش و حمایت از طریق صفحات مجازی آنها می‌پردازد. سوم کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات، چهارم کمیته مالی، پنجم کمیته پشتیبانی و تدارکات، ششم کمیته تشریفات، هفتم کمیته هماهنگی و برنامه‌ریزی و هشتم کمیته میهمانان ویژه که به هماهنگی و دعوت از هنرمندان مطرح، دولتمردان و فرماندهان نظامی می‌پردازد.

در کشور ما مردم علاقه و تمایل زیادی به تکریم از خانواده شهدا دارند؛ در حالی که در سایر کشورها چنین تمایلی در میان مردم وجود ندارد و خانواده شهدا در غربت به سر می‌برند.

افتخاری: این پویش یک حرکت کاملاً مردمی است اما در برگزاری آن نهادهایی همچون خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری فارس، خبرگزاری شبستان، حوزه هنری انقلاب اسلامی، سازمان بسیج مستضعفین، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما، شبکه افق و شبکه‌ پنج سیما همکاری دارند. ما در نظر داریم که در آینده این حرکت را به سایر استان‌هایی که تعداد زیادی از شهدای مدافع حرم را دارا هستند گسترش دهیم و شاید در آینده به سایر کشورها نیز گسترش داده شود. در کشور ما مردم علاقه و تمایل زیادی به تکریم از خانواده شهدا دارند؛ در حالی که در سایر کشورها چنین تمایلی در میان مردم وجود ندارد و خانواده شهدا در غربت به سر می‌برند.

زمانی که در مراسم بزرگداشت شهدا شرکت می‌کنم می‌بینم که مراسم رنگ عزا و ماتم دارد و فقط مختص بزرگسالان است؛ اما تفاوت این پویش با سایر مراسمی که برای شهدا برگزار می‌شود در این است که یک برنامه شاد برای کودکان برگزار می‌شود.

 این جشن در هفته تکریم از خانواده و ایام مباهله برگزار می‌شود که این امر  تاثیر بیشتری به این پویش می‌دهد. همسر و پدر من هر دو از شهدای دفاع مقدس هستند و من ۳۰ سال است که این افتخار را دارم و زمانی که در مراسم بزرگداشت شهدا شرکت می‌کنم می‌بینم که مراسم رنگ عزا و ماتم دارد و فقط مختص بزرگسالان است؛ اما تفاوت این پویش با سایر مراسمی که برای شهدا برگزار می‌شود در این است که یک برنامه شاد برای کودکان برگزار می‌شود.

طی این جشن دو مسابقه نیز برگزار خواهد شد. اول مسابقه «ناگفته‌های پدر من» که مختص فرزندان شهدای مدافع حرم است که خاطرات ناگفته و دلنوشته‌های خود راجع به پدران‌شان را می‌نویسند که این نوشته‌ها در قالب یک کتاب چاپ خواهد شد تا در دسترس هنرمندان عرصه سینما و انیمیشن قرار بگیرد تا با استفاده از آنها به تولید اثر بپردازند. مسابقه دوم که برای تمامی کودکان است مسابقه نقاشی با موضوع شهدای مدافع حرم است که ما با این حرکت می‌خواهیم کودکان از سنین پایین نسبت به کسانی که آینده، امنیت، استقلال و هویت آنها را با شهادت خود تامین کرده‌اند؛ احساس مسئولیت کنند.

امسال شرکت در این جشن فقط مختص خانواده شهدای مدافع حرم است؛ اما سعی می‌کنیم سال آینده این جشن را در استادیوم آزادی برگزار کنیم تا عموم مردم بتوانند از این برنامه استفاده کنند.

حجت‌الاسلام بنیادی: این پویش در اینستاگرام و توئیتر با عنوان «غنچه‌های مقاومت» فعال خواهد بود که امروز از آن رونمایی می‌شود که افراد از طریق آن می‌توانند در جریان اخبار و اطلاع‌رسانی‌های این پویش قرار بگیرند. ما در نظر داریم که در آذرماه این جشن را در مشهد برگزار کنیم و پس از آن استان‌های قم، خوزستان، مازندران، گیلان و کرمان در اولویت برگزاری این جشن هستند و آرزوی ما این است که این پویش در تمامی استان‌های کشور برگزار شود.

طی جلسه‌ای که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم ایشان فرمودند: ما هنرمندان و هنر  خوب و برجسته‌ای داریم اما باید محتوای آن درست شود؛ ما نیز در راستای تاکید مقام معظم رهبری به برگزاری این پویش می‌پردازیم.

افتخاری: دبیرخانه این پویش در کانون فرهنگی-هنری مسجد القرآن واقع در خیابان نبرد جنوبی قرار دارد که انشاءالله آثار ارسالی در اختیار هنرمندان عرصه سینما و انیمیشن قرار می‌گیرد تا آثار هنری ارزشمندی از آنها تهیه شود. طی جلسه‌ای که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم ایشان فرمودند: «ما هنرمندان و هنر  خوب و برجسته‌ای داریم اما باید محتوای آن درست شود» ما نیز در راستای تاکید مقام معظم رهبری به برگزاری این پویش می‌پردازیم.

بنیادی: دبیر این پویش سرکار خانم دکتر لاله افتخاری هستند که خودشان همسر و فرزند شهید و نماینده سابق مجلس هستند. دبیر اجرایی پویش آقای سلمان نصیری هستند که فرزند شهید نصیری از شهدای مدافع حرم می‌باشند. یعنی امور این پویش به عهده کسانی است که خودشان از خانواده شهدا هستند.

این جشن تولد، نمادین است؛ جشن تولد نمادین مثل سالگرد دسته‌جمعی شهدا یک حرکت سمبلیک است.

هدف ما از انتخاب نام پویش جشن تولد این بود که فرزندان شهدا پس از شهادت پدرشان دوباره متولد می‌شوند و زندگی جدیدی را شروع می‌کنند.

افتخاری: حضرت زینب پس از شهادت امام حسین دچار یک تولد جدید شدند یعنی زندگی جدیدی را شروع کردند که برایشان قابل مقایسه با هیچ چیز دیگری نبود. در زمانی که همسرم در جبهه‌های جنگ حضور داشت گاهی که ایشان را در خواب می‌دیدم به او می‌گفتم که برنگردد و بماند و به اسلام خدمت کند. پدر و همسر من هر دو در عملیات کربلای ۴ به شهادت رسیدند. خداوند متعال در یک حدیث قدسی می‌فرماید: «من جانشین شهید در خانواده‌اش هستم هر کس آنان را آزار دهد مرا آزار داده و هر کس آنها را تکریم کند مرا تکریم کرده است.» هدف ما از انتخاب نام پویش جشن تولد بیان این حقیقت بود که فرزندان شهدا پس از شهادت پدرشان دوباره متولد می‌شوند و زندگی جدیدی را شروع می‌کنند. من هم احساس می‌کنم که پس از شهادت همسر و پدرم زندگی جدیدی را شروع کردم. تمامی این کودکان خردسال هستند یعنی پایین‌تر از ۱۰ سال که قاعدتاً کودک به حساب می‌آیند.

کانون فرزندان شهدا توسط کسانی برپا شد که در زمان شهادت پدرشان هفت، هشت ساله بودند. ما می‌خواهیم طی این حرکت نشان دهیم که جامعه قدرشناس خانواده‌های شهدا است و فرزندان شهدا نیز باید همبستگی داشته باشند و خودشان پاسدار خون پدران‌شان باشند. خانواده شهدا بدهکارترین افراد به اسلام و جامعه هستند چون خدا این موهبت عظیم را به آنان اعطا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *