قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / عناوین اصلی / شرایط برخورداری از حق پرستاری برای والدین، همسران و فرزندان شهدا در برنامه ششم توسعه

شرایط برخورداری از حق پرستاری برای والدین، همسران و فرزندان شهدا در برنامه ششم توسعه

به گزارش کهف شاهد، حق پرستاری ابتدا در بودجه‌های سنواتی برای جانبازان به تصویب رسید و در سال ۸۰ به عنوان تبصره۲ ماده۱۱ قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان دائمی شد.

حق پرستاری هرساله برمبنای حداقل دستمزد ماهانه کارگران به جانبازان واجد شرایط پرداخت می‌شود. جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر و جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی با تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از مشمولین اولین حق پرستاری در قوانین بودند. شورای عالی کار هر ساله حداقل دستمزد کارگران را تعیین می‌کند و این مبلغ مبنایی برای محاسبه حق پرستاری جانبازان می‌شود.

شورای عالی کار حداقل حقوق کارگران برای سال ۹۴ را مبلغ ۹۳۰ هزار تومان تعیین کرد و حق پرستاری جانبازان در سال جاری معادل همین مبلغ خواهد بود. مبلغ حق پرستاری به‌عنوان ضریب K در ضوابط و مقررات جاری بنیاد شناخته می‌شود و جانبازان به نسبت شدت ضایعات جسمی و روحی از هفت دهم K تا چهار K از حق پرستاری برخوردار می‌شوند. ضریب K در سال‌جاری ۹۳۰ هزارتومان است.

با عنایت به اینکه حق پرستاری در قوانین مختلف کشورها به‌ویژه کشورهای توسعه‌یافته که در گذشته‌، جنگ‌های بزرگی داشته‌اند به استانداردهایی رسیده بود و آنچه در ضوابط جاری ما در حال پرداخت بود با آن فاصله داشت، همواره بحث جدی در خصوص انجام تغییرات لازم در میزان و حوزه شمول حق پرستاری مطرح بود.

ابتدا حق نگهداری را در قوانین بیمه‌ای و طبق قراردادهایی با سازمان‌های بیمه‌ای در خصوص والدین شهدا به‌صورت ناقص اجرا کردند، لکن این اجرا به‌صورت مستقل در قوانین پیش‌بینی نشده بود.

با تصویب قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، حق پرستاری به عنوان ماده‌ای مستقل در این قانون گنجانده شد.

در ماده۲۶ قانون جامع دولت موظف است به‌منظور حمایت از سلامت جانبازان ۵۰درصد و بالاتر و جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد و براساس شدت و نوع ضایعات ناشی از مجروحیت و میزان ساعت کاری که از جانبازان مراقبت می‌شود، نسبت به برقراری و پرداخت حق پرستاری و حق همیاری برمبنای حداقل دستمزد ماهانه کارگران اقدام کند.

با نهایی‌شدن قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور که از سال ۹۴ تا پایان سال ۹۵ بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در رفت و برگشت بود، ماده۲۶ قانون جامع به شرح زیر اصلاح شد، در این اصلاحیه عبارت «جانبازان دارای محدودیت جسمی، حرکتی» بعد از عبارت «جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی» قرار گرفت و به‌قانون اضافه شد.

علاوه برآن تبصره‌ای به ماده۲۶ به‌شرح زیر اضافه شد:
والدین، همسران و فرزندان شهدا که دارای بیماری‌های خاص، صعب‌العلاج یا محدودیت جسمی حرکتی می‌باشند، پس از تایید کمیسیون پزشکی بنیاد مشمول این ماده می‌شود.

با این مصوبه حوزه شمول واجدین شرایط برخورداری از حق پرستاری توسعه پیدا کرد و جمع بیشتری از ایثارگران و خانواده آنها تحت پوشش قرار گرفت.

مجلس به این اصلاحیه اکتفا نکرد و در قانون برنامه ششم توسعه اصلاحات فوق را مجددا تصویب و یک تبصره دیگر به‌ماده۲۶ قانون جامع اضافه کرد.

در تبصره۲ الحاقی به ماده۲۶ قانون جامعه، آمده است: جانبازان گروه۲۵ درصد تا ۴۹ درصد ضریبK بهره‌مندی حق پرستاری آنان به میزان درصد جانبازی می‌باشد. به اعتبار این تبصره جانبازانی که با نظر کمیسیون پزشکی مشمول حق پرستاری می‌شوند به نسبت درصد جانبازی از حق پرستاری برخوردار می‌گردند. لذا جانبازی که دارای درصد۳۰ می‌باشد در سال‌جاری ۳۰درصد از مبلغ ۹۳۰ هزار تومان را به عنوان حق پرستاری دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *