قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / عناوین اصلی / مدیر عامل کانون همبستگی فرزندان شاهد: امسال در پیاده روی اربعین جای “شهدا” خالی نیست

مدیر عامل کانون همبستگی فرزندان شاهد: امسال در پیاده روی اربعین جای “شهدا” خالی نیست

به گزارش کهف شاهد : بدون آنکه سوالی را مطرح کنم شروع به سخن گفتن می کند. از شهید می گوید. از شهادت و از خانواده شهدا. خودش هم فرزند شهید است و هم نوه شهید.دغدغه اش ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و برای پیشبرد آن تلاش بسیاری می کند. او خانواده شهدا را به ایران اسلامی بدهکار می داند و می گوید که بعد از رفتن شهدا بار مسئولیت خانواده شهدا سنگین تر شده است. او این مسئولیت را از جنس رسالت زینبی بر می شمرد و در همین راستا سایتی را با نام www.kahfeshahed.irراه اندازی کرده است.

دکتر حسین عامریان مدیر عامل کانون همبستگی فرزندان شاهد است. او لبیک تأسیس این کانون را از مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای گرفت و بدون وابستگی به هیچ ارگان و نهادی، آن را در سال ۹۱ تأسیس نمود.

چندی پیش کانون همبستگی فرزندان شاهد طرح تشکیل کارگروه شاهد را به کمیته فرهنگی آموزشی اربعین ارائه کرد. کمیته فرهنگی آموزشی اربعین نیزمسئولیت تشکیل این کارگروه را به خود کانون همبستگی فرزندان شاهد واگذار نمود و دکتر عامریان و همکارانش طرح زیارت ابا عبدالله(ع) به نیابت از شهدا را با نام طرح “نائب الشهید” به عنوان طرح شاخص امسال در کارگروه شاهد در نظر گرفتند.

shalamchenews

به منظور تشریح ابعاد مختلف این طرح به سراغ دکتر حسین عامریان دبیر کارگروه شاهد کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین رفتم و مصاحبه ای را با ایشان داشتم که شما را به خواندن آن دعوت می کنم.

فلسفه اجرای طرح نائب الشهید چیست؟

در مورد این طرح باید به ریشه ها بپردازیم تا اهمیت آن را در یابیم.یعنی در واقع باید از چند منظر به اهمیت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ورود کنیم تا به فلسفه نائب الشهید برسیم. منظر سیاسی اجتماعی، منظراخلاقی و منظر شخصی.

لطفا هر کدام را به طور مختصر توضیح دهید.

از منظر سیاسی اجتماعی می توان گفت کشورهای اسلامی که امروز در اوج دشمنی ها و درگیری ها هستند کمتر به سلاح فرهنگی ایثار و شهادت تجهیز شده اند. اگر این فرهنگ، آنگونه که در ایران به اهتمام امام خمینی (ره) وارد عرصه سیاسی اجتماعی جامعه شد، در کشورهای اسلامی نیز نهادینه شود بسیاری از مشکلات آنها حل خواهد شد. در واقعحرکت محوری برای بیداری و نجات دنیا جز عاشورا و شهادت زیر پرچم ولایت، چیز دیگری نیست وطرح نائب الشهید،باعث ورود فرهنگ ایثار و شهادت در عرصه های سیاسی اجتماعی مردم می شود و نجات بخش خواهد بود.

از منظر اخلاقی نیزمی توان گفت که همین مرز و راهی که برای پیاده روی در آن گام می نهیم توسط شهیدان فتح شده است. آنها این مسیر را هموار کردند بدون آن که خود توفیق زیارت را پیدا کنند. آنها با آرزوی زیارت به شهادت رسیدند و زائران اخلاقا به آنها مدیونند.

از منظر شخصی نیز اگر بخواهیم به موضوع نگاه کنیم درمی یابیم که زائران می توانند با همراهی شهدا، آنها را واسطه قرار دهند تا زیارتشان مورد قبول حق واقع شود و مورد شفاعت و عنایت شهیدان قرار گیرند. پیاده روی اربعین و زیارت کربلا به نیابت از شهید، نوعی جان دادن به زیارت است.

زائران چگونه می توانند نائب الشهید شوند؟

در سایت الاربعین www.alarbaeen.irصفحه ای را تعریف کرده ایم با عنوان نائب الشهید که خانواده شهدا و همرزمان و دوستداران شهیدان، شهید مورد نظر خود را ثبت نام می کنند.

زائران نیز از طریق همین سایت شهید مد نظر خود را انتخاب کرده و نائب الزیاره او می شوند. از طرفی در خروجی های مرزی و همچنینن درمسیر پیاده روی اربعین هم کارت هایی را حاوی اسامی شهدا و تصاویر آنها توزیع می کنیم تا علاقمندان بتوانند از این برکت بهره مند شوند. ما در این کارت ها آداب زیارت را هم تعریف کرده ایم.

مگر نائب الزیاره بودن آداب خاصی دارد؟

خیر. نیابت یک تکلیف نیست که آداب خاصی داشته باشد. ما فقط در بحث آداب نیابت توصیه هایی داریم. مثلا ما گفتیم خوب است نائب شهید بر سر مزار شهید برود و از او اجازه بگیرد. یا توصیه کردیم که نواب شهدا، نیابتشان را علنی کنندتا این راه ترویج شود. البته به همین منظور کارت های نواب شهدا را به نحوی طراحی کردیم که اشخاص بتوانند به گردن بیاویزند و یا روی کوله خود نصب کنند.

طرح نائب الشهید چه سطحی از کشور را تحت پوشش خود دارد؟

ما در کانون همبستگی فرزندان شاهد ۳۲ تشکل داریم که هر کدام مسئولیت کارگروه شاهد استان های خود را برعهده دارند ودر استان خود فعالیت می کنند بنابراین تمام کشور زیر پوشش این طرح است.

آیا طرح نائب الشهید مخالفینی هم داشته است؟

این طرح چاشیی نیست و البته همه با تبیین و ترویج فرهنگ شهادت موافق هستند. ولی این موضوع باید کم کم جا بیفتد و متأسفانه این موضوع  برای خیلی از مسئولین هنوز جا نیفتاده است و یا اولویت ندارد.

آیا این درست است که ارگان های دولتی هیچ همکاری با شما نداشته اند ؟

بله همین طور است. این طرح تنها با کمک های مردمی و البته کمک های موکب داران پیش رفت.

حتی بنیاد شهید هم کمکی نکرد؟ مثلا در دادن آمار شهدا یا اطلاعات آنها؟

به هیچ وجه. حتی اسم شهدا را به ما ندادند. نه بنیاد شهید و نه بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس هیچ آمار، اسم و مشخصاتی از شهدا را در اختیار ما قرار ندادندو حاضر نشدند کمترین اطلاعاتی را نه در اختیار ما و نه در اختیار کمیته فرهنگی آموزشی اربعین قرار دهند.حتی اطلاعات اولیه ای مانند نام و نام خانوادگی، تصویر و محل شهادت شهیدان را در اختیار ما قرار ندادند.

پس اطلاعات شهدا را از کجا به دست آوردید؟

داده های ما، داده هایی است که از طریق خانواده و دوستداران شهدا به ما رسیده است و همین اطلاعات را به زائران اعلام می کنیم. این اطلاعات خوب است ولی کامل نیست.

چه شهدایی در لیست شما هستند؟

شهدای گمنام، شهدای حرم، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای ترور، شهدای قرآنی، شهدای حشرالشعبی عراق و برخی شهدای بین الملل مانند لبنان و … در واقع شهدای جهان اسلام مخاطب ما هستند.

آیا برنامه ویژه ای برای ثبت خاطرات و دلنوشته های نواب دارید؟

بله. ما همزمان با طرح “نائب الشهید” طرحی را دنبال می کنیم به نام “نامه ای به شهید” . در این طرح نامه هایی را به سبک نامه های زمان جنگ طراحی کرده ایم و همراه کارت به نواب شهدا تحویل می دهیم تا در حین پیاده روی یا در پایان آن، نامه ای را خطاب به خود شهید بنویسند و به ما تحویل دهند تا بتوانیم روی این نامه ها کار فرهنگی انجام دهیم.

همچنین بعد از بازگشت نواب شهدا ، از آنها برای همکاری در امور خیریه جاری اجتماعی و فرهنگی دعوت به عمل خواهد آمد.

سخن آخر؟

نیابت شهید محدود به اربعین نیست. اربعین یک ظرفیت بزرگ است برای اقدامات بزرگ. ما باید بعد از این در کلیه امور خیریه و امور جاری اجتماعی، این روش را جاری کنیم. ما باید حرکت های جهادی، امور فرهنگی و کارهای خیریه خودرا به نیابت از شهدا انجام دهیم و اینگونه آرام آرام فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه، نهادینه کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *