قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / بنیاد شهید شأن و جایگاه ایثارگری و ایثارگران را خوب نمی شناسد

بنیاد شهید شأن و جایگاه ایثارگری و ایثارگران را خوب نمی شناسد

وقتی بنیاد شأن و جایگاه ایثارگری و ایثارگران را نشناسد، نتیجه آن این می شود که بجای آنکه اقدامات بنیاد به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تقویت جایگاه ایثارگران کمک نماید، در بسیاری از اوقات، تضعیف کننده جایگاه ایثارگران است.

کهف شاهد: در نشست تعدادی از مدیران تشکل های شاهد و ایثارگر با حجه الاسلام کاویانی معاون فرهنگی بنیاد شهید و امورایثارگران و مدیران کل آن معاونت، حسین عامریان مدیرعامل کانون همبستگی فرزندان شاهد عملکرد بنیاد در حوزه فرهنگی را مورد نقد قرار داد و اظهار داشت: در بحث توسعه ، تاکید مقام معظم رهبری بر اولویت توسعه فرهنگی نسبت به توسعه اقتصادی و سیاسی است و در توسعه فرهنگی نیز تاکید ایشان بر اهمیت و اولویت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که براساس قانون مسئولیت سیاستگذاری و برنامه ریز آن برعهده بنیاد شهید گذاشته شده است. ولی فی الواقع بنیاد شهید نه تنها به عنوان سیاستگدار حوزه ایثار و شهادت برای ارگان های دیگر و جامعه برنامه ای نداشته است، بلکه به به تکالیف فرهنگی خود نسبت به جامعه که طبق اساسنامه بنیاد بر عهده آن نهاده شده نیز، عمل نکرده است. به عبارتی بنیاد به وظیفه اش نسبت به امور فرهنگی خانواده های شهداء هم عمل نکرده است تا چه برسد به جامعه.

وی در ادامه تصریح کرد: گذشته ها گذشت؛ الان باید نگاه مان به آینده باشد. الان کار نداریم که برای جامعه چه کرده اید و یا می خواهید انجام بدید. از درون جامعه ایثارگری و اقربای بنیاد شروع می کنیم و می پرسیم که واقعا بنیاد شهید چه برنامه ای برای ارائه خدمت فرهنگی به همسران و فرزندان شهداء و دیگر ایثارگران دارد؟ چه برنامه فرهنگی برای معدود فرزندان شاهدی که مطلقه شده اند یا در معرض مشکلات فرهنگی قرار گرفته اند، دارد؟ چه برنامه ریزی برای همسران شهداء که سنی از آنها گذشته و تنها تر از همیشه شده اند، دارد؟ برای نوه های شهداء، نسل شهداء و ایثارگران، چه برنامه ریزی کرده است؟ چه برنامه ریزی برای حفظ روحیه ایثار و شهادت در میان ایثارگران انجام شده است؟ چه تدبیری برای حفظ کیان و شأن ایثارگران اندیشیده شده است؟ و..

عامریان بر لزوم تفکیک خدمات آموزشی از فعالیت های فرهنگی تأکید کرد و افزود: در ارائه گزارش فعالیت های فرهنگی توسط مسئولین بنیاد شهید، معمولا خدمات و پشتیبانی های آموزشی بنیاد از ایثارگران که قابل تقدیر و ارزشمند بوده است، در ذیل موضوع فرهنگ تعریف می شود. ولی این رویکرد اشتباه است و این دو را باید کاملا از هم تفکیک نمود. والا با وجود وزارت آموزش عالی، وزارت ارشاد ایجاد نمی شد.

مدیرعامل کانون همبستگی فرزندان شاهد مهمترین پیش نیاز های انجام وظایف بنیاد شهید در حوزه فرهنگی ایثارگران را شناخت و تعریف گفتمان صحیح و اصیل ایثارگری و ایثارگران دانست و تصریح کرد: متأسفانه گفتمان ایثارگران توسط بنیاد برای این برهه و برای خودش و برای جامعه و ایثارگران اساسا مشخص و تعریف نشده است که بخواهد به آن عمل شود. تا زمانی که بنیاد شأن و جایگاه ایثارگری و ایثارگران را نشناسد، نتیجه آن این می شود که بجای آنکه اقدامات بنیاد به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تقویت جایگاه ایثارگران کمک نماید، در بسیاری از اوقات، تضعیف کننده جایگاه ایثارگران است. در حالی که انسان ها ذاتا تکریم کننده ایثار و ایثارگر هستند، ولی آنقدر اشتباه و ناصحیح برنامه ریزی و عمل شده است که بسیاری در جامعه، نسبت به ایثارگران موضع مناسب و درستی ندارند. و مسئولیت همه این فشارها و مشکلات به متولیان فرهنگی ایثارگران بر می گردد.

وی افزود: مشکل اصلی بنیاد در مدیریت فرهنگی حوزه ایثار و شهادت و ایثارگران، نه بودجه و امکانات، بلکه تدبیر و مدیریت و دلسوزی و دغدغه مندی است. لذا مدیران نباید پشت بهانه های مالی و بودجه پنهان شوند.

عامریان در پایان تأکید کرد: ضرورت دارد که مدیران بنیاد شهید، باز تعریف اساسی در نقش و جایگاه بنیاد شهید و ایثارگران و وظایفی که برعهده مدیران است، داشته باشند و با شناخت وظیفه خود با دلسوزی و روحیه انقلابی به آن عمل کنند و تلاش نمایند از ظرفیت جامعه ایثارگری نیز به نحو شایسته ای استفاده نمایند که در همین راستا تشکل های ایثارگری نیز آماده کمک به بنیاد شهید در تحقق این اهداف هستند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *