ابوترابی: شهیدی درب بنیاد را به روی ایثارگران بسته وپاسخگو نیست/ ابطحی: وزارتخانه شدن بنیاد شهید مشکل اختلاسها و رانتها را رفع نمیکند
موافقان تشکیل وزارت امورشهدا آن را ضرورتی برای جلوگیری از تخلفات بنیادشهید دانسته، مخالفان اما آن را مغایر برنامه وتجربهای شکستخورده میدانند.
خبرگزاری خانه ملت : یک فوریت طرح تشکیل وزارت امور شهدا و امور ایثارگران اگرچه در صحن علنی مجلس با مخالفت نمایندگان روبرو شد اما قرار است به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گیرد. طرحی که مخالفان آن را مغایر برنامه ششم در چابک و کوچک سازی دولت میدانند.
سید محمدجواد ابطحی عضو فراکسیون ایثارگران با بیان اینکه نباید به دلیل ضعف عملکرد یک مدیر، ساختار بنیاد شهید را تغییر داد می گوید: راهکار حذف اختلاسها و رانتها در بنیاد شهید تشکیل وزارتخانه نیست بلکه باید دست به اصلاحات ساختاری زد.
ابوالفضل ابوترابی طراح طرح تشکیل وزارت امور شهدا و ایثارگران اما نظارتناپذیری بنیاد را عامل بروز فسادها در این مجموعه می داند. او می افزاید: رئیس فعلی بنیاد شهید چون خود را تنها به رئیس جمهور پاسخگو میداند درب بنیاد شهید را به روی ایثارگران بسته و به هیچ کس پاسخگو نیست موضوعی که اعتراضات بسیاری را به دنبال داشته است.
خبرگزاری خانه ملت در نشستی با حضور سید محمدجواد ابطحی عضو فراکسیون ایثارگران و از مخالفان تبدیل بنیاد شهید به وزارتخانه و ابوالفضل ابوترابی طراح طرح تبدیل بنیاد شهید به وزارتخانه به بررسی ابعاد مختلف طرح “تبدیل بنیاد شهید و امور ایثارگران به وزارتخانه” پرداخت که متن آن را در ادامه می خوانید.
ابوترابی: معاون پارلمانی سابق آقای شهیدی اختلاس هایی در پرونده خود داشت/نقش خواهرزاده وی در پرونده گلدکوئیست و شهرداری تهران
خانه ملت: یک فوریت طرح تشکیل وزارت شهدا و امور ایثارگران اوایل دی ماه در مجلس مطرح اما موفق به اخذ رأی نشد. مخالفان طرح بر این باورند که تشکیل وزارتخانه راهحل رفع مشکلات ایثارگران نیست. آقای ابوترابی دلایل موافقت شما به عنوان طراح طرح تشکیل وزارت امور شهدا و ایثارگران چیست؟
ابوترابی: ببینید در مجلس نهم و در پی ایرادات اساسی که به بنیاد شهید وارد بود تحقیق وتفحص چند هزار صفحهای از این مجموعه در دستور کار قرار گرفت، امروز هم در مجلس دهم به ریاست فعلی بنیاد شهید یعنی آقای شهیدی انتقادات شدیدی وارد است دلیل آن هم این است که معاون پارلمانی آقای شهیدی متأسفانه اختلاسها و مسائل دیگری را در کارنامه خود داشت که البته شخص دیگری جایگزین شد؛ علاوه بر این خواهرزاده آقای شهیدی علی رغم اینکه پرونده هایی در گلدکوئیست و شهرداری تهران داشت به عنوان مشاور رئیس بنیاد شهید در بنیاد مستقر شد.
ابوترابی: بروز فسادهایی در اداره کل امور ایثارگران خراسان و اصفهان
بانک دی نیز که بیش از ۱۲۰ تا ۱۳۰ سهام داشت امروز سهامش به کمتر از ۷۰ سهم رسیده به طوریکه مدیرعامل بانک هم اکنون با قرار آزاد است و هیأت مدیره بانک دی نیز ممنوعالخروج بودند، علیرغم همه این ها آقای شهیدی همان هیأت مدیره قبلی را برای بانک معرفی کرد. به این مشکلات فسادهایی که در اداره کل خراسان و اداره کل اصفهان به وجود آمده را نیز اضافه کنید. علاوه بر این، مباحث مرتبط با مجتمع اقتصادی کوثر و مجموعههای اقتصادی بنیاد شهید هم وجود دارد که ترجیح میدهم وارد آن نشوم.
ابوترابی: شهیدی درب را به روی ایثارگران بسته است
با وجود همه این مشکلاتی که گریبان بنیاد شهید را گرفته اما متاسفانه آقای شهیدی پاسخگو نیستند به طوریکه اگر همین امروز یک نماینده بخواهد آقای شهیدی را ملاقات کند باید ۳ یا ۶ ماه وقت بگذارد، متاسفانه آقای شهیدی در را به روی همه ایثارگران بسته است، حتی اگر نماینده ای هم بخواهد ایثارگری را با خود به بنیاد شهید ببرد میگویند پذیرش نداریم. علت چیست؟ زیرا آقای شهیدی تنها به رئیسجمهور پاسخگو است و در خود نیازی به پاسخگویی به مجلس احساس نمیکند بنابراین چرا باید نماینده را ببینید یا مجلس در حضور پیدا کرده و پاسخگو باشد.
برای رفع چنین ایراداتی درخصوص بنیاد شهید و امور ایثارگران ما دو طرح را تدوین کردیم؛ نخست اینکه همانند هلال احمر، رئیس بنیاد شهید از جامعه هدف ابتدا به صورت انتخاباتی شهرستان و بعد استان تعیین شود، در نهایت مجمع عالی ایثارگران کشور دو نفر را به رئیس جمهور پیشنهاد داده و رئیس جمهور برای یک نفر از آنها حکم بزند. برای این کار اصلاح اساسنامه بنیاد شهید را در دستور کار داشتیم که به طرح تبدیل شد و به کمیسیون اجتماعی رفت اما کلیات آن رد شد.
در گام بعد و به دلیل فسادهایی که بخش کوچکی از آن را عرض کردم و پاسخگو نبودن آقای شهیدی تلاش مان را بر این گذاشتیم تا به سمت راهکار دوم یعنی تشکیل وزارتخانه برویم.
ببینید تشکیل وزارت بنیاد شهید وامور ایثارگران محاسنی دارد؛ نخست اینکه مجلس باید به وزیر مربوطه رأی اعتماد داده و بر همین اساس بر عملکرد آن نظارت دائم دارد یعنی مجلس میتواند از وزیر مربوطه سوال کند یا به وی تذکر دهد اما در معاونتها این خصلت نیست و اگر سوالی از معاون رئیس جمهور وجود داشته باشد باید از شخص رئیس جمهور پرسیده شود. ما نمیتوانیم رئیس جمهور را برای پاسخگویی درباره عملکرد یک معاون به مجلس بکشانیم آن هم در شرایطی که کشور با مشکلات و بحرانهایی روبروست که به طور قطع رسیدگی به آنها در اولویت قرار دارد.
اما وقتی بنیاد شهید به وزارتخانه تبدیل شود ما برای طرح سوال ناچار نیستیم به رئیسجمهور در رأس دولت با این حجم زیاد مشکلات از جمله بیکاری، بیآبی، بیپولی، مسائل داخلی و منطقه ای مراجعه کنیم. ما به هیچ عنوان بر این باور نیستیم که مشکل صنفی را به مشکلی ملی تبدیل کنیم بنابراین طرح تشکیل وزارتخانه را در دستور کار قرار دادیم.
ابوترابی: تشکیل وزارت امور شهدا بار مالی ندارد/ قرار است فقط تابلو عوض شود
ببینید تشکیل وزارت امور شهدا وایثارگران به هیچ عنوان بار مالی ندارد، چون ساختمانها و امکانات وجود دارد و تنها قرار است تابلو عوض شود؛ دقیقا شبیه به این مورد را ما در گذشته در سازمان تربیت بدنی داشتیم که به وزارت ورزش تبدیل شد که گام مثبتی هم بود زیرا حداقل ما امروز میتوانیم از وزارت ورزش حساب و کتاب پس بگیریم اما از آنجا که بنیاد شهید به هیچ مجموعهای حساب و کتاب پس نمیدهد و مجلس هم امکان سوال، تذکر و استیضاح ندارد بنیاد شهید در وضعیت فعلی قرار گرفته است.
خانه ملت: آقای ابطحی شما فکر میکنید موضوع پاسخگو کردن بنیاد شهید دلیل قانعکنندهای برای تشکیل وزارت امور شهدا و ایثارگران است؟ و اینکه آیا تشکیل وزارت امور شهدا منجر به نظارتپذیری واقعی خواهد شد. به طور مثال ما هم اکنون شاهد بروز تخلفات در برخی وزارتخانهها هستیم که اتفاقا نظارتپذیر هم هستند.
ابطحی: من قصد دارم یک بحث اساسی را مطرح کنم و آن اینکه چه شده که ما برای تعویض و برکناری یک نفر مجبور می شویم ساختار یک تشکیلات را عوض کنیم. مستحضر هستید که ما در قانون اساسی نخست وزیر داشتیم و رئیسجمهور نقش تشریفاتی و هماهنگ کننده بود، ما برای اینکه بتوانیم نخست وزیر را طرد کنیم مجبور شدیم قانون اساسی را تغییر دهیم. این چه راه حلی است که ما میدهیم؟ اینکه آقای شهیدی توانمند نیست آیا ما مجبوریم وزارتخانه تشکیل دهیم تا بتوانیم رأی اعتماد بدهیم و در نهایت آقای شهیدی را مورد سوال و تذکر و استیضاح کنیم. به نظر من اینها راهحلهای درست و منطقی نیست و باید دنبال راه کارشناسی بود.
ابطحی: تشکیل وزارت امور شهدا خلاف چابک سازی دولت است
دوم اینکه در برنامه ششم بر چابک و کوچکسازی دولت تاکید و قید شده که وزارتخانهها باید به ۱۷ عدد برسد بنابراین و در همین راستا ادغامهایی صورت گرفت و چند وزارتخانه به یک وزارتخانه تبدیل شد. حال اینکه ما بیاییم و وزارتخانه جدید ایجاد کنیم خلاف هدف ما در برنامه ششم است.
ابطحی: تبدیل بنیاد شهید به وزارتخانه محدود به عوض کردن تابلو نیست و بار ملی دارد
سوم اینکه آیا اینکه آقای ابوترابی گفتند تبدیل بنیاد شهید به وزارتخانه بار مالی ندارد اما آیا به واقع بار مالی ندارد و قرار است تنها محدود به عوض کردن تابلو باشد؛ به هیچ وجه این طور نیست، تجربه نشان داد که تشکیل وزارت ورزش و جوانان بار مالی داشت. نه تنها بار مالی داشت بلکه امروز به این نتیجه رسیدیم که تشکیل وزارت ورزش و جوانان موفق نبوده بنابراین در حال تدوین طرحی برای تفکیک سازمان ملی جوانان از وزارت ورزش هستیم.
نکته بعد اینکه آیا با تبدیل بنیاد شهید به وزارت امور شهدا میتوانیم نظارت خود را اعمال کنیم؟ اجازه بدهید بدون تعارف بگویم که متاسفانه بعد نظارتی مجلس هر دوره ضعیفتر میشود. بررسی کنید و ببینید ما چند استیضاح وزیر داشتیم اما با لابی اجازه مطرح شدن آن را ندادند یا به نمایندگان فشار آوردند که امضاهای خود را پس بگیرند یا چه تعداد سوال است که اجازه طرح آن داده نمیشود؟ بنده معتقدم باید کار را از جای دیگر سامان دهیم. مدافعان تشکیل وزارت امور شهدا میگویند ما برای سوال از رئیس بنیاد شهید باید رئیس جمهور را به مجلس فراخوانده و سوال کنیم، خب انجام بدهید چه اشکالی دارد.
خانه ملت: به نظر میرسد پروسه زمانبر جمعآوری امضا برای سوال از رئیس جمهور کار را کمی سخت میکند. البته این مشکل درباره سازمانهایی همچون محیط زیست و میراث فرهنگی هم وجود دارد.
ابطحی: بله ۷۶ امضا نیاز دارد. ببینید اگر بنای ما این باشد که چون نمیخواهیم از رئیس جمهور سوال کنیم بنابراین بهتر است بنیاد شهید را به وزارتخانه تبدیل کنیم پس باید با همین استدلال دیگر معاونتهای رئیس جمهور را نیز تبدیل به وزارتخانه کنیم در حالی که این راه حل اصلی نیست. معتقدم اگر در این زمینه یعنی نظارت ناپذیری معاونتهای ریاست جمهوری مشکلی وجود دارد باید بازنگری در قانون اساسی صورت گیرد تا به طور مثال تعداد امضاها برای سوال از رئیس جمهور کاهش یابد؛ البته این بازنگری هم طبق اصل ۷۷ قانون اساسی باید به فرمان مقام معظم رهبری انجام شود.
ابطحی: فامیل بازی در بنیاد شهید کارها را قفل کرده است
معتقدم ما از یک نقص ساختاری در کشور به ویژه در قوه مجریه رنج می بریم یعنی با پدیده درماندگی دولت روبرو شدیم. درماندگی دولت چند محور دارد از جمله اینکه مسئولان ما خطای غفلت دارند یعنی به یک بخش توجه داشته و به بخشهای دیگر بیتوجهند، در بسیاری مسائل همین گونه است، ضمن اینکه ما تعارض منافع داریم و در دستگاهها و نهادهای مختلف افراد وابسته به خط خودمان را با فامیل بازی به کار میگیریم، همین اقدامات کار را قفل کرده است. یکی از مشکلات بنیاد شهید همین دادن پست به نزدیکان است اما با چه صلاحیتی؟
ابطحی: وزارتخانه شدن بنیاد شهید مشکل اختلاسها و رانتخواریها را حل نمیکند
خانه ملت: آقای ابطحی آیا در سایر وزارتخانهها این مشکلات وجود ندارد. منظورم این است که اگر بنیاد شهید به وزارتخانه تبدیل شود فامیل بازیها و مشکلاتی از این دست رفع و رجوع میشود؟
ابطحی: خیر، همین است که ما نام آن را درماندگی دولت می گذاریم، معتقدیم که ساختار را باید اصلاح کرد که البته این کار وظیفه مجلس است؛ اگر ما در مجلس همه کارها را تعطیل کرده و تمام تلاش خود را بر تغییر ساختار قوه مجریه قرار دهیم به طوریکه شایستهسالاری حاکم شود معتقدم گام بزرگی برداشته ایم والا وزارتخانه شدن بنیاد شهید مشکل اختلاسها، رانتخواریها و … را حل نخواهد کرد به طوری که میبینیم هم اکنون در وزارتخانهها این مشکلات وجود دارد.
خانه ملت: آقای ابوترابی اشاره شد که تشکیل وزارتخانه جدید مغایر برنامه ششم است. ضمن اینکه تجربه ادغام وزارتخانهها نشان داده در این حوزه موفق نبودیم. چه تضمینی وجود دارد که چند سال آینده از وزارتخانه کردن بنیاد شهید اظهار پشیمانی نکنیم. مسئله بعدی نحوه انتخاب رئیس بنیاد شهید است. به طور طبیعی با وزارتخانه شدن بنیاد نحوه انتخاب رئیس آن نیز نیازمند تغییر است. در این تغییر تأیید مقام معظم رهبری چگونه باید انجام شود.
ابوترابی: عرض کردم با ایجاد وزارتخانه امور شهدا هیچ تغییری در ساختار ایجاد نخواهد شد بلکه ما بنا داریم وضعیت موجود را تنها با یک تغییر نام به وزارتخانه تبدیل کنیم. هماکنون بنیاد شهید در دل دولت است لذا نه کوچکتر میشود و نه بزرگ تر.
خانه ملت: چه تضمینی وجود دارد؟ آقای ابطحی اشاره کردند که تجربه تشکیل وزارت ورزش نشان داد که تشکیل وزاتخانه جدید بار مالی دارد. چه تضمینی وجود دارد که تبدیل بنیاد شهید به وزارتخانه بار مالی نداشته باشد.
ابوترابی: عرض میکنم که این تغییر، فقط تغییر نام از معاونت رئیس جمهور به وزارتخانه امور شهدا و ایثاگران است بنابراین دولت نه کوچک میشود نه بزرگ. تنها تفاوت این است که مجلس اجازه نظارت بر این وزارتخانه را خواهد داشت؛ اما در مورد اینکه آیا با تشکیل وزارتخانه فساد اداری کمتر یا بیشتر میشود هیچ تضمینی وجود ندارد.
با این حال عرضم این است تا زمانی که ما بخواهیم قانون اساسی را اصلاح کنیم که آیا بشود یا نشود واینکه اصلا مورد پذیرش مقام معظم رهبری قرار گیرد یا خیر و در نهایت مردم به رفراندوم رأی دهند یا خیر که سنگی بسیار بزرگ و پروسه زمانبری است بهتر است عجالتا بنیاد شهید را تبدیل به وزارتخانه کنیم بعد از آن اگر خواستیم قانون اساسی را هم می توانیم اصلاح کنیم.
معتقدم ما هر چه از ابزاری که قانون اساسی در اختیارمان قرار داده اعم از نظارت، استیضاح، سوال، تحقیق و تفحص استفاده کنیم راهگشاتر خواهد بود. در همین راستا هرچه معاونت های رئیس جمهور به وزارتخانه تبدیل شود بهتر است. چرا؟ چون هم رأی اعتماد، هم نظارت مجلس وجود خواهد داشت. البته تبدیل معاونت به وزارتخانه به این معنی نیست که هیچ فسادی در وزارتخانه مذکور رخ نمی دهد.
ابطحی: آقای ابوترابی نمی شود به جای اینکه وزارتخانه تشکیل دهیم بنیاد شهید را ذیل یک وزارتخانه دیگر تعریف کنیم؟
ابوترابی: می شود این کار را هم انجام داد، ببینید ما چند راهکار داریم؛ راهکار اول انتخاب رئیس بنیاد شهید از سوی جامعه هدف است به این معنی که رئیس بنیاد در شورای عالی ایثارگران انتخاب شود؛ در زمان ریاست آقای دهقان بر بنیاد شهید مجلس عالی ایثارگران تشکیل شد ولی چون قانون وجود نداشت با تغییر رئیس بنیاد شهید، مجلس عالی از بین رفت. ما می خواستیم تشکیل مجلس عالی را که تجربه موفقی بود به قانون تبدیل کنیم که متاسفانه کمیسیون اجتماعی نپذیرفت.
ابوترابی: تشکیل وزارتخانه جدید متشکل از کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید
گام بعدی این است که نه تنها بنیاد شهید بلکه همه معاونت های رئیس جمهور قابل نظارت شوند، گام سوم پیشنهاد آقای ابطحی مبنی بر قرار دادن بنیاد شهید ذیل یک وزارتخانه دیگر است که روی این پیشنهاد در حال انجام کار کارشناسی هستیم؛ در این روش می توان ترکیبی از کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید را ذیل یک وزارتخانه جدید تعریف کرد. البته این ادغام کمی سخت است چون از نظر جامعه هدف با هم متفاوت بوده و همخوان نیستند اما این پیشنهاد هم به عنوان یک کار مطالعاتی در دستور کار است.
ببینید اینکه ساختار اداری ما مشکلات جدی دارد و در این زمینه باید اصلاحاتی صورت گیرد بر کسی پوشیده نیست اما اصلاح ساختار اداری منافاتی با تشکیل وزارتخانه ندارد؛ در اصلاحات بنیادین نظام اداری هم باید وزارتخانه ها را داشته باشیم چون حاکمیتی است؛ در همین راستا علاوه بر طراحی طرح تشکیل وزارت امور شهدا، برای اصلاح ساختار نظام اداری هم یک طرح دو قلو تحت عنوان تحول بنیادین نظام اداری کشور تدوین کردم که شامل دو طرح مدیریت جامع شهری و روستایی و تمرکززدایی اداری و مالی است.
امروز بسیاری از کشورهای دنیا مثل فرانسه تعدد وزارتخانه دارند اما تعداد کارمندان شان اندک است. وزارتخانه ها در فرانسه ۱۴۰ نفر نیرو دارند البته کار اجرایی ندارند و تنها امور حاکمیتی را مدیریت می کنند، ما هم باید به این نقطه برسیم، بر این باورم باید معاونتها را تبدیل به وزارتخانه کرد تا در رأس آن وزیری قرار گیرد که تحت نظارت مجلس باشد.
ابوترابی: نگذاشتند گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در صحن مجلس قرائت شود
خانه ملت: آقای ابطحی موضوع فسادهای مالی ناشی از نظارت ناپذیری مساله مهمی است که اتفاقا یکی از دلایل تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس گذشته بود، این مشکل را چگونه می توان مدیریت کرد زیرا تا زمانی که بنیاد شهید معاونت ریاست جمهوری باشد امکان نظارتی وجود نخواهد داشت.
ابوترابی: اصلا نگذاشتند این تحقیق و تفحص در صحن مجلس قرائت شود.
ابطحی: اینکه تحقیق و تفحص ها به نتیجه نمی رسد داستان غم انگیزی است ما به جز مجلس اول که تحقیق و تفحص نداشتیم در همه دوره ها حدود بیش از ۳۰۰ مورد داشتیم که ۱۶ مورد به نتیجه رسیده و به قوه قضائیه ارسال شده و از این ۱۶ مورد حتی برای یک مورد هم رأی صادر نشده است، مشخص است که تحقیق وتفحص به سرانجام نمیرسد جز اینکه پول بیتالمال هدر میرود، بنابراین بر این باورم که برای جلوگیری از تخلفات باید ساختاری برخورد کنیم. اینکه ما گفتیم کمیسیون اصل نود به دیوان اصل نود تبدیل شود به همین دلیل بود که بتواند رأی صادر کند چون به تجربه ثابت شد که انجام تحقیق و تفحصها راه به جایی نمیبرد.
خانه ملت: خب با این تفاسیر که امکان نظارت مجلس بر معاونت ها وجود ندارد و از طرفی تحقیق وتفحصها هم راه به جایی نمی برد مشکل را چطور می توان رفع کرد.
ابطحی: اینکه می گویم ساختار باید عوض شود به همین دلیل است. ما باید با اصلاح ساختار شرایط را به سمتی ببریم که به طور مثال اگر نمایندهای طرح سوالی را امضا کرد امکان بازپس گیری نداشته باشد یا اینکه وارد بودن یا نبودن سوال را برعهده نماینده نگذاریم بلکه برعهده مجلس قرار دهیم.
ابوترابی: آقای ابطحی سوال من این است که فرض کنید ما همین فردا ساختار را درست کردیم اما آیا مرجعی برای رسیدگی و رتق و فتق امور ایثارگران نیاز داریم یا خیر؟
ابطحی: قطعا نیاز داریم.
ابوترابی: بسیار خب. پس ما حتی اگر ساختار را اصلاح کنیم مرجعی برای حل و فصل مشکلات ایثارگران نیاز داریم. بنده عرض می کنم چون بنیاد شهید و امور ایثارگران هم اکنون زیرنظر رئیس جمهور بوده و به مجلس پاسخگو نیست ما آن را با فرض اصلاح ساختارها تبدیل به وزارتخانه کنیم تا امکان نظارت فراهم شود. این ها با هم تناقضی ندارد.
ابطحی: آقای ابوترابی مساله فسادی که شما عنوان میکنید در بنیاد شهید اتفاق افتاده دو وجه دارد؛ اگر نمایندگان متوجه این فساد نیستند که هیچ؛ اما اگر در جریان فساد هستند چرا ۱۰۰ نفر از نمایندگان نباید طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کنند؟
ابوترابی: نمی توان برای مسایل صنفی رئیس جمهور را به مجلس کشاند
ابوترابی: چون ممکن است رئیس جمهور کارهای مهم تری داشته باشد؛ معتقدم نمی توان برای مسایل صنفی رئیس جمهور را به مجلس کشاند. رئیس جمهور را برای مسایل ملی باید بخواهیم نه مسایل صنفی.
ابطحی: آیا مسایل بنیاد شهید جزو موضوعات ملی نیست؟
ابوترابی: موضوعات مرتبط با ایثارگران صنفی است.
ابطحی: با این استدلال وزارت نفت، معلمان و … هم صنفی می شوند پس مسایل چه گروهی ملی است؟
ابوترابی: ببینید امروز موضوع صندوق های بازنشستگی کل کشور، موسسات مالی، بیکاری، برجام، محیط زیست و بحران آب موضوعات کلان تری است که رئیس جمهور باید به آن ها بپردازد.
ابطحی: بسیار خب همین بحران آب که شما اشاره کردید کدام یک از شما نمایندگان حاضر به امضا برای طرح سوال از رئیس جمهور هستید؟ سوالی را با ۱۸۰ امضا درباره موسسات مالی از رئیس جمهور تدوین کردیم اما آیا به نتیجه رسید؟
ابوترابی: بله. درست است تاکنون ما ۴ سوال از آقای رئیس جمهور تدوین کردیم و در این زمینه از رییس محترم مجلس گلایه مندیم که ۴ سوال را خلاف قانون و آیین نامه نگه داشته است. ما در مورد موسسات مالی غیرمجاز سوالی را با ۱۸۰ امضا از رئیس جمهور طرح کردیم، در مورد ارز هم سوال کردیم، حتی یکی از سوالات از رئیس جمهور به ۲۰۰ امضا هم رسید، بنده صحبتهای ابطحی را قبول دارم اما عرضم این است که تشکیل وزارتخانه نافی اصلاحات ساختاری نیست.
خانه ملت: آقای ابوترابی مساله دیگری که در مورد تبدیل بنیاد به وزارتخانه وجود دارد، نحوه انتصاب رئیس بنیاد شهید است. هم اکنون از سوی رئیس جمهور معرفی، به تائید مقام معظم رهبری رسیده و در نهایت با حکم رئیس جمهور منصوب می شود، خب با تغییر ساختار شیوه انتخاب رئیس بنیاد چگونه قابل تغییر است؟
ابوترابی: ماده ۱۲ اساسنامه بنیاد شهید اشاره کرده که حکم رئیس بنیاد شهید از سوی رئیس جمهور زده می شود ولی مقام معظم رهبری می تواند نمایندگی ولی فقیه را تفویض نکند. به طور مثال مقام معظم رهبری در زمان ریاست آقایان دهقان و زریبافان بر بنیاد شهید نمایندگی خودشان را تفویض نکردند اما در زمان آقای شهیدی مقام معظم رهبری نمایندگی خود را به آقای شهیدی که روحانی بودند تفویض کردند. در این زمینه ما دو راهکار هم در نظر می گیریم که اشکال قانونی پیدا نکند.
انتهای پیام/