قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / جشنواره تجلیل از خبرنگاران برتر در حوزه ایثار و شهادت برگزار شد

جشنواره تجلیل از خبرنگاران برتر در حوزه ایثار و شهادت برگزار شد

مراسم اختتامیه سومین جشنواره تجلیل از خبرنگاران و رسانه‌های برتر در حوزه ایثار و شهادت با حضور نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.
به گزارش کهف شاهد، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید محمدعلی شهیدی روز دوشنبه ۱۶ مردادماه ۹۶ در مراسم اختتامیه سومین جشنواره تجلیل از خبرنگاران و رسانه‌های برتر در حوزه ایثار و شهادت که در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: اصحاب رسانه نقش بزرگ و مهم هدایت افکار عمومی را در کشور بر عهده دارند. رسانه‌ها می‌توانند فرهنگ و هویت انسان‌ها را در جامعه بسازند و با خلاقیت و نوآوری باعث اندیشه پروری و الگوسازی شوند.
وی یکی از مهم‌ترین وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران را توسعه و ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت، فداکاری و شهادت عنوان کرد و گفت: ایثارگری تنها منحصر به جبهه نبرد نیست. ایثار به معنی گذشتن از حق مسلم خود در راه اعتقادات و مردم است و به‌این‌ترتیب در همه جای جامعه قابل بروز و ظهور است. قطعاً ایثار و فداکاری برای هر جامعه‌ای مفید است و باید بکوشیم تا فرهنگ ایثارگری را در جامعه تقویت کنیم تا آرامش بیشتری بر زندگی مردم حاکم باشد.
نماینده ولی‌فقیه در بنیاد، شهادت را اوج قله فرهنگ ایثار دانست و گفت: شهدا خالق اخلاق اسلامی در جامعه هستند و سبک زندگی آن‌ها می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد تا تبدیل به الگوی خوبی برای همه افراد جامعه شود. امروز وظیفه همه ما به ویژه خبرنگاران و رسانه‌ها تحقیق درباره این فرهنگ و بازتاب آن به نسل‌های آینده است تا زمینه حفظ جامعه ایجاد شود.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: فرهنگ انقلاب اسلامی ما ریشه در قیام عاشورای حسینی (ع) دارد و رهبر معظم انقلاب بارها به تشابه آن واقعه عظیم و دفاع مقدس اشاره کرده‌اند و امروز همه ما موظف هستیم دین خود را به شهدا و ایثارگران ادا کنیم که یکی از مهم‌ترین راه‌های آن ترویج فرهنگ آن عزیزان است.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: اگر امروز در کشور ما آرامش و آسایش برقرار است و اگر مسئولین کشورمان در برابر استکبار می‌ایستند، همه و همه به برکت قدرتی است که از فداکاری شهدا و ایثارگران ایجاد شده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی با اشاره به حضور همیشگی رسانه‌ها در کنار بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: تاکنون رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی درباره ایثارگران و یادآوری حقوق قانونی آن‌ها تلاش خوبی داشته‌اند و ما امیدواریم این حرکت رو به رشد ادامه داشته باشد. همچنین بنیاد از نقد سازنده استقبال می‌کند، اما باید توجه داشته باشیم که حوزه ایثار و شهادت دارای ظرافت‌هایی است که باید با توجه به آن‌ها به بررسی شرایط و عملکردها پرداخت.
علیرضا کریمیان رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران و دبیر سومین جشنواره تجلیل از خبرنگاران و رسانه های برتر حوزه ایثار و شهادت نیز در این مراسم ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامی داشت یاد و خاطره خبرنگار شهید «محمود صارمی»، گفت: فراخوان سومین جشنواره تجلیل از خبرنگاران و رسانه‌های برتر در حوزه ایثار و شهادت پس از تصویب در شورای معاونان بنیاد از ۲۷ خردادماه شروع شد و تا ۲۴ تیرماه ارسال آثار به این جشنواره ادامه یافت.
وی افزود: در این مدت ۱۴۰۲ اثر از ۵۸۷ نفر از سراسر کشور دریافت شد که تعداد افراد شرکت کننده نسبت به دوره قبل جشنواره ۲۱ درصد افزایش یافته است. همچنین تعداد آثار واصله نیز ۳۵ درصد افزایش داشته است. از جمع آثار دریافت شده، ۱۰۲۹ اثر مربوط به رسانه های استانی و ۳۷۳ اثر مربوط به رسانه های ملی هستند که نشان دهنده ریشه دار بودن فرهنگ ایثار و شهادت در تمام رسانه ها، همه استان ها و همچنین ارتباط مطلوب دبیرخانه جشنواره با همه رسانه هاست. این آثار پس از دریافت در اختیار اعضای محترم هیئت داوران که از اساتید برجسته علوم ارتباطات هستند قرار گرفت تا به داوری آثار بپردازند.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به برگزیده شدن ۴۲ اثر در این جشنواره توسط هیئت داوران گفت: هرچند اقدامات همه رسانه ها در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ارزشمند و قابل تقدیر است و وظیفه داریم از عملکرد همه رسانه ها اعم از مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری، صدا و سیما و شبکه های مجازی برای اقداماتشان در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تشکر کنیم، اما بنابر بررسی های مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد با توجه به حجم فعالیت های خبری مربوط به بنیاد شهید و امور ایثارگران ۳ رسانه به عنوان رسانه های برتر و ۱ رسانه نیز به عنوان رسانه فعال در زمینه فعالیت درباره شهدای مدافع حرم تقدیر می شوند.
علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا نیز در این مراسم با اشاره به آیات قرآن گفت: ایثار و شهادت در قرآن کریم بارها مورد توجه قرار گرفته و از آن سخن به میان آمده است. از همین رو در سیره پیامبر (ص) و خاندان ایشان بزرگداشت شهدا در حقیقت گرامیداشت این فرهنگ اسلامی است.
وی افزود: یک از دلایل ماندگاری عاشورا این است که امام حسین (ع) خانواده خویش را در این سفر به همراه داشت، بنابراین می‌توان گفت که همراه امام حسین (ع)‌ حدود ۸۰ راوی و خبرنگار بوده است که ایثارگری‌های این خاندان را در واقعه عاشورا ثبت و سینه به سینه نقل کرده‌اند.
متقیان در رابطه با هشت سال دفاع مقدس نیز گفت: ‌اهالی رسانه نیز این رسالت بر دوششان است که وقایع مرتبط با آن زمان را به جامعه عرضه کنند و وقایعی که اکنون توسط شهدای مدافع حرم رخ می‌دهد نیز ثبت شود. ما در تاریخ هشت سال جنگ تحمیلی خود روزی را داریم که ۲۵۰ پیکر شهید در اصفهان تشییع می‌شود و در همان روز بیشترین اعزام از این استان رقم می‌خورد، ‌بنابراین فرهنگ دفاع مقدس به گونه‌ای بود که هیچ‌گاه جبهه ترک نمی‌شد و فضای رسانه‌ای و خبری ما طوری بود که مردم برای شهادت پیش قدم می‌شدند. نمی‌گویم که رسانه یا روزنامه‌ها این تأثیر را داشتند اما منبرها و خطابه‌ها نیز همچون رسانه عمل کردند.
مدیرعامل ایسنا، یادآور شد: امروز باید بدانیم که چگونه خانواده‌های شهدا در راه انقلاب اسلامی ایستادگی کردند و رسانه ها به عنوان پیام رسان شهدا باید به گونه‌ای فعالیت کنند که شایسته خدمات آن ها باشد.
در این مراسم با حضور حجت الاسلام والمسلمین شهیدی از رسانه ها و خبرنگاران برتر در سومین جشنواره تجلیل از خبرنگاران و رسانه‌های برتر در حوزه ایثار و شهادت تقدیر به عمل آمد و ۳ رسانه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری ایسنا و روزنامه جمهوری اسلامی به دلیل حجم فعالیت های خبری مربوط به بنیاد شهید و امور ایثارگران و پایگاه خبری «شهید خبر» به دلیل پوشش اخبار و مطالب مربوط به شهدای مدافع حرم مورد تقدیر قرار گرفتند.
همچنین از خانواده خبرنگار شهید «محسن خزایی» خبرنگار شبکه خبر در سوریه، که سال گذشته به شهادت رسید تجلیل شد.
گفتنی است این مراسم با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی مدیرعامل موسسه اطلاعات، حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری مدیرعامل روزنامه جمهوری اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین سید رمضانعلی موسوی مقدم قائم مقام سازمان صدا و سیما برگزار شد.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *