قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / وضعیت درمان جانبازان شیمیایی سردشت به کجا رسید؟

وضعیت درمان جانبازان شیمیایی سردشت به کجا رسید؟

رئیس مرکز مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران از اعزام تیم متخصصین پزشکی جهت انجام امور درمانی و برگزاری کارگاه آموزشی ویژه جانبازان شیمیایی سردشت خبر داد.

به گزارش کهف شاهد، محمدرضا صدیقی مقدم، رئیس مرکز مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به سالروز بمباران شیمیایی سردشت توسط رژیم بعثی و روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی گفت: در همین راستا تیم پزشکی متشکل از استادان دانشگاه‌های پزشکی تهران و ارومیه از امروز چهارشنبه ۷ تیرماه به سردشت اعزام شده‌اند تا به مدت ۳ روز جانبازان شیمیایی این شهرستان را در زمینه‌های تخصصی داخلی، چشم، پوست، ریه و روان‌پزشکی و زنان ویژه جانبازان خانم مورد ویزیت و معاینه قرار دهند.

وی افزود: روز جمعه ۹ تیرماه نیز در آخرین روز این دوره درمانی و آموزشی، کارگاه ویژه آموزشی برای جانبازان شیمیایی و خانواده‌های آنان و سایر افراد داوطلب برگزار می‌شود تا این افراد با تمام جنبه‌های پزشکی و درمانی مصدومیت شیمیایی آشنا شوند و سؤالات خود را با پزشکان حاضر مطرح کنند.

رئیس مرکز مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص تعداد جانبازانی که برای این دوره تحت امور درمانی قرار می‌گیرند گفت: برآورد ما برای این دوره انجام امور پزشکی برای ۲۰۰ جانباز شیمیایی است، اما محدودیت خاصی را در این زمینه در نظر نگرفته‌ایم و تا پایان زمان حضور در سردشت به معاینه مراجعان ادامه خواهیم داد.

صدیقی مقدم با اشاره به انجام امور درمانی برای جانبازان شیمیایی به‌صورت مستمر گفت: در حال حاضر یک کلینیک درمانی مصدومین شیمیایی زیر نظر بنیاد شهید و امور ایثارگران در سردشت مشغول فعالیت است. با تعاملی که با دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام شده است، حضور دوره‌ای و دائم پزشکان متخصص را در این کلینیک افزایش داده‌ایم و این کلینیک به‌عنوان پایگاه ثابتی برای خدمات‌رسانی به مصدومین شیمیایی فعال است. از سوی دیگر از سال‌های گذشته تیم‌های پزشکی از دانشگاه شاهد برای ارائه خدمات درمانی به شهر سردشت مراجعه می‌کنند که پایش سلامت و خدمات پزشکی تخصصی را در همان محل به جانبازان شیمیایی ارائه می‌کنند.

طوبی غضنفری، رئیس مرکز تحقیقات تنظیم پاسخ‌های ایمنی دانشگاه شاهد نیز با بیان اینکه اعزام تیم‌های پزشکی دانشگاه شاهد به سردشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است افزود: این تیم‌ها به‌صورت متوسط هرسال ۲ بار به این شهرستان اعزام شده‌اند تا کار پایش سلامت را برای جانبازان شیمیایی این شهر انجام دهند. در این اعزام‌ها کار چکاپ مصدومین شیمیایی از نظر چشم، ریه، پوست، قلب، داخلی، گوش، حلق و بینی، روماتولوژی، خون، آنکولوژی و آلرژی در قالب معاینات بالینی انجام می‌شود. همچنین متخصصین علوم آزمایشگاهی و بیوشیمی نیز جهت انجام امور آزمایشی به همراه این تیم‌ها حضور دارند.

وی تصریح کرد: کار رصد جانبازان شیمیایی به‌صورت مداوم در حال انجام است و با تماس از سوی پزشک متخصص از تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد تا این عزیزان در صورت لزوم برای انجام کارهای پاراکلینیکی به مرکز استان یا تهران اعزام شوند.

وی با اشاره به انجام ارزیابی کامل وضعیت سیستم ایمنی و دفاعی بدن در طی سالیان گذشته برای تمام جانبازان شیمیایی کشور گفت: در این طرح تمام فاکتورهای خونی مصدومین شیمیایی از نظر ایمنی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

بنا بر اعلام معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در طی سال‌های گذشته کمیسیون پزشکی بنیاد جهت تعیین درصد و رسیدگی به تقاضای جانبازان ۱۲ بار در شهر سردشت تشکیل شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *