قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / ضرورت مفهوم‌سازی ایثار و شهادت در حوزه بین‌الملل

ضرورت مفهوم‌سازی ایثار و شهادت در حوزه بین‌الملل

نشست «مفهوم شناسی ایثار و شهادت» به میزبانی نشر شاهد در سرای اهل‌قلم سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش کهف شاهد،محبوب شهبازی مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران در این نشست گفت: نمی‌توان باعقل ابزاری به مفهوم والای شهادت نگریست و باید در مواجهه با آن منطق را تغییر داد و از زاویه عقلانیت ارتباطی به آن پرداخت. اگر از منظر خرد ابزاری انسان مدرن به مفهوم شهادت بنگریم، نمی توانیم به فهم درستی برسیم.

وی ادامه داد:  مسئول اصلی خود بیگانگی انسان خردِ ابزاری است. در عصر مدرن انسان برای تحقق وعده‌ای به نام پیشرفت گوهر انسانی خود را معامله می‌کند.کما اینکه قبلا برای رسیدن به امنیت،آزادی خود را به موجودی بنام لویاتان(دولت) سپرده بود.  عقلانیت ابزاری از انسان‌های دیگر ابزار می‌سازد و انسان‌های گرفتار روزمرگی و گرفتار عقلانیت ابزاری آنچه هست را با آنچه باید باشد را مترادف می‌گیرند و امکان رهایی انسان‌ها درگرو رهایی از این خودآگاهی کاذب است و این امر با عقلانیت ارتباطی میسر است.

شهبازی در بخش دیگر سخنانش شهادت را  مفهومی پیچیده و متنازع فیِه دانست  و گفت: این مفهوم والا در طول تاریخ هم به لحاظ نظری و هم عملی دچار تحول شده است. این مفهوم در مسیر زمان تعمیق و توسعه‌یافته است و در شکل دیگری پارادایم اسلامی – شیعی نقش‌آفرین بوده است. مسلم است؛ واقعه عظیم «عاشورا»  تحول عظیمی در مفهوم ایثار و شهادت بوجود آورد.
وی در پایان بر ضرورت تبیین و بازسازی مفهوم ایثار و شهادت در جامعه بین‌الملل تاکید و بازشناسی این مفاهیم را راهکاری برای غلبه بر سوءبرداشت‌ها و سوءتفاهمات قلمداد کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *