قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / لایه های پنهان جنگ ایران و عراق به رشته تحریر در آید

لایه های پنهان جنگ ایران و عراق به رشته تحریر در آید

مسئول واحد پژوهش مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری کشور گفت: لایه های پنهان جنگ ایران و عراق به رشته تحریر در آید.

به گزارش کهف شاهد، علیرضا کمره ای در مراسم رونمایی از کتاب خاطرات نخستین فرمانده لشکر ۲۵ کربلا در ساری با بیان اینکه انقلاب هایی که براساس آرمان و ارزش هایی شکل می گیرد تا زمانی که آن آرمان برپاست، انقلاب برجای می ماند، افزود:جنگ ۸ساله عینی و ظاهری تمام شده ولی در واقع هم چنان تا زمانی که انقلاب هست، ادامه دارد.

وی گفت: کتاب حاج عمران با کوتاه ترین ادبیات نوشته شده به طوری که گویا این مجموعه سیمرغی در درون دارد و پس از تمام کارهای صورت گرفته و شرح وقایع و مسایل جنگ، قضایای کردستان، بروجرد و کودتای نقاب که به اشتباه برخی نوژه می نامند در آن منعکس شده و حاج عمران به عنوان نگین آن است.

کمره ای با بیان اینکه هزاران سند وجود دارد که جنگ عراق علیه ملت ایران، جنگی جهانی بود، اظهار کرد: ماه پیش سردار “مرتضی قربانی” در جلسه ای از اسرای ۱۳ کشور نام برد که در زمان دفاع مقدس به دست رزمندگان ما به اسارت گرفته شدند و در حدود ۴۰ کشور جز سوریه و کره شمالی به صورت مستقیم در جنگ حضور داشتند که شوروری و آمریکا هم بودند.

وی عقیده دارد: ماجرای جنگ عراق برعلیه ایران فراتر از درگیری نظامی در منطقه محدود بود و لایه های پنهان این رویداد را باید شناخت و به صورت فهرست وار همان طور که رهبر فرزانه فرمودند به رشته تحریر درآورد، آن وقت مسئولین و دانشگاهیان نسبت به مسئولیت کارهای نکرده خود آگاه می شوند.

مسئول واحد پژوهش مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری کشور با بیان اینکه بسیاری از اهل نظر، جامعه ما را فاقد حافظه تاریخی و کوتاه مدت خواندند چون به شناخت گذشته و اطراف خود واقف نیستیم، تصریح کرد: در واقع باید نگاه ما به حاج عمران و مابقی رزمندگان به عنوان پایان نامه نانوشته باشد، چون تمام خاطرات آنان حاوی پیامی هستند که نسل ما محتاج آن است.

کمره ای ادامه داد: با چاپ کتاب حاج عمران تازه درب مسیر باز شده است و این کار باید برای عرصه ای که هنوز برای جوانان ما ناگشوده است، ادامه یابد؛ درواقع این کتاب در محور جغرافیای یگانه نمانده است و درگیرو دار زندگی حاج عمران با یکایک فرماندهان جنگ در ارتباط است و تاریخ آن زمان را به تصویر کشیده است.

کتاب حاج عمران، مجموعه خاطرات نخستین فرمانده لشکر ۲۵ کربلا در مازندران رونمایی شد.

 مراسم رونمایی کتاب حاج عمران با محتوای مجموعه خاطرات نخستین فرمانده لشکر ۲۵ کربلا سرتیپ عبدالعلی عمرانی از حضور در عملیات های دفاع مقدس، با حضور مسئولان سپاه کربلا،اداره کل حوزه هنری و اقشار مختلفی از مردم در محل حسینیه عاشقان سپاه ناحیه ساری برگزار شد.

براساس این گزارش کتاب حاج عمران شامل ۱۵فصل در ۹۳۳صفحه با نویسندگی سید ولی هاشمی زیر نظر انتشارات سوره به چاپ رسیده است؛حاج عمران ۶ سال مداوم پله های حوزه هنری را با پاهای خسته خود گام برداشت تا در کنار نویسنده کتاب «هاشمی» بتواند خاطرات رزمندگان دفاع مقدس را زنده نگه دارد.

به گفته رئیس حوزه هنری مازندران، کتاب حاج عمران یک دایره المعارف از فرهنگ شهید و شهادت است که در مازندران به رشته تحریر درآمده است و با نوشتن اینگونه کتاب ها فرصت انتقال فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس به وجود می آید.

سینا دلشادی معتقد است: قلم زدن و قدم برداشتن در مسیر دفاع مقدس علاوه براینکه کار زینبی است، نوعی دفاع از حرم است به معنای اینکه نویسندگان دفاع مقدس مدافعان حرم عرصه دفاع مقدس است.

دلشادی می گوید:کسی که برای دفاع مقدس تلاش می کند مسلما یاری دهنده ابا عبدالله الحسین «ع» است، امروز هنر انقلاب اسلامی،هنر مقاومت است و دفاع یک مقوله دائمی برای ماست.

رئیس حوزه هنری استان با ابراز امیدواری از ادامه مسیر چاپ کتاب های عرصه دفاع مقدس از سوی این نهاد، می گوید: با ادامه این راه خلاء هویتی به وجود نمی آید و گسست و گسل نسل نداریم.

  حاج کمیل کهنسال نیز که خود از سربازان حاج عمران بوده است،ادامه می دهد: برای رونمایی گنجینه گران سنگی که سند عاشورایی ملت ایران، شمال کشور و مردم مازندران و گلستان است، آن طور که باید اهتمام لازم می شد و توجه در خور شأن به کتاب صورت می گرفت، انجام نشد.

این رزمنده دفاع مقدس با ابراز تأسف برای خود و رزمندگانی که در دفاع مقدس کشور را همراهی کردند، می‌افزاید:کتاب حاج عمران سند شجاعت شهدای کربلای امام حسین (ع) است که تحت فرمان و هدایت حاج عمران به عملیات های مختلف رفتند و مایه عزت و شرف مردم استان است و نیاز به برگزاری مراسمی در خور شأن برای معرفی آن بود.

کهنسال از خاطرات رشادت های حاج عمران می گوید که خطوط غیرقابل عبور را با همراهی نیروها شکستند و عبور کردند، خطی که هرکسی نمی تواند آن را بشکند یا ورود یابد مگر اینکه خود تجربه کرده باشد، برخی از صحنه های دفاع مقدس را امثال حاج عمران خلق کرده اند.

وی معتقد است برای اینکه نسل های ما بدانند که رزمندگان ما چه کسانی بودند و چه کاری انجام دادند لازم است تا این مسیر «نوشتن خاطرات رزمندگان»ادامه یابد و جز تواضع، اظهار تکریم و خوشبختی در برابر سردار عمران چیزی نداریم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *