قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / همایش ملی مروجین فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد

همایش ملی مروجین فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد

همایش ملی مروجین فرهنگ ایثار و شهادت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش کهف شاهد،حجت‌الاسلام محمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این همایش بیان کرد: ۲۲ اسفند روز شهید و بزرگداشت شهدا در تقویم رسمی کشور نام گرفته و در سال‌های گذشته نسبت شناخت مردم با این روز بسیار کم بود به طوریکه در سال ۹۱، یک و شش دهم درصد، سال ۹۲، یک و هفت دهم درصد، سال ۹۳، ۳۷ درصد و سال ۹۴ نیز ۴۶ درصد بوده است. یکی از دلایل افزایش شناخت مردم برگزاری مراسم بزرگداشت و هفته‌ای به نام شهدا بود.

وی با ارائه آماری در رابطه با شهدای کشورمان گفت: قبل از ۲۲ بهمن تا زمانی که در اسفند ماه سال ۵۸ بنیاد شهید و امور ایثارگران شروع به کار کرد تعداد شهدا ۲۸۷۱ نفر بود، اما می‌دانستیم که آمار شهدا بیش از این است چرا که برخی از پیکرها در محل‌های دیگری دفن شده بودند و اگر شهادت کسی نیز محرز می‌شد، رژیم گذشته ممکن بود آنها را دست جمعی دفن کند؛ مانند مزارهایی که در جاده خراسان وجود دارد.

شهیدی گفت: تعداد شهدای ترور نیز حدود ۱۷ هزار نفر است. البته اکنون شهدای مدافع حرم و شهدای منا نیز وجود دارند. سرجمع تعداد شهدا ۲۳۰ هزار شهید است.

وی افزود: وظیفه ما حفظ فرهنگ مقاومت، ایثار و فداکاری است و اگر می‌بینیم که مسئولین کشورمان مقاوم ایستاده‌اند به دلیل برکت خون شهدا است. فرهنگ ایثار و شهادت همان فرهنگ عاشورا و مکتب امام حسین (ع) است و هر کس در هر پست و مقامی که باشد می‌تواند به آن دست یابد. خانواده شهدا سمبل جامعه ما هستند.

حجت‌الاسلام موذنی معاون فرهنگی و اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در سخنان کوتاهی گفت: امروز که در آستانه روز شهید هستیم از ۲۲ فعال و مروج فرهنگ ایثار و شهادت که تعدادی از آنها از هنرمندان، ورزشکاران و خانواده‌های شهدا هستند تجلیل می‌کنیم.

دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه برگزاری این همایش در جمع خبرنگاران گفت: مفهوم ایثار بار دیگر باید در جامعه ما بازتعریف شود. ایثار می‌تواند در بخش صنعت، اقدام برای کاهش فقر، فرهنگ و سایر حوزه‌های دیگر نیز بروز و ظهور داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مفهوم ایثار یک مفهوم گسترده است که از خودگذشتگی را شامل می‌شود و در مقابل خودخواهی قرار دارد. علاوه بر این خاک نیز می‌تواند نمادی از ایثار باشد. به عنوان مثال خاک کربلا نمادی از همین مفهوم است.

صالحی امیری یادآور شد: برای گسترش این فرهنگ نیازمند گسترش الفبای ایثار هستیم؛ یعنی باید این پیام را به روش‌های مختلف منتقل کنیم. هر کس منافع خود را نادیده بگیرد و به منافع جمعی بیاندیشد ایثارگر است.

در این همایش،جمعی از اصحاب فرهنگ،هنر،رسانه و ورزش که در میان آنها نویسنده، شاعر،روزنامه‌نگار، هنرمندان حوزه نمایشی و تجسمی و فعالان فرهنگی و اجتماعی و انجمن‌های هنری فعال در حوزه ایثار و شهادت مانند ستاد دهه فجر و مراکزی همانند حسینیه اعظم زنجانی‌ها نیز حضور داشتند به همراه خانواده‌های شهدا تقدیر شدند.

پس از پایان سخنان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، جمعی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران خواستار پیگیری مطالبات خود از جمله اشتغال فرزندان و ارائه خدمات و تسهیلات شدند که حجت‌الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید کشور و حمیدعلی صمیمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ، با حضور در بین این خانواده‌ها نامه‌های نوشت شده توسط آنها را در مورد درخواست‌هایشان دریافت کردند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *