قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / کنگره بین‌المللی شهدای جهان اسلام برگزار می‌شود

کنگره بین‌المللی شهدای جهان اسلام برگزار می‌شود

کنگره بین‌المللی شهدای جهان اسلام با حضور رئیس جمهور و ۱۶ خانواده شهید جهان اسلام از جمله از کشورهای تونس، لبنان، سوریه، عراق و فلسطین در مشهد برگزار خواهد شد. در این مراسم خانواده‌های شهیدان سیدعباس موسوی، شیخ راغب حرب و عماد مغنیه نیز حضور خواهند داشت. مشهد در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است.

به گزارش کهف شاهد، در نشست خبری تشریح برنامه‌های ۲۲ اسفند «روز بزرگداشت شهدا و تکریم مادران و همسران شهدا» و سالروز تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، امروز دکتر علیرضا کریمیان رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط بنیاد شهید و امور ایثارگران با اعلام این خبر گفت:بنیاد شهید به هیچ عنوان قصد ندارد از روز ۲۲ اسفند به عنوان اعلام گزارش عملکرد استفاده کند بلکه هدفش این است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی از جمله در مساجد و همچنین رویکرد جدی و برنامه‌ریزی شده به رسانه‌ها و  فضای مجازی، روز شهید را کامل‌تر از قبل به مردم بشناساند.

وی ادامه داد: سال ۱۳۸۳ بنا به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۲ اسفند به نام روز شهدا نامگذاری شد اما تا سال ۹۲ برنامه‌های خاصی برای شناساندن روز شهید انجام نشده بود و بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و طی نظرسنجی انجام شده میزان آشنایی مردم با این روز ۱/۷ بود که در سال ۹۳ به ۳۵ درصد و در سال ۹۴ به ۴۴/۶ افزایش پیدا کرد. البته شناساندن این روز تنها وظیفه بنیاد شهید نیست بلکه همه دستگاه‌ها به ویژه رسانه‌ها در این زمینه نقش اساسی دارند که البته رسانه‌ها تاکنون کارهای تأثیرگذاری هم در این راستا انجام داده‌اند.

کریمیان ادامه داد: باید به این نکته هم توجه کنیم که اسفندماه بیشترین میزان شهدا را تقدیم کرده‌ایم به طوری که ۱۳ درصد شهدای کشورمان در ماه اسفند به شهادت رسیده‌اند.

وی در ادامه گفت:اولین برنامه ما در زمینه شناساندن شهدا،امروز مصادف با روز درختکاری است و مراسم کاشت نهال به نام شهدا در تهران و سراسر کشور توسط بنیادهای شهید انجام می‌شود.فردا هم سومین همایش جبهه مجازی ایثار و شهادت با حضور دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در تهران سالن فرهنگی- هنری سیدالشهداء (ع) از ساعت ۱۰ صبح برگزار خواهد شد و از ۲۱ نفر از کسانی که برگزیده شدند تقدیر خواهد شد. همچنین ۹ نفر از نویسندگان و تولیدکنندگان محتوای بحث ترویج ایثار و شهادت نیز در این همایش تقدیر می‌شوند.

کریمیان به طرح ملی «نامه‌ای به یک شهیـد» اشاره کرد و گفت: در این راستا ۴۲هزار و ۵۶۲ اثر به شکل الکترونیکی و فیزیکی توسط دانش‌آموزان به دبیرخانه این طرح ارسال شد و ۷۸ نفر از استادان دانشگاه داوری این آثار را در استان‌ها انجام دادند که از بین این تعداد ۶۰۹ اثر به مرکز روابط عمومی بنیاد شهید کشور ارسال شد و در نهایت ۲۲ اثر برگزیده در مراسمی تقدیر خواهند شد. در این جشنواره استان‌های همدان، مرکزی، ایلام، لرستان و شهرستان‌های استان تهران بیشترین نامه‌های ارسالی را داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنانش،برگزاری همایش تجلیل از مروجان فرهنگ ایثار و شهادت از جمله هنرمندان و ورزشکاران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بنیاد شهید را از دیگر برنامه‌های مربوط به بزرگداشت روز شهدا عنوان کرد و گفت: در این همایش که فردا از ساعت ۱۵ در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد ۲۲ نفر تقدیر می‌شوند و نزدیک به ۱۰۰۰ خانواده شهید نیز حضور خواهند داشت. در استان‌ها هم نظیر چنین مراسمی برگزار خواهد شد. روز سه‌شنبه هم مراسم تجلیل از خادمان شهدا از جمله پیشکسوتان این نهاد در مرکز فرهنگی سیدالشهداء(ع) تهران برگزار خواهد شد.

وی اعلام کرد:همچنین روز چهارشنبه آیین اهتزاز پرچم امام رضا(ع)،امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) به همراه تعویض پرچم‌های مزارهای سراسر کشور برگزار می‌شود. این مراسم در ۱۹ هزار گلزار شهید برگزار خواهد شد.

کریمیان گفت:‌در پیش خطبه‌های نمازهای جمعه سراسر کشور هم مدیران کل بنیاد شهید استان‌ها و در تهران حجت‌الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید سخنرانی خواهند داشت. صبح روز جمعه نیز دعای ندبه به نیابت از شهدا در سراسر کشور برگزار می‌شود. روز شنبه نیز کنگره بین‌المللی شکوه ایثار با هدف تجلیل از مادران و همسران شهدا برگزار خواهد شد. آخرین برنامه بزرگداشت روز شهدا همایش ملی مشاوران ایثارگران در دستگاه‌های اجرایی است که در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

وی در پایان گفت:‌ سالانه بین روزهای ۲۲ بهمن تا ۲۲ اسفند در راستای اجرای طرح سپاس ۴۰۰ هزار دیدار با خانواده‌های شهدا انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *