قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / بنیاد شهید طرح مناسب‌سازی و تجهیز منازل جانبازان و والدین شهدا را پیگری می‌کند

بنیاد شهید طرح مناسب‌سازی و تجهیز منازل جانبازان و والدین شهدا را پیگری می‌کند

قائم‌مقام بنیاد شهید گفت:پیشینه خوبی در حوزه مناسب‌سازی‌ها نداریم و با آنکه تقریبا دو دهه از پیگیری این موضوع در کشور می‌گذرد؛ ۲۰ درصد موفق به تسهیل عبور و مرورها شده‌ایم.

به گزارش کهف شاهد،سردار محسن انصاری که امروز در «همایش ملی مناسب‌سازی اماکن و معابر» در مجتمع آدینه تهران سخن می‌گفت،افزود:دو مسئله انضباط شهری و حقوق شهروندی هم در دنیا و هم در ایران مورد تأکید است که رعایت و نهادینه کردن این دو مقوله چنانچه در جوامع محقق شود نشان از توسعه یافتگی آن جوامع دارد. در گذشته، مسئله انضباط شهری بیشتر بر موضوعات ساخت و ساز و مبلمان شهری با تأکید بر مسائل زیبایی‌شناختی مورد تأکید بود اما امروز رعایت حقوق اصلی و اساسی مردم در مسئله انضباط شهری مورد تأکید است.

سردار انصاری  در بخش دیگر سخنانش گفت: معلولان همانند سایر افراد جامعه حقوق اساسی دارند و به هیچ عنوان نمی‌توان حقوق آن‌ها را در جامعه تضعیف کرد و در حال حاضر جهت حرکت امروز جامعه ما در مبحث مناسب‌سازی، به سمت تأمین حقوق معلولان و افرادی است که محدودیت حرکتی دارند و جامعه و دولت موظف است بستر مناسب را برای استفاده آن‌ها از امکانات شهری فراهم کند.

وی ادامه داد:باید مسئله مناسب‌سازی را بیش از گذشته مورد تأکید قرار دهیم. حضور نزدیک به یک و نیم میلیون نفر افراد دارای محدودیت حرکتی  و همچنین جانبازانی که نیمی از آن‌ها محدودیت‌های حرکتی دارند و حدود دو سوم جمعیت ۱۵۰ هزار نفری والدین شهدا،بر ما اثبات می‌کند که باید به این موضوع بیش از پیش توجه کنیم.

سردار انصاری یادآور شد:جامعه رو به کهنسالی می‌رود و علاوه بر مسئله معلولان و جانبازان، معلولیت‌های موقت نیز در جامعه وجود دارد؛ برای مثال فرد در صورت بروز بیماری و یا حوادث دچار محدودیت‌های حرکتی متعدد خواهد شد که باید در مسئله مناسب‌سازی این موارد را نیز در نظر بگیریم.

وی اظهار کرد:‌ در حال حاضر افزایش معلولیت‌های موقت بر اثر بیماری، بروز تصادفات و سوانحی همچون پلاسکو را شاهد هستیم و به هر حال افرادی در اینگونه حوادث دچار نقص عضو می‌شوند و با در نظر گرفتن اینکه در حال حاضر تعداد افراد دچار محدودیت‌های حرکتی رو به افزایش است باید به موضوع مناسب‌سازی به صورت ویژه توجه کنیم.

سردار انصاری ضمن اشاره به تصویب منشور حقوق شهروندی در چند ماه گذشته گفت: در این منشور مواد مناسبی مربوط به رعایت کرامت انسانی و استفاده از مزایای بدون تبعیض ذکر شده و  در ماده ۹۲ آن نیز بر مبحث توانمندسازی ایثارگران و جانبازان تأکید شده است.

قائم مقام بنیاد شهید گفت: پیشینه خوبی در حوزه مناسب‌سازی‌ها نداریم و با آنکه تقریبا دو دهه از پیگیری این موضوع در کشور می‌گذرد؛ ۲۰ درصد موفق به تسهیل عبور و مرورها شده‌ایم. برای جبران این عقب‌ماندگی‌ها تشکیل ستاد مناسب‌سازی با سه کمیته اطلاع‌رسانی، نظارت و حقوقی و همچنین کمیته فنی از نظر ساختاری بسیار سازنده بوده و نشان دهنده آن است که به هر حال بعد از گذشت تقریبا دو دهه، مسئله مناسب‌سازی در کشور صاحب و متولی پیدا کرده است که این گام رو به جلویی است.

سردار انصاری ادامه داد: موفقیت دیگر در این حوزه آن است که امروز هماهنگی بین دستگاه‌های متولی بسیار بیشتر از گذشته شده است و بسیاری از دستگاه‌ها اقدام به مناسب‌سازی ساختمان‌های خود کرده‌اند. معتقدم با وجود همه اقدامات فیزیکی انجام شده در حوزه مناسب‌سازی بیش از پیش به مناسب‌سازی فکری و ذهنی مسئولان و مردم نیاز داریم. چون متأسفانه هنوز مسئله مناسب‌سازی معابر شهری به یک موضوع در ذهن مسئولان و مردم تبدیل نشده است لذا بیش از مناسب‌سازی‌های فیزیکی، نیازمند مناسب‌سازی‌های فرهنگی و ذهنی هستیم. امروزه جانبازان و معلولان برابر منشور حقوق شهروندی باید بدون تبعیض از امکانات شهری استفاده کنند. این در حالی است که در تهران فقط یک سینما مناسب‌سازی شده و یا تمام ایستگاه‌های مترو مناسب‌سازی نشده‌اند و فقط برخی از آن‌ها مجهز به آسانسور هستند. در حال حاضر استفاده از دستگاه‌های عابربانک به یک نیاز اصلی و اساسی تبدیل شده است اما متأسفانه یک جانباز و معلول به دلیل ارتفاع این دستگاه‌ها توانایی استفاده از آن‌ها را ندارد. این در حالی است که در حمل و نقل هوایی نیز مسئله مناسب‌سازی به طور صحیح رعایت نشده است.

وی گفت: از شهرداری تهران باید تشکر کنیم که در برخی از ایستگاه‌های مترو مناسب‌سازی را لحاظ کرده است اما از می‌خواهیم که در مسئله مناسب‌سازی، این یکپارچگی را رعایت کند و تمامی ایستگاه‌ها را مجهز به آسانسور و سایر تجهیزات کند تا معلولان و جانبازان در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی مشکلی نداشته باشند.

وی همچنین از شهرداری تهران به خاطر راه‌اندازی سامانه حمل و نقل معلولان و جانبازان تشکر کرد و گفت: بنیاد شهید در حال حاضر طرح مناسب‌سازی «زیست شخصی» در دستور کار خود دارد که به موجب آن طرح مناسب‌سازی و تجهیز منازل جانبازان و والدین شهدا را متناسب با شرایط فیزیکی آن‌ها پیگیری می‌کند و تاکنون این طرح برای ۱۰ هزار خانوار اجرا شده است.

سردار انصاری همچنین بر آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه مناسب‌سازی تأکید کرد و گفت:در حال حاضر همه درک مشخصی از مسئله معلولیت و ضرورت مناسب‌سازی ندارند به همین دلیل نیاز است سرمایه‌گذاری مناسبی برای این هم‌ذهن‌سازی صورت گیرد.

قائم‌مقام بنیاد شهید بر ایجاد سازوکارهایی به منظور تحقق قوانین تأکید کرد و گفت:باید ضمانت اجرایی قوانین موجود را ایجاد کنیم.علاوه بر آن وضعیت وسایل حمل و نقل شهری، هوایی و دریایی نیز باید مناسب‌سازی شوند.

وی همچنین به سند راهبردی مناسب‌سازی محیط شهری اشاره کرد و گفت: این سند در کمیته مناسب‌سازی تدوین شده و خواهشمندیم هر چه زودتر در ستاد مناسب‌سازی کشور به تصویب رسد تا پس از تغییر مدیریت‌ها شاهد بی‌اثر شدن اقدامات نباشیم و دچار سلایق مدیریتی نشویم.

سردار انصاری در پایان گفت: باید به حقوق معلولان و افرادی که محدودیت حرکتی دارند بیش از پیش توجه کنیم و خوشبختانه در این حوزه قوانین جامعی داریم. وضعیت امروز و جهت‌گیری‌های صورت گرفته در این حوزه مناسب است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *