قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / گفتمان ملی «فرهنگ حماسه» باید از شعار فاصله بگیرد

گفتمان ملی «فرهنگ حماسه» باید از شعار فاصله بگیرد

مهدی افضلی گفت: برای ایجاد گفتمان ملی «فرهنگ حماسه» باید از شعار فاصله بگیریم.

به گزارش کهف شاهد«مهدی افضلی» رئیس موسسه توسعه هنرهای معاصر، فرهنگ حماسه را دارای قدمتی کهن در ایران دانست و اظهار داشت: اوج حماسه و ایثار را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم.
  وی با اشاره به جان فشانی شهدای آتش‌نشان که در اوج ایثار جان خود را از دست داده اند، گفت: حماسه را در تربیت فرهنگی ایرانیان می توان جستجو کرد. بروز حماسه‌ ایثار و از خود گذشتگی بیشتر در اتفاقات مهم قابل مشاهده است. امیدوارم بتوانیم این اتفاق را در تمامی ابعاد زندگی خود متجلی کنیم.
افضلی نقش کنگره فرهنگ حماسه را در جهت بازشناسی حماسه ملی بسیار مهم خواند و اذعان کرد: این کنگره هم می تواند به بروز حس کرامت انسانی که در وجود همه نهفته است، کمک کند. کنگره باید به شکلی گام بردارد که حس حماسه خود را نشان دهد و برای مردم ملموس‌تر باشد. رسالت ما در حوزه فرهنگ و هنر همین کار است که باید از ابزارهای هنری برای بیدار کردن حس مردمی استفاده کنیم.
 این مسئول هنری با اعلام اینکه وزارت ارشاد به تنهایی توانایی به سرانجام رساندن گفتمان ملی «فرهنگ حماسه» را ندارد، تصریح کرد: نه اینکه وزارت ارشاد قادر به انجام این کار نباشد؛ بلکه باید همه و همه دست به دست هم دهند تا به نتیجه دلخواه برسیم؛ چراکه در کشور ۱۰۰ دستگاه موازی موجود دارد که کار فرهنگی انجام می دهند؛ بنابراین ما نمی توانیم با یک کنگره به نتیجه برسیم و این یک واقعیت است که باید پذیرفته شود. برای ایجاد گفتمان ملی فرهنگ حماسه باید از شعار فاصله بگیریم.
 افضلی در خصوص نتایج برگزاری کنگره گفتمان ملی فرهنگ حماسه اظهار داشت: اگر ما هدفمند عمل کنیم به نتایج قابل قبولی دست پیدا خواهیم کرد. برای این کار باید دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در این رابطه به یک اجماع کلی برسند و یک برنامه‌ریزی چندساله در این ارتباط داشته باشند؛ چراکه بسیاری از این کنگره‌ها برگزار می‌شود و مسئولان سخنان بسیار ارزنده‌ای هم ارائه می دهند، اما به عمل نمی رسد در حالی که از این استعداد نهفته در بین مردم باید بهتر استفاده کنیم.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *