قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / مدیران فرهنگی دست نخبگان عرصه ادبیات دفاع مقدس را بگیرند

مدیران فرهنگی دست نخبگان عرصه ادبیات دفاع مقدس را بگیرند

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: از مدیران و دستگاه‌های فرهنگی تقاضا داریم پاشنه کشیده وارد میدان شوند و دست نخبگان عرصه ادبیات دفاع مقدس را بگیرند تا شاهد اتفاقات بزرگ در این عرصه باشیم.

به گزارش کهف شاهد، سعید کرمی در حاشیه آئین ششمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و رونمایی از ۴ تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب‌های «آب هرگز نمی‌میرد»، «وقتی مهتاب گم شد»، «دختر شینا»، «گلستان یازدهم» در همدان، درباره نقش ادبیات پایداری بر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اظهار کرد: بارها از زبان رهبر معظم انقلاب شنیده‌ایم که بیان خاطرات رزمندگان دفاع مقدس راه میان‌بر برای انتقال ارزش‌های انقلاب اسلامی و مفاهیم دینی به نسل جدید است.

وی ادامه داد: اگر نسل جدید مشاهده کنند که نسل گذشته چه مشقت‌هایی کشیده‌اند و چه خون دل‌هایی برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی خورده‌اند، قطع به یقین دل‌ها نرم می‌شود و به خوبی متوجه اهداف انقلاب اسلامی خواهند شد چرا که در این شرایط  گفته‌ها و شنیده‌ها را مصداقی دریافت می‌کنند بنابراین امام خمینی(ره) به مراجعه و بررسی وصیت‌نامه شهدا و خاطرات آنها بسیار سفارش کرده‌اند.

مدیران اهمیت نقش ادبیات دفاع مقدس  را در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت درک نکرده‌اند

کرمی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب با تأکیدات خود بر این حوزه به همه متولیان این امر جهت می‌دهند که برای ارتباط با نسل جدید باید از هنر و ادبیات بهترین بهره را گرفت که متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم حق دفاع مقدس را به خوبی ادا کنیم بنابراین باید بیش از پیش در این حوزه کار شود.

وی درباره چالش‌های موجود در ادبیات دفاع مقدس گفت: خوشبختانه ذخیره خوبی از راویان و تاریخ شفاهی دفاع مقدس وجود دارد که بهترین منبع دفاع مقدس هستند و از سوی دیگر نخبگانی مانند حمید حسام و بهناز ضرابی‌زاده وجود دارد که می‌توانند دوران دفاع مقدس را به زیبایی بیان کنند اما متأسفانه افرادی در کرسی مدیریت وجود دارند که اهمیت این امر را درک نکرده‌اند.

وی تأکید کرد: مدیران باید وارد میدان شوند و در این عرصه به خوبی نقش‌آفرینی کنند به همین جهت از مدیران و دستگاه‌های فرهنگی تقاضا داریم که پاشنه کشیده وارد میدان شوند و دست این نخبگان را بگیرند تا شاهد اتفاقات بزرگ در این عرصه باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه سخنانش درباره نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: این مساجد بودند که باعث پیروزی انقلاب اسلامی شدند و دوست و دشمن بر این موضوع اذعان دارند که اگر منبر، تریبون مساجد و ائمه(ع) نبود، پیام امام خمینی(ره) در آن شرایط خفقان به گوش مردم نمی‌رسید.

غلفت از مساجد به عنوان بهترین سنگر برای مبارزه جنگ نرم

وی با بیان اینکه مسئولان فرهنگی باید به خود بیایند و از سنگر مسجد بهترین استفاده را داشته باشند، تصریح کرد: باید توجه کرد که قیام و حرکت مردم از مسجد برخواست و مساجد اسناد و هویت انقلاب اسلامی هستند بنابراین باید به خوبی متوجه قدر و ارزش این پایگاه بود چرا که اگر روزی مساجد این انقلاب را رقم زدند و سپس دفاع مقدس را مدیریت کردند، امروز نیز می‌توانند بهترین سنگر برای مبازه با جنگ نرم باشد اما متأسفانه این امر مورد غفلت قرار گرفته است.

وی تشریح کرد: با توجه به نگاهی به روند روبه رشد نهضت اسلامی ایران از نقطه آغاز، به روشنی در می‌یابیم که مساجد به عنوان کانون‌های اصلی و هسته‌های اولیه این حرکت اصیل، الهی و حیات‌بخش در تاریخ معاصر ایران، تمام مراحل شکل‌گیری نهضت اعم از سازماندهی، تشکیل جلسات مخفی شبانه و هدایت مردم به سوی پیشبرد اهداف انقلابی را موجب شده و همواره به عنوان جایگاه و خاستگاه تشکیل اجتماعات مردمی و راهپیمایی‌های میلیونی مطرح بوده است.

وی تأکید کرد: در جریان انقلاب اسلامی ، مساجد به عنوان یکی از عوامل مؤثر و مهم در ایجاد و شکل‌گیری نهضت اسلامی و زمینه‌ساز گسترش، تعمیق و تثبیت آن بوده و باید توجه کرد مسجد نه تنها در شکل‌دهی مبارزه علیه ظلم و استبداد نظام شاهنشاهی نقش مهمی را ایفا کرده بلکه در استمرار و تداوم انقلاب اسلامی نقش بسیار مؤثری داشته‌ است.

مسجد مرکز فرماندهی در قرارگاه دینی و فرهنگی

کرمی با بیان اینکه نقش مسجد به عنوان مرکز فرماندهی در قرارگاه دینی و فرهنگی قابل‌انکار نیست، عنوان کرد: مسجد در عرصه‌های مختلف دفاع و صیانت از اسلام ناب محمدی و فرهنگ و اعتقادات دینی مردمان این مرزو بوم، جایگاهی بسیار رفیع و بی‌بدیل داشته و امروزه نه تنها می‌توان به نقش خاص مسجد در شکل‌گیری و استمرار انقلاب اسلامی ایران اذعان کرد بلکه آثار و پیامدهای توجه ویژه به این مکان مقدس که از اندیشه‌های تابناک حضرت امام(ره) و مشی انقلاب اسلامی در دیگر کشورهای اسلامی پدیدار شده را مشاهده کرد.

وی ادامه داد: ترویج فرهنگ استکبارستیزی و تمسک به آموزه‌ها، داشته‌های دینی و اعتقادات مذهبی با حضور و تجمع گسترده مردم در مساجد و بهره‌مندی از آن به عنوان سنگر و خاک‌ریز دفاع از آرمان‌های اسلامی در بسیاری از ملل هوشیار منطقه به وضوح مشاهده می‌شود به همین علت است که مسجد در نگاه غربیان به عنوان مرکزی حرکت‌آفرین و هدایتگر جنبش‌های آزادیخواهی و عدالت‌طلبی و نیز چشمه جوشان استکبارستیزی درآمده است.

وی تشریح کرد: عامل اساسی عداوت و کینه‌توزی معاندین با بیداری اسلامی، همین مطلب مهم است که آن را برنمی‌تابند و همواره سعی در تخریب این فرهنگ ناب اسلامی در اقصی نقاط عالم  دارند که نمونه بارز این دشمنی آشکار غرب و صهیونیسم در تخریب هدفمند و جهت‌دار بیش از ۳۰ مسجد در جریان جنگ ۳۳ روزه با حزب‌الله لبنان و نیز ویرانی بیش از ۴۰ مسجد در جریان جنگ غزه به طور کامل محسوس و ملموس است.

وی خاطرنشان کرد: وجود همین تأثیرات شگرف مساجد در زمینه‌های مختلف است که دشمن احساس خطر کرده و به خوبی دریافته که تنها مرکزی که توان و پتانسیل به چالش کشیدن آنها را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و حتی اقتصادی و … دارد، مسجد است.

وی یادآور شد: این قدرت و نیروی بسیار عظیم و جریان‌ساز مساجد در حضور پر شور و گسترده مردم نهفته شده و در برهه‌ها و مقاطع تاریخی متعدد ظهور و بروز یافته است و نقش بسیار مؤثری در ایجاد و شکل‌دهی نهضت‌ها و جنبش‌های اسلامی دارد و این مهم نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از دیگر کشورهای اسلامی نیز به وضوح مشهود است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *