قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / عندلیبی ضمن رد شایعات خبر داد: افزایش تعداد خدمات و تسهیلات خانواده‌های شهدا و ایثارگران/ توزیع عادلانه خدمات به ایثارگران

عندلیبی ضمن رد شایعات خبر داد: افزایش تعداد خدمات و تسهیلات خانواده‌های شهدا و ایثارگران/ توزیع عادلانه خدمات به ایثارگران

به گزارش کهف شاهد : معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: نه تنها هیچ تسهیلات و خدماتی در قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران حذف نشده، بلکه خدمات و تسهیلاتی هم اضافه شده است.

سعید عندلیبی افزود: تمامی تسهیلات و امکانات مورد نیاز جامعه هدف بنیاد شهید در این قانون لحاظ  شده است. تعدادی از ایثارگران و خانواده‌های شهدا در مورد اجرای این قانون از نظر کاهش یا حذف برخی از خدمات نگران هستند اما به آنها اطمینان می‌دهم که نباید نگران  باشند.

عندلیبی گفت: نگاه بنیاد شهید در راستای اجرای این قانون توزیع عادلانه خدمات به ایثارگران است.قانون فعلی جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از سال ۹۳ در کشور به صورت آزمایشی اجرایی شده و تا دی ماه امسال حالت آزمایشی آن به پایان می‌رسد و دارای ۷۶ ماده است که با اصلاحات انجام شده و تجمیع برخی از قوانین که مشابه هم بودند اکنون به ۶۵ ماده رسیده است.

وی گفت:با این قانون بار مالی ارائه خدمات به ایثارگران در بنیاد شهید افزایش می‌یابد اما تمام تلاش این نهاد ارائه خدمات مطلوب و عادلانه به ایثارگران است. این قانون فصل‌های مختلفی همچون بهداشت و درمان، مسکن، اشتغال و استخدام، معیشت و رفاه و فرهنگی دارد و تمامی خدمات به ایثارگران در این فصل‌ها گنجانده شده است.

عندلیبی اظهار کرد: طبق برنامه زمانبندی قرار است دهم آبان ماه لایحه اصلاح قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران تقدیم دولت شود اما چون مطمئن هستیم تا دی ماه که زمان اجرای آزمایشی این قانون است به نتیجه نمی‌رسد، درخواست تمدید یکساله آزمایشی قانون را داده‌ایم. یکم آذرماه نیز لایحه تمدید یکساله این قانون را به مراجع ذیربط ارائه می‌دهیم اما در مجموع ممکن است سال ۱۳۹۷ قانون جدید با اصلاحات انجام شده به طور کامل اجرایی شود.

 وی توضیحاتی مبسوط درباره این قانون و اصلاحاتی که در آن انجام شده است داد و گفت: در آستانه اتمام دوره آزمایشی و چهارساله این قانون هستیم به همین منظور بنیاد شهید به عنوان متولی اصلی آن اقدامات لازم را برای اصلاح و بازنگری قانون انجام داد.

به گفته عندلیبی،اصلاح قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران از نیمه اول سال ۱۳۹۳ آغاز شد اما چون موضوع اصلاح و بازنگری زمان‌بر و پیچیده بود به همین منظور یک کمیته تخصصی تشکیل داده شد و با توجه به اینکه موضوع بازنگری به معاونت حقوقی این نهاد واگذار شد ما دو نگاه برای اصلاح آن داشتیم که یکی تشکیل کارگروه داخلی و دیگری دعوت از سازمان‌های متولی نظیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع بود.

وی گفت:در این راستا تاکنون ۴۵ جلسه توسط کاگروه تخصصی برگزار شده است و با تشکیل این کارگروه و اعضای جدید آن موفق شدیم اشکالات را کاهش و قانون را به روزرسانی کنیم.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید گفت: جامعه ایثارگری با وجود خلاءها و مشکلات، قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را قبول دارند اما ما اشکالات آن را رفع کردیم و در فصل معیشت و آموزش نیز تسهیلات بیشتری را به ایثارگران ارائه می‌دهیم.

عندلیبی افزود: توانمندسازی ایثارگران یکی از مباحثی است که در این قانون آمده و نگاه ما این است که ایثارگران باید توانمند شوند و بنیاد شهید فقط کمک‌های فرهنگی و معنوی به آنها داشته باشند.

وی رویکرد توزیع عادلانه خدمات و امکانات را از دیگر برنامه‌های این قانون برشمرد کرد و گفت: رویکرد این کارگروه تخصصی این است که تسهیلات، امکانات و خدمات به سمت خود ایثارگران سوق داده شود و به عنوان نمونه در پرداخت شهریه فقط به فرزندان شاهد و ایثارگر خدمات ارائه نشود بلکه خود ایثارگران نیز از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: در بازنگری و اصلاح قانون ما به مطالبه ایثارگران توجه جدی داریم، حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که فراکسیون ۱۰۰ نفره از ایثارگران را دارند، به این موضوع توجه خاصی دارند و ما به طور قطع به متن قانون پایبند خواهیم بود.

 عندلیبی یکی دیگر از نگرانی جامعه ایثارگران و خانواده‌های شهدا را قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای و لایحه برنامه ششم در راستای اجرای این قانون جامع دانست و گفت: احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای با ۵۰ ماده توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده اما شورای نگهبان به آن ایراداتی گرفته که این موضوع نیز در حال بررسی است. این موضوع به شورای نگهبان ارجاع داده شد که ایراد اصل ۸۵ به آن گرفته شد چون لایحه ۵۰ ماده بود و ما ۷۰ ماده را به آن اضافه کردیم و اعلام کردند که این موضوع با این اصل مغایرت دارد به همین دلیل با رفع اشکالات به همان ۵۰ ماده برگردانده شد.

عندلیبی با بیان اینکه قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در سال ۹۱ توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید، افزود: شورای نگهبان اعلام کرده که دائمی شدن آن نیز باید توسط همان مجمع باشد و چون در احکام دائمی برنامه توسعه‌ای احکامی در مورد ایثارگران نیامده است، نگرانی ایثارگران این است که چون این بخش حذف شده ممکن است در ارائه خدمات، برخی از تسهیلات نیز حذف شود. اما جامع هدف ما اطمینان داشته باشند که در ارائه خدمات به ایثارگران هیچ امتیازی حذف نشده و تمام خدمات به آنان ارائه خواهد شد. اگرچه احکام در لایحه آن حذف شده اما به معنی حذف خدمات به ایثارگران نیست.

وی اظهار کرد: تمام خدمات در بخش مسکن، بهداشت و درمان،تسهیلات استخدامی، اداری و اشتغال و معیشت و رفاه و حتی فرهنگی در جای خود باقی است و جامعه ایثارگران نباید هیچ نگرانی داشته باشند. همچنین در این قانون معافیت مالیاتی در بخش‌های دولتی و خصوصی،پرداخت شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد فرزندان شاهد و ایثارگر،تخفیف در خرید بلیت هواپیما،استفاده از طرح حالت اشتغال،موضوع معیشت و رفاه، تحویل خودرو به جانبازان با محدودیت جسمی و حرکتی، اهدای هدیه ازدواج، پرداخت کمک مالی به والدین شهدای فوت شده و دارای فرزند معلول و مطلقه و دیگر خدمات دیده شده است.

عندلیبی اضافه کرد: برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز اقداماتی پیش بینی شده که در این قانون آمده است، حتی سهیمه حج جامعه ایثارگری نیز از ۱۰ به ۱۵ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: امیدواریم با اجرای دقیق این قانون که اصلاحات خوبی در آن انجام شده است، رضایت جامعه ایثارگری و خانواده‌های شهدا را در آینده شاهد باشیم.

انتهای پیام

منبع خبر : http://www.shahidnews.com/view/126264

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *