قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / طرح زیارت به نیابت از شهدا به یک حرکت خودجوش مردمی تبدیل شده است

طرح زیارت به نیابت از شهدا به یک حرکت خودجوش مردمی تبدیل شده است

مدیرعامل کانون همبستگی فرزندان شاهد گفت: طرح زیارت به نیابت از شهدا در پیاده‌روی اربعین حسینی به یک حرکت خودجوش مردمی تبدیل شده است.

کهف شاهد: حسین عامریان در گفتگو با خبرنگار حوزه حج و زیارت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره اهمیت پیاده‌روی اربعین حسینی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: پیاده‌روی اربعین حسینی، مسیر زینبی است؛ مسیر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و می‌توان گفت خاستگاه اصلی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اربعین است. لذا می‌شود گفت یکی از اعمالی که باید در روز اربعین به آن توجه شود و موضوعاتی که باید در اربعین به آنها توجه شود، همین موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، اما معمولاً در بحث پیاده‌روی اربعین، کمتر به موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت توجه می‌شود، ما سعی کردیم به این موضوع بیشتر بپردازیم آن را پررنگ کنیم.

وی با اشاره به اینکه یادآوری مجاهدت‌های شهدا ضروری است، بیان کرد: نیاز است که ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف برخی خلأ‌های فرهنگی را پر کنند. برنامه‌ای که ما به عنوان یک ارگان مستقل اجرا می‌کنیم به بحث شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم ارتباط دارد چون آنها بودند که این مسیر را برای ما حفظ کردند و فرصت و فضایی را فراهم آوردند که ما بتوانیم از این ظرفیت با آرامش و آسایش استفاده کنیم. باید بدانیم به آنها مدیون هستیم و تلاش کنیم که این را به همه یادآوری کنیم و این پیام را هم منتقل کنیم که ما راه آن شهدا را ادامه داده و پیرو مرام آنها هستیم.

مدیرعامل کانون همبستگی فرزندان شاهد عنوان کرد: طرح نیابت شهدا سه سال است که در مسیر پیاده‌روی اربعین به‌صورت گسترده برای شهدای تمام کشورهای اسلامی به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو اجرا می‌شود. سال گذشته ما پنج موکب و ۲۵۰ خادم داشتیم که از کشورهای مختلف به زوار پیاده‌روی اربعین این خدمت را ارائه می‌دادند. اجرای این طرح یک فضای معنوی خاصی را ایجاد می‌کند و یک شوق و شعفی را در مخاطبان ایجاد می‌کند که می‌توانند به نیابت از یک شهید به زیارت اباعبدالله (ع) بروند و از این فرصت همراهی با شهدا برای خودشان اجر و توشه‌ای معنوی برداشت کنند.

عامریان ضمن بیان اینکه این طرح ابتدا برای شهدای ایرانی و حشدالشعبی اجرا شد و سال‌های بعد شهدای کشورهای دیگر هم اضافه شدند، اظهار کرد: برای این طرح ما نرم‌افزاری را نوشتیم که به دو صورت آفلاین و آنلاین در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد. روی سایت ما به صورت آنلاین استفاده می‌شود و به صورت آفلاین هم در مسیر پیاده‌روی اربعین توسط همکاران مستقر در خروجی‌های مرزی هر شخص می‌تواند اسم شهید مورد علاقه خودش را انتخاب کند و نایب او شود و کارت نیابت آن شهید را دریافت می‌کند.

وی گفت: ما اپلیکیشن این طرح را هم طراحی کرده و امسال إن‌شاءالله به زوار پیاده‌روی اربعین عرضه می‌کنیم و در پشت همین کارت‌ها آداب نیابت را سعی کرده‌ایم به زائران ارائه داده و آموزش دهیم. ما سال گذشته موکب مرکزی داشتیم که از همه گروه‌های مقاومتی در آن حضور داشته و فعالیت می‌کردند و یک فضای جهادی و حماسی را سعی کرده بودیم که به زوار پیاده‌روی اربعین معرفی کنیم. امسال هم برنامه داریم که این را به نحو گسترده‌تری انجام دهیم.

مدیرعامل کانون همبستگی فرزندان شاهد گفت: سال گذشته طرح ما خیلی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، خبرگزاری‌های مختلف و رسانه‌های تصویری مختلف از کشورهای مختلف حضور پیدا کرده و تولید خبر کردند. شخصیت‌های مختلف از کشورهای مختلف حضور پیدا کردند و استقبال پرشوری از این طرح شد.

عامریان افزود: این طرح در استان‌های مختلف از طریق ۳۵ تشکل فرزندان شاهد که در کل کشور فعال هستند، گسترش پیدا کرده است. در سال اول خیلی این طرح جا نیفتاده بود، شاید اصلاً عنوان نیابت شهدا، عنوان شناخته شده‌ای نبود. الحمدلله الان به نحوی شده است که زائران از شهرهای خودشان از بدو حرکت برنامه‌ریزی می‌کنند، همین کارت و پوستر و … را چاپ می‌کنند و خودشان مروجین طرح زیارت به نیابت از شهدا شده‌اند که الحمدلله این موضوع هر روز درحال گسترش است.

وی شعار امسال طرح نیابت شهدا را «جای شهدا خالی نیست» بیان کرد و افزود: امیدواریم که بتوانیم قدمی در راه فرهنگ پیروی از مرام و مسلک شهدا برداریم و سعی کنیم که پیرو شهدا باشیم. گفتمان طرح ما به اینجا ختم نمی‌شود که ما یک کارتی را روی کوله خودمان نصب کرده و حرکت کنیم، قرار است از ظرفیت اربعین استفاده شود برای اینکه در مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی در جامعه از این ظرفیت نیابت شهدا و توسل و تمسک به شهدا و الگوگیری از شهدا استفاده شود. لذا ما در همه کارها خیری باید نایب یک شهید باشیم. مثلاً در زمان سیل پلدختر ما گروه جهادی نایب‌الشهید را اعزام کردیم.

مدیرعامل کانون همبستگی فرزندان شاهد خاطرنشان کرد:‌ پله اول گام نهادن در مسیر شهدا را آشنایی با شهید از طریق نیابت شهدا تعریف کرده‌ایم و سعی می‌کنیم پله‌های بعدی را به دوستداران شهدا پیشنهاد بدهیم که إن‌شاءالله آنها هم مثل شهدا جایگاه رفیعی داشته باشند و بتوانند منشأ خیرات و برکات برای امت اسلامی شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *