قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / مقامات عالی بین الملل با «سلام» به شهدا سفر به ایران را آغاز می‌کنند

مقامات عالی بین الملل با «سلام» به شهدا سفر به ایران را آغاز می‌کنند

میدان «سلام» به منظور گردآمدن مقامات جهانی جهت ادای احترام به مقام شامخ شهدا در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حال ساخت و آماده بهره برداری است.

کهف شاهد: تقریبا در تمام فرهنگ‌ها، رابطه‌ها با سلام شروع می‌شود. در تمام زبان‌ها، سلام معنی خیر، خوبی و پاکی دارد. در فرهنگ ما اما سلام همه‌ی خوبی‌ها و مبدا خیرات است، چون اسمی است از اسمای الهی.

همه کشورهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم درگیر جنگ بوده‌اند، یادمانی برای کشته‌شدگان خود دارند که به آن ادای احترام می‌کنند و البته این پاس داشتن را به نوعی دیپلماسی عمومی در حوزه بین‌الملل هم تبدیل کرده‌اند.

در این راستا موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با همکاری و استقبال وزارت امور خارجه بنا بر جانمایی و ساخت میدانی با نام «سلام» را گذاشته است تا جنگ تحمیلی هشت ساله و شهدای آن را بیش از قبل مورد تکریم قرار دهد.

امیر محمدخانی معاون موزه‌داری و امور مفهومی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و طراح «میدان سلام» درتشریح روند ساخت پروژه، اظهار داشت: ادای احترام به کشته‌شدگان جنگ رسمی همه‌جایی دنیا مرسوم است. خیلی از کشورها برای این‌که جنگ خود را فارغ از قضاوت‌هایی که درباره‌اش می‌شود تلاشی در جهت حفظ خاک و تمامیت ارضی‌شان نشان دهند، یادمان‌هایی برای مراسم های بین‌المللی و ادای احترام شخصیت‌های مهم جهانی در نظر گرفته‌اند.

ما پیش از طرح «میدان سلام» به صورت رسمی جایی برای گرامیداشت شهدای دفاع مقدس در کشور نداشتیم. لذا تصمیم بر این شد که در موزه فضایی برای این نوع مراسمات رسمی ایجاد شود. گرچه پروژه‌ی میدان سلام در فضای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جانمایی شده، اما با تعاملات بین سازمانی و کارکردی که خواهد داشت می‌توان به عنوان پروژه‌ای ملی و شهری از آن یاد کرد. طی جلسات و مکاتباتی که با وزارت امور خارجه داشتیم از آن‌ها خواستیم فضای رسمی تشریفات برای تکریم مقام شهدای دفاع مقدس را به موزه اختصاص دهند. وزارت خارجه نیز در پاسخ به درخواست ما ضمن استقبال از این پیشنهاد درباره‌ی چند و چون و ویژگی‌های آن توضیحاتی داد.

طرحی منطبق با پروتکل‌ها و ضوابط بین‌المللی استقبال از میهمانان خارجی آماده کردیم

ما در معاونت موزه‌داری با در نظر داشتن ملزوماتی که وزارت امور خارجه داشت، طرحی را منطبق با پروتکل‌ها و ضوابط بین‌المللی استقبال از میهمانان خارجی آماده کردیم و اکنون حدود یک ماه است در حال پیاده‌سازی و اجرای این طرح هستیم که به زودی با حضور مقامات عالی کشور از این بنا رونمایی خواهد شد. حالا می‌توان امیدوار بود که اولین مواجهه‌ی رسمی مقامات خارجی با ایران در کنار یادمان شهدای ایران اسلامی باشد، کاری که خیلی زودتر از این باید به سامان می‌رسید. البته موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همواره میزبان شخصیت‌هایی از این دست بوده، اما با افتتاح میدان سلام ارزش افزوده‌ای فارغ از برنامه‌ی بازدید از موزه به این مجموعه‌ی مهم اضافه شده است.

در طراحی این فضا چند پارامتر در نظر گرفته شده است. ابتدا این‌که خیابان سرو که منتهی به میدان سلام می‌شود پس از اجرای طرح نیز می‌بایست هویت خیابانی خود را حفظ می‌کرد تا تردد عابران و سواره‌ها دچار مشکل نشود، بنابراین سعی شد میدان از لحاظ مساحت و رنگ وکف‌سازی و دیگر موارد طراحی به صورت کامل‌کننده‌ی وضع موجود باشد و البته از مسیر خیابان سرو نیز در نقطه‌ی دید مناسبی قرار بگیرد. در معماری این سازه از اصیل‌ترین گره ایرانی – اسلامی یعنی شمسه‌ی محمدی یا هشت‌پر که نمادی از خورشید است استفاده شده است.

بر روی دیواره‌ی میدان ۹ فضای خالی با فرم حرکتی رو به آسمان، به تعداد شهدای مدفون در روبروی میدان در نظر گرفته شده که استعاره‌ای معنایی از خالی بودن جای شهداست. استفاده از آب‌نما و پنج فواره با صدای آب و ترکیب فضای سبزی که در کناره‌ی سازه قرار دارد به لحاظی مفهومی قصد دارد با معنای شهادت هماهنگی داشته باشد.

برنامه این‌گونه است که میهمانان و شخصیت‌ها تا ضلع شمالی میدان با خودرو می آیند و بعد از وارد شدن و طی مسیری که حدود ۲۵ گام است به سمت شهدا متمایل می شوند. همچنین در پشت مقبره‌الشهدا و زیر طاق، پرچم ایران جاسازی شده است که به نحوی ادای احترام به پرچم و شهدا توامان باشد. بعد از مراسم به سمت خودروها که در قسمت جنوبی میدان قرار دارند، می‌روند. ضمن این‌که برای گروه مارش استقبال و همچنین عکاسان و خبرنگاران نیز تدابیری در نظر گرفته شده است تا مراسم های مدنظر به نحو شایسته‌ای برگزار شود.»

باید گفت «میدان سلام» به مانند بسیاری دیگر از پروژها که به بهانه‌ی اصلی – فرعی کردن از آن‌ها غفلت شده، کاری فراموش شده بود و از این دست کارهای برزمین مانده بسیارند. این پروژه با نام و یاد شهدای انقلاب و جنگ ساخته شده و اکنون نزدیک به بهره‌برداری است. از سوی دیگر به جهت قرار گرفتن موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در مسیرهای تردد و شریان بزرگراهی پایتخت، ملاحظات امنیتی این‌گونه مراسمات را هم در خود دارد.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *