قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / انتظار فرزندان شهداء از بنیاد شهید برای واگذاری شرکت شاهد

انتظار فرزندان شهداء از بنیاد شهید برای واگذاری شرکت شاهد

رئیس هیئت امناء کانون همبستگی فرزندان شاهد، طی نامه ای خطاب به حجه الاسلام و المسلمین شهیدی رئیس بنیاد شهید و امورایثارگران ، برلزوم واگذاری مدیریت مجموعه شاهد به سهامداران آن برطبق قانون و شرع، تأکید نمود.

 

رئیس هیئت امناء کانون همبستگی فرزندان شاهد، طی نامه ای مبسوط و مستدل خطاب به حجه الاسلام و المسلمین شهیدی رئیس بنیاد شهید و امورایثارگران ، ضمن اشاره بر این نکته که دلیلی برای ادامه مدیریت بنیاد شهید و امورایثارگران بر شرکت شاهد و اموال فرزندان و همسران شهداء، وجود ندارد، برلزوم واگذاری مدیریت مجموعه شاهد به سهامداران آن برطبق قانون و شرع، تأکید نمود.

 در نامه آیت الله محمدی عراقی آمده است: از دوره کودکی فرزندان شهداء و مدیریت بنیاد شهید بر اموال آنها تاکنون، این شرکت، شاهد فراز و نشیب های زیادی بوده است که اگر بخواهیم عملکرد مالی و مدیریتی شرکت را فارغ از تغییرات در دولت ها و مدیریت ها در بنیاد شهید بررسی کنیم، به طور خلاصه باید گفت که از لحاظ منابع و بازدهی، به هیچ وجه در وضعیت مورد قبولی قرار ندارد و پیش بینی آینده آن نیز با توجه به اینکه امید به تحول اساسی در ساختار وجود ندارد -متاسفانه- نا امید کننده است. برای نمونه مستحضرید که طی ۵ سال اخیر ۴ مدیرعامل برای شرکت شاهد تعیین شده است. ولی به هر حال دیگر نقد گذشته، عملا ماحصل چندانی بدنبال نخواهد داشت و به ناچار باید از گذشته، گذشت و برای آینده فکری نمود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نامه مرقوم نمود: براساس روش های مدیریت شرکتی، بهترین شیوه مدیریت شرکت، اعمال حاکمیت صاحبان سهام بر امور شرکت با تعیین هیئت مدیره و بازرسان است و سال ها است که عدم موفقیت شیوه مدیریت دولتی بر شرکت ها به اثبات رسیده است. این درحالی است که شرکت شاهد علیرغم داشتن سهامداران حقیقی متخصص، توانمند و پر انرژی، به این شیوه منسوخ شده که در این شرکت نیز نتیجه مناسبی بدنبال نداشته است، اداره می شود.

عضو شورای انقلاب فرهنگی همچنین تأکید نمود: این درحالی است که فرزندان معزز شهداء با متوسط سنی حدود ۳۵ سال به سن رشد و کبیری رسیده اند، بسیاری از آنها مسئولیت های مهمی در کشور برعهده دارند و مجموعه های بزرگی را اداره می کنند. همچنین متون شرعی از جمله آیه ۶ سوره نساء تصریح و تأکید بر برگرداندن مال یتیم به محض رشد را دارد؛ لذا با وجود تجربه های مشابه و معایب مذکور در روش فعلی و حجت شرعی و قانونی موجود، دیگر دلیلی برای ادامه مدیریت بنیاد شهید و امورایثارگران بر شرکت شاهد و اموال فرزندان و همسران شهداء، وجود ندارد.

آیت الله محمدی عراقی نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه نامه تصریح داشت: اصلاح ساختار مدیریتی شرکت شاهد، به نحوی که صاحبان سهام بتوانند به طور کامل در ساختار مدیریتی آن دخالت داشته باشند، ضرورت دارد. لذا در این زمینه استفاده از مدل های متعارف، استاندارد و قانونی، یعنی تدارک ساز و کار برگزاری مجمع عمومی سهامداران پیشنهاد می شود؛ تا مانند تمامی شرکت های خصوصی، صاحبان سهام در مجمع، شرکت و تصمیم گیری نمایند. البته اجرای این پیشنهاد و دستیابی به این هدف با عنایت به پراکندگی جغرافیایی سهامداران در سراسر کشور و تعداد زیاد سهامداران)بالغ بر ۱۶۰ هزار نفر)، نیازمند اتخاذ تدابیر و ساز و کارهای مدیریتی لازم می باشد.

رئیس هئیت امناء کانون همبستگی فرزندان شاهد در پایان این نامه، شیوه پیشنهادی را برای اصلاح ساختار مدیریتی شرکت شاهد و مؤسسه اندوخته شاهد، مشارکت همه سهامداران تحت قانون تجارت با برگزاری مجمع عمومی صاحبان سهام و انتخاب هیئت امناء مؤسسه اندوخته شاهد، به شرح ذیل مطرح کرد:

اخذ آراء فرزندان و همسران مکرم شهداء سهامدار مؤسسه اندوخته شاهد، خیلی پیچیده نیست و زیر ساخت های آنها در بنیاد شهید وامور ایثارگران و شرکت شاهد فراهم است. لذا می توان به راحتی مشابه نظام مهندسی یا نظام پزشکی از طریق اینترنتی یا تلفن همراه یا مراجعه حضوری به ادارات بنیاد شهید و امور ایثارگران، اقدام به برگزاری انتخابات نمود.

به جهت عدم امکان هرگونه سوء استفاده شخصی یا گروهی احتمالی و حواشی آن و نیز به دلیل تخصصی بودن مدیریت شرکت، صد نفر توسط فرزندان و همسران مکرم شهداء به عنوان هیئت امناء مؤسسه اندوخته شاهد، انتخاب شوند.

انتخابات به صورت استانی و تعداد نمایندگان براساس تعداد سهام و تعداد فرزندان شاهد هر استان، مشخص شود.

صلاحیت های کلی برای نامزدها و همچنین شیوه اجرائی بندهای ۱ الی ۴ طبق آئین نامه ای مشخص شده و نماینده محترم ولی فقیه در بنیاد شهید و امورایثارگران بر آن نظارت داشته باشند. ریاست هیئت امناء نیز برعهده نماینده محترم ولی فقیه خواهد بود.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *