قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / تشریح آخرین وضعیت اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و قانون برنامه ششم توسعه

تشریح آخرین وضعیت اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و قانون برنامه ششم توسعه

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران آخرین وضعیت اجرای قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و مواد مربوط به ایثارگران در قانون برنامه ششم توسعه را تشریح کرد.

کهف شاهد: سعید عندلیبی در سفر به استان مرکزی در شورای نمایندگان ایثارگران دستگاه‌های اجرایی این استان با بیان اینکه خانواده‌های شاهد و ایثارگر لایق بهترین‌ها هستند، تصریح کرد: تمامی خدمات مربوط به ایثارگران و خانواده‌های شهدا به صورت ویژه و خاص در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران آمده است و با اجرای آن، می‌توان میزان رضایتمندی آنها را افزایش داد.
معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد درباره آیین نامه‌هایی که پیش نویس آن توسط بنیاد تنظیم شده است، اظهار کرد: این آیین نامه‌ها مربوط به ماده ۶۵ موضوع تجلیل از ایثارگران و اعطای نشان ویژه به آنها و ماده ۶۹ موضوع حمایت از نخبگان ایثارگر است که آیین نامه آن تدوین و در اختیار دولت قرار گرفته و در کمیسیون‌های اصلی و فرعی تصویب شده و باید دولت نیز درباره آنها تصمیم گیری کند. ماده ۵۹ نیز قوه قضائیه را مکلف کرده است که ۲۵ درصد صدور پروانه سردفتری و وکالت به ایثارگران اختصاص داده شود که البته در این زمینه ایثارگران واجد شرایط باید حدنصاب نمره را کسب کنند تا بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند.
عندلیبی اضافه کرد: قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اکنون با ۷۶ ماده اجرایی شده هرچند در اجرای بخش هایی از آن منابع مالی تامین نشده است و تمام تلاش بنیاد برای تامین مالی از مراجع قانونی و ذیربط و اجرای دقیق تمام مواد قانونی آن است، چون همه ما مدیون خانواده‌های شهدا و ایثارگران هستیم و باید خدمات به آنها را گسترش دهیم.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات ایثارگران گفت: خوشبختانه خدمات ارائه شده به ایثارگران در حوزه بهداشت و درمان رضایت‌بخش است و ایثارگران نیروهای مسلح نیز متقاضی استفاده از این خدمات هستند و در حوزه اشتغال نیز که از مهم‌ترین مشکلات ایثارگران است سهمیه استخدامی مصوب قانون به صورت کامل جذب شده است.
معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین در شورای اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی باید در راستای خدمات‌رسانی به خانواده شهدا و ایثارگران تلاش کرده و مشکلات آنها را برطرف کنند و قوانین پیشنهادی بنیاد با هدف توانمندسازی ایثارگران تدوین می‌شود که امید است با اجرای این قوانین گامی کوچک در این زمینه و همچنین ادای دین به این عزیزان برداشته شود.
وی با بیان اینکه احکام مربوط به ایثارگران در قانون برنامه ششم توسعه از نظر اجرایی به چند دسته تقسیم می‌شوند، گفت: بخشی از احکام قانون برنامه ششم توسعه که بار مالی ندارد یا بار مالی کمی دارد در دست اجراست؛ در همین راستا جلسات هم‌اندیشی با معاونت‌های تخصصی و دستگاه‌های ذی‌ربط برای فراهم ساختن اجرای این مواد در حال پیگیری است.
معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: دسته دوم احکامی هستند که نیاز به تهیه آئین‌نامه‌های اجرایی دارند و دسته سوم احکامی از قانون برنامه ششم هستند که بار مالی سنگینی دارد و در قانون بودجه نیز اعتباری برای اجرای آن دیده نشده است که برآورد مالی این احکام نیز در بنیاد انجام شده و به مبادی ذیربط اعلام و مجددآً برای دولت و مجلس شورای اسلامی ارسال و پیگیری می‌شود و دسته چهارم احکامی از برنامه ششم در حوزه ایثارگران هستند که نیاز به تفسیر مجلس شورای اسلامی دارند و این موضوعات نیز برای دریافت استفساریه مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شوند.
معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران موضوع دیگر را اجرای بند (ت) ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: بر اساس این ماده دولت موظف است آئین‌نامه‌های اجرایی مورد نیاز قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را حداکثر تا ۶ ماه نخست اجرای قانون برنامه، تهیه و تصویب و ابلاغ کند و تعداد ۱۷ پیش‌نویس آیین‌نامه‌های اجرایی قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در طی مدت دولت یازدهم توسط بنیاد تهیه و برای تصویب به دولت ارائه شده که از این میان هفت آیین‌نامه به تصویب دولت رسیده و ۴ آئین نامه نیز در نوبت طرح در هیئت دولت قرار دارند و به‌زودی ابلاغ خواهد شد.
عندلیبی افزود: برای تصویب ۶ متن پیش‌نویس که بار مالی آن در سنوات قبل تأمین نشده است پیگیری لازم از طریق مراجع قانونی و سازمان برنامه‌وبودجه انجام شده است و امیدواریم با تأمین منابع لازم زمینه‌های تصویب، ابلاغ و اجرای این آیین‌نامه‌ها نیز فراهم شود.
وی در پایان گفت: در تلاش هستیم با نهایی شدن آیین‌نامه‌های باقی‌مانده این قانون در مورد ایثارگران معزز به‌صورت کامل اجرایی شود و به‌هرحال قطعاً موادی از قانون برنامه ششم توسعه که اجرای آن بر عهده بنیاد است پس از تأمین منابع مالی لازم از سوی سازمان برنامه‌وبودجه با قاطعیت اجرایی خواهد شد و ان‌شاءالله مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

قضات و وکلای ایثارگر پشتوانه رسیدگی به مشکلات حقوقی ایثارگران هستند
معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشستی با قضات ایثارگر استان مرکزی نیز گفت: فرزندان شاهد و ایثارگر در حوزه‌های مدیریتی در سطح کشور جایگاه خوبی دارند و وجود قضات و وکلای ایثارگر مایه افتخار جامعه اسلامی و بنیاد است و می‌تواند پشتوانه خوبی در رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ایثارگران عزیز باشد.
معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تأکید بر ارزش خدمت رسانی به جامعه ایثارگری و خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران گفت: پرونده‌های مربوط به ایثارگران به دلیل جایگاه و شأن آنان باید با دقت بیشتری بررسی شود و انتظار می‌رود با جدیت پرونده‌هایی که یک طرف ایثارگران هستند پیگیری شود و در مورد پرونده‌هایی که بنیاد شهید و امور ایثارگران یک طرف دعوی است دریافت مستندات و سوابق پرونده‌ها راهگشا است.
وی با تأکید بر رفع مشکلات جامعه ایثارگری افزود: امروز همه دستگاه‌های اجرایی موظف به رفع مشکل این عزیزان هستند و قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران قانونی است که حمایت از ایثارگران را به طور واضح مطرح کرده است.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *