قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / استخدام همه ایثارگران در ادارات دولتی امکانپذیر نیست

استخدام همه ایثارگران در ادارات دولتی امکانپذیر نیست

مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه خود اشتغالی گفت: استخدام همه ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان فاقد شغل در ادارات و دستگاه های دولتی امکانپذیر نیست.

کهف شاهد: حجت الله امانی مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر لزوم خود اشتغالی گفت: عمده ترین مشکل در حوزه اشتغال ایثارگران موضوع فرهنگ سازی در زمینه کارآفرینی است؛ بیشتر افراد جویای کار در جامعه هدف بنیاد شهید، دنبال استخدام در دستگاه های دولتی هستند درحالی که ظرفیت دستگاه ها برای استخدام و همچنین سهمیه استخدام ایثارگران در این دستگاه ها محدود است.
وی تصریح کرد: بنیاد شهید بر اساس سیاست ها اقدام می کند و تنها ۲۵ درصد سهیمه استخدامی در دستگاه های اجرایی دولتی متعلق به ایثارگران است که در هر آزمون استخدامی از آن نیز به نحو احسن استفاده می شود. البته یکی از اهداف اصلی ما ترویج فرهنگ خوداشتغالی است.
امانی خاطرنشان کرد: ۶۸ هزار نفر اعضای جامعه ایثارگری جویای کار هستند که از این تعداد بیش از ۵۲ هزار نفر (۷۵ درصد) را فرزندان جانبازان تشکیل می دهند. اسامی این افراد در سامانه سجایا به عنوان بیکار ثبت شده‌ است که بیش از ۸۰ درصد این افراد، دارای مدرک دانشگاهی هستند؛ این در حالی است که ظرفیت استخدام ایثارگران در بخش دولتی هفت هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار نفر است؛ بنابراین ضروری است ظرفیت ‌های خوداشتغالی و کارآفرینی را به حداکثر برسانیم.
وی اضافه کرد: اکنون روند اجرای طرح های خوداشتغالی رو به افزایش است و بنیاد شهید حمایت های این بخش را نیز بیشتر می کند و امیدواریم ظرفیت هایی برای شناسایی شرکت های پشتیبان ایجاد شود تا حداقل این افراد کمترین مشکل را داشته باشند. در این بخش هم ورود شده است که امیدواریم با سیاست ها و منابع اعتباری این کار انجام شود.
رضا ریاحی مدیرعامل صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران نیز پیشتر  گفته بود که تا پایان امسال ۴۰ هزار فرصت شغلی برای ایثارگران از طریق تسهیلات خوداشتغالی و اعطای وام ویژه اشتغال در مناطق روستایی ایجاد می شود.
امانی اظهار داشت: بنیاد شهید برای کمک به وضعیت اشتغال ایثارگران، برنامه های زیرساختی را توسعه می دهد، هسته های مشاوره مانند مشاوره های گروهی و فردی را تقویت کرده و سال گذشته حدود ۲۵ هزار نفر مشاوره برای این افراد انجام شده است و برای افراد بیکار، حتما مشاوره فردی انجام می دهد.
مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید تصریح کرد: همچنین برگزاری اردوها و اجرای برنامه های کارورزی و آموزشی برای افراد جویای کار اجرا می شود، حتی برای کسانی که دنبال طرح های خوداشتغالی باشند، بیمه خویش فرما به صورت رایگان برقرار می شود و تا مدت پنج سال، بنیاد شهید این حق بیمه را پرداخت می کند.
امانی اضافه کرد: همچنین برای استفاده مطلوب از سهمیه استخدامی ایثارگران در دستگاه های دولتی، تمام سازمان هایی که از سازمان استخدامی کشور مجوز استخدام دریافت می کنند، مکلف هستند که پیش از نشر آگهی، موضوع را با بنیاد شهید در میان بگذارند و بر اساس بانک اطلاعاتی، ۲۵ درصد از سهمیه خانواده شاهد و ایثارگر تفکیک می شود و موارد تائیدیه و نظارت برای فعالیت های آنها تا مرحله جذب با هماهنگی بنیاد شهید انجام می شود.
وی درباره روند استخدام نیز گفت: اکنون ظرفیت های استخدام در دستگاه های دولتی بسیار محدود شده است؛ به عنوان نمونه نزدیک به ۴۰ هزار نفر از وزارت آموزش و پرورش امسال بازنشسته می شوند اما حداکثر مجوز برای استخدام در این وزارتخانه تنها ۱۵ هزار نفر است که قابل پوشش نیست و از این تعداد باید بیش از سه هزار نفر به سهمیه ایثارگران و خانواده های شهدا تخصیص داده شود.
مدیرکل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید اظهار داشت: ۹ دستگاه به عنوان ظرفیت استخدام ایثارگران در کشور وجود دارد که پنج هزار و ۴۰۰ نفر قرار است تا ۱۵ مردادماه در آزمونی برای استخدام ایثارگران در این دستگاه ها شرکت کنند. این دستگاه های متولی مانند محیط زیست، سازمان امور مالیاتی، بانک ملی، سپه و مسکن مواردی هستند که جامعه هدف ایثارگری می توانند از این ظرفیت استخدامی استفاده کنند.
وی ادامه داد: ۲۷ هزار نفر از جامعه هدف ما از جامعه ایثارگری در این آزمون ثبت نام کرده اند که ۱۷ هزار و ۸۰۰ نفر از آنها تائید شده اند زیرا افرادی که شاغل یا دانشجو باشند، مشمول سهیمه استخدامی جامعه ایثارگری نمی شوند.
تعداد کل جانبازان در کشور ۵۷۴ هزار و ۱۰۱ نفر است که ۳۳۶ هزار و ۲۸۲ نفر، معادل ۵۹ درصد جانبازان زیر ۲۵ درصد و ۲۳۷ هزار و ۸۱۹ نفر، معادل ۴۱ درصد نیز جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر هستند. تعداد آزادگان کشور در دوران دفاع مقدس نیز ۴۳ هزار و ۱۷۳ نفر است. همچنین ۲۳۰ هزار شهید تقدیم انقلاب شده است.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *