قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / تقدیر از دانشجویان شاهد و ایثارگر برگزیده مرحله منطقه‌ای جشنواره جایزه ملی ایثار

تقدیر از دانشجویان شاهد و ایثارگر برگزیده مرحله منطقه‌ای جشنواره جایزه ملی ایثار

در بیست و ششمین گردهمایی مدیران کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور،  از دانشجویان شاهد و ایثارگر برگزیده مرحله منطقه‌ای دومین جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار تقدیر شد.

کهف شاهد: معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران  در بیست و ششمین گردهمایی مدیران کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت و جامعه معزز ایثارگری، متعالی‌ترین قله رفیع سرمایه اجتماعی هستند، تصریح کرد: فرهنگ ایثار و شهادت به برکت انقلاب و نظام اسلامی باز تولید شده است البته باید توجه داشت که تولید سرمایه اجتماعی زمان‌بر است و باید این فرهنگ را با ارزش افزوده توسعه داد تا در تاریخ و برای آیندگان حفظ شود.
حجت الاسلام کاویانی راد ادامه داد: ارزش افزوده برای جامعه ایثارگری سه مؤلفه دارد که در درجه اول فراهم کردن شرایط و بستر برای پیشرفت و ترقی این عزیزان در عرصه علم و دانش است، زمانی سرمایه اجتماعی جامعه ایثارگری ارزش افزوده پیدا می‌کند که در عرصه علم و دانش اعتبار علمی داشته باشد و اثبات آن نیازمند بهره‌گیری هر فرد از دانش کافی است.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد دومین مؤلفه برای ارزش افزوده سرمایه اجتماعی ایثارگران را، داشتن مهارت‌های اجتماعی دانست و گفت: زمانی جامعه ایثارگری بارور می‌شود که از خود مهارت‌های اجتماعی به جای بگذارد بنابراین تمامی مسئولان امر باید به دنبال رشد، تعالی، بروز و ظهور و اثربخشی مهارت‌های اجتماعی ایثارگران باشند و یک ایثارگر باید در جامعه با مهارت‌های اجتماعی خود الهام‌بخش دیگران باشد.
وی افزود: تکمیل کننده مؤلفه‌های ایجاد شرایط برای پیشرفت در عرصه علم و دانش و مهارت‌های اجتماعی ایثارگران، به وجود آوردن ارزش‌های بنیادین در جامعه ایثارگری است که نقش مهمی در حفظ این سرمایه ملی و اجتماعی در کشور دارد.
حجت الاسلام کاویانی راد با اشاره به وجود ۲۱۰ هزار دانش آموز و دانشجوی شاهد و ایثارگر در کشور، اظهار داشت: تحصیل این تعداد دانش آموز و دانشجو سرمایه کوچکی نیست و نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری نظام اسلامی برای ارتقای سطح دانش در جامعه ایثارگری نتیجه مثبتی داشته است، از این آمار دانش آموزان و دانشجویان ایثارگر، ۶۰ هزار نفر از آنها ممتاز هستند و علاوه بر آن ۲۵۰۰ طلبه فاضله در جامعه ایثارگری وجود دارد و ۲۸۰۰ نفر از ایثارگران نیز عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌ها هستند.
وی با تأکید بر اینکه باید برای تقویت بنیه علمی در مدارس تلاش بیشتری شود گفت: اگر بنیه علمی در مدارس تقویت شود دیگر دغدغه‌ای برای ورود به دانشگاه و مسائل آتی آن وجود نخواهد داشت و تکمیل فرآیند دانش، مهارت و اشتغال می‌تواند به رشد جامعه ایثارگری، حل مشکلات و حفظ سرمایه اجتماعی کمک کند.
مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس ستاد شاهد و ایثارگر وزارت علوم نیز در این گردهمایی، یکی از اهداف اصلی وزارت علوم را حمایت جدی و هدفمندانه از دانشجویان شاهد و ایثارگر دانست و گفت: این حمایت باید همراه با تکریم و عزتمندی باشد و برنامه ما طی ۵ سال اخیر بر این بوده که از هر فرصتی برای تقدیر و قدردانی از این عزیزان استفاده کنیم.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید برای پیگیری و رصد تحصیلی شرایط دانشجویان ایثارگر را گزارش دهند، خاطرنشان کرد: باید برنامه‌های حمایتی و تشویقی از دانشجویان ممتاز و نمونه را ادامه دهیم که در این راستا وزارت علوم با بنیاد شهید و امور ایثارگران همکاری خوبی دارد و برگزاری مراسم تقدیر از منتخبین منطقه‌ای جایزه ملی ایثار نیز در راستای این هدف است.
فداحسین محمدی مدیرکل دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این گردهمایی با اشاره به اساسنامه طرح شاهد و ایثارگر گفت: تربیت، تهذیب و رشد و تعالی دانشجویان شاهد و ایثارگر و کمک‌های هدفمند با حفظ کرامت از اهداف ستاد شاهد بوده و همیشه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حمایت از دانشجویان ممتاز و ساعی و ارتقای وضعیت تحصیلی و فرهنگی این عزیزان مدنظر وزارت علوم بوده است.
وی افزود: هم اکنون ۶۶ هزار و ۷۷۲ نفر دانشجوی شاهد و ایثارگر در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند که از این مجموع ۳۳ هزار و ۷۴۴ نفر در دانشگاه‌های دولتی، روزانه و شبانه و ۱۱ هزار و ۶۰۰ نفر در دانشگاه‌های پیام نور، ۵ هزار و ۴۸۶ نفر در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و ۵ هزار و ۹۴۲ نفر در دانشگاه‌های علمی و کاربردی تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۱۵۰ نفر جانباز ۵۰ درصد و بالاتر، ۸۳ نفر دانشجوی آزاده، ۳۸۰ نفر جانبازان کمتر از ۵۰ درصد، ۳۲۶ نفر رزمنده، ۲۲ هزار و ۴۲۱ نفر فرزندان شهدا، ۳۷۶۳ نفر فرزندان جانبازان بالای ۵۰ درصد، ۴۵۹۷ نفر فرزند آزاده و ۱۵ هزار ۵۹۸ نفر فرزندان جانبازان زیر ۵۰ درصد هستند.
گفتنی است در پایان این گردهمایی از ۹۰ نفر از دانشجویان شاهد و ایثارگر برگزیده مرحله منطقه‌ای دومین جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *