قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / ظرفیت ارزشمند شهدا را استفاده و مدیریت نکرده‌ایم

ظرفیت ارزشمند شهدا را استفاده و مدیریت نکرده‌ایم

مدیرعامل کانون همبستگی فرزندان شاهد بر لزوم ارائه ای تعریفی صحیح و واقع گرایانه از شهدا به منظور فراهم شدن امکان بهره مندی جامعه از ظرفیت ارزشمند حضور شهدا تأکید کرد.

کهف شاهد: حسین عامریان مدیر عامل کانون همبستگی فررندان شاهد و رئیس کارگروه شاهد کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین  در مراسم یادواره شهدا گمنام دانشگاه الزهرا(سلام الله علیها) با اشاره به لزوم بهره مندی از شهداء به عنوان الگوی جوانان و خانواده ها ، اظهار کرد: آن چیزی که جامعه ما به آن نیاز دارد و دچار بحران هستیم، بحث الگوهای کارآمد است. وضعیت فرهنگی ما به سمتی رفته است که چند بازیگر و بازیکن که بعضا توانایی اداره زندگی شخصی خودشان را ندارند و حتی الگوی مناسبی برای فرزندانشان هم نیستند، الگوی جامعه و جوانان ما شده اند که نتیجه آن همین معضلاتی است که شاهد آن هستیم. و این درحالی است که در هر کوچه و خیابان و خانواده ای یک یا چند شهید تقدیم نظام و انقلاب شده است که هر کدام الگو و شاخصی هستند که می تواند پیروی از مرام و مشرب آنها، نجابت بخش و تعالی دهنده آن فضا باشد. ولی متأسفانه مانند بسیاری از فرصت های که قدر نمی دانیم، ظرفیت ارزشمند حضور شهدا را استفاده و مدیریت نکرده ایم.

وی در ادامه به تشریح علل عدم بهره مندی از ظرفیت شهدا در جامعه پرداخت و گفت: شیوه تعریف ما از جایگاه شهداء موجب ایجاد فاصله بسیار و دست نیافتنی و درنتیجه عدم امکان استفاده و محرومیت از بهره مندی از حضور شهداء شده است. شهدا را در اوج آسمان قرارداده ایم و دست نیافتنی کرده ایم و آنها را در قاب عکس زرین و زیبا محبوس نموده ایم. در حالی که به آنها بسیار نیاز داریم.

عامریان افزود: شهدا جزئی از جامعه ما و در کنارمان ، با تفاوت های جزئی بودند و آنچه که آنها را خاص و متفاوت نمود این بود که در جای خود تصمیم صحیح و تعیین کننده می گرفتند و با وظیفه شناس و روحیه جهادی،به وظیفه خود در هر جا که بودند، به درستی عمل می کردند.

مدیر عامل کانون تصریح کرد: شهدا در زندگی خود، فقط یک انتخاب نداشتند که بگوئیم فقط در آزمون جنگ موفق بودند؛ بلکه رزم نقطه نهایی انتخاب آنها بود و پله های زیادی را طی کردند تا پله نهایی در وظیفه شناسی و ایثار که ارزشمندترین دارائی یعنی جان را نیز پذیرفتند که تقدیم نمایند.

عامریان در ادامه گفت: برای کاهش این فاصله و بهره مندی از ظرفیت ارزشمند شهداء، ما حلقه اتصالی بین خودمان و شهدا تعریف کردیم و آن نیابت شهدا است. پیام این طرح این است که شما می توانید مثل شهدا باشید و در جای در پای آنها بگذارید و مثل آنها عمل کنید.

وی در تبیین نیابت شهدا افزود: در واقع پیام دیگر این طرح این است که اگر عَلمی می افتاد ولی در حقیقت شخص دیگری هست که آن عَلم را بدست گرفته و آن راه را ادامه دهد و اجازه نداده ایم که جای شهدا خالی باشد. به عبارت دیگر باید گفت، جای شهدا خالی نیست؛ چون ما نائب شهداء هستیم.

عامریان در همین ارتباط تأکید کرد: البته وقتی از نیابت شهداء صحبت می کنیم منظور این نیست که هر کاری که شهید انجام داده را مصداق و موضوع تعیین کنیم و عیناً آنرا انجام دهیم؛ بلکه به اقتضاء زمان و وظیفه باید کار خودمان را انجام دهیم. مثلا از یک خانم انتظار نداریم که لزوما کار آقایان را انجام دهد یا اینکه مقتضیات جنگ سرد و گرم با هم فرق میکند. بلکه منظور این است که خود را به جای شهید مورد علاقه خودمان بگذاریم و ببینیم اگر او در این وضعیت قرار می گرفت، چه واکنشی و اقدامی انجام می داد.

مدیر عامل کانون همبستگی فرزندان شاهد در ادامه به تشریح برنامه انجمن نیابت شهدا پرداخت و تصریح کرد : ما در طرح انجمن نائب الشهید ، بدوا نیابت شهداء را با انتخاب شهید مورد علاقه توسط شخص و عضویت وی در انجمن نائب الشهید، ترویج و تبیین می نمائیم و سپس به افرادی که عضو انجمن می شوند سعی می نمائیم برای انجام نیابتی شایسته و بایسته از شهید مورد علاقه شان با اجرای طرح هایی به نیابت از شهداء و پیشنهاد به اعضاء انجمن برای مشارکت در آن طرح ها، مساعدت و هم افزایی نمائیم تا این موضوع نهادینه و تبدیل به گفتمان شود.

رئیس کارگروه شاهد کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین افزود: کانون در پیاده روی اربعین سال های ۹۵ و ۹۶ با شعار «هر زائر نائب یک شهید» نیابت شهداء را در قالب ۷ موکب و غرفه، به ۴ زبان و برای شهداء تمام کشورهای شیعی و با توزیع یک میلیون کارت نیابت شهداء، تبلیغ و ترویج نمود و در حال حاضر هم بدنبال زلزله استان کرمانشاه، طرح «هر خشت به نیابت از یک شهید» را برای بازسازی ۵۰۰ واحد مسکونی تخریب شده، طی تفاهمی با بنیاد مسکن ، در دستور کار داریم. همچنین در همین راستا برنامه های مختلفی در زمینه های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و خیرخواهانه را در دست مطالعه و بررسی داریم که بنا داریم به نیابت از شهدا اجرائی نمائیم.

وی در پایان از همه شرکت کنندگان در مراسم یادواره شهدا گمنام دانشگاه الزهرا دعوت کرد، با انتخاب شهید مورد علاقه و دریافت کارت عضویت، عضو انحمن نایب الشهید شوند و سعی نمایند به نیابت از شهدا و با توسل به شهید مورد علاقه شان برنامه های خود را در عرصه های مختلف، حضوری جهادی و حماسی و انقلابی و حتی شخصی دنبال نمایند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *