حسین عامریان، مدیرعامل کانون همبستگی شاهد در هشتمین همایش تشکل ها با اشاره به برنامه های فرهنگی که در اربعین حسینی سال گذشته اجرا کردند، اظهار کرد: راهپیمایی اربعین یک برند شیعی در جهان است که باید از این فرصت برای تبیین فرهنگ عاشورا بخوبی استفاده کنیم و طرح نائب الشهید یکی از کارهای فرهنگی و سیاسی در این روز عظیم و بزرگ بود.
وی افزود: رویکرد اجرایی طرح، فرهنگ سازی و نهادینه نمودن نیابت شهداء است. به نحوی که هر شخص نائب شهید مورد علاقه خود باشد و سعی نماید به نیابت از او و با توسل به او ، در کلیه امور دینی ، خیر و جهادی و من جمله پیاده روی اربعین حسینی، اقدام نماید. لذا نیابت شهداء در پیاده روی اربعین حسینی نه مقصد، بلکه شروعی برای حرکتی عظیم در مسیر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.
عامریان با اشاره به جزئیات این طرح گفت: طرح نیابت شهداء، طرحی نو ، متفاوت و بسیار تأثیرگذار در امر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که تبیین و ترویج و گسترش آن نیازمند تلاش همه فعالان فرهنگی و بهره گیری از روش ها مختلف می باشد تا بتواند عموم جامعه، با فرهنگ ها و طیف های متفاوت را برای تقرب به شهداء، همراه نماید.
مدیرعامل کانون همبستگی شهدا تصریح کرد: ما در کارگروه شاهد کمیته فرهنگیِ اربعین، موضوع ایثار و شهادت را به عنوان یکی از سیاسیترین مباحث تشیع و نیز پرداختن به موضوع شهدا که وجه مشترک طیفهای گوناگون تشیع است را در دستور کار قرار داده ایم، زیرا همه طیفهای شیعی در بحث شهادت اتفاق دارند و هیچ نقطه اختلافی در این باره وجود ندارد.
وی با اشاره به هدف اجرا این طرح گفت: هدف از اجرای این طرح آن است که فرهنگ ایثار و شهادت را به زندگی روزمره جامعه اسلامی وارد کرده و شهدا را به الگوهایی کارآمد و زنده تبدیل کنیم. شهدا زنده هستند، ولی این زنده بودن زمانی احراز میشود که ما برای آن برنامهای داشته باشیم و در مسیر آنها گام برداریم.
عامریان با اعلام اجرایی شدن طرح نائب الشهید همزمان با اربعین حسین گفت: در این طرح شهدای کشورهای مختلف انتخاب شده اند و کارتهای نایب الشهید برای این شهیدان صادر و چاپ صادر شده است. این کارتها به ۴ زبان فارسی، اردو، عربی و انگلیسی صادر شده است و خادمان که به این زبانها مسلط هستند متقاضیان را در رابطه با طرح نایب الشهید و چگونگی اجرای آن توجیه میکنند.
وی با بیان اینکه در بحث زیارت نیابتی از شهدا یک دقت نظری لازم است، گفت: شهدا نیازی به نیابت ما ندارند چرا که خود مقربان درگاه الهی هستند و با سیدالشهدا (ع) محشورند، این ما هستیم که به توجه و عنایت آنها نیاز داریم و به واسطه اینکه آنها را در زیارت و عمل خودمان شریک میکنیم، امیدواریم که مورد قبول واقع شود و آنها شفیع ما شوند و به واسطه جایگاه آنها این پیاده روی نیز از ما پذیرفته شود، اما هدف ما در این طرح تنها پذیرفته شدن عمل نیست بلکه بازخوردهای فرهنگی و تربیتی در آن مستتر است.
مدیرعامل کانون همبستگی شهدا افزود: در این طرح هر شخص احساس میکند که میتواند پا جای پای شهدا بگذارد و مانند آنها باشد و در زندگی روزمره خود نیز نسبتی با شهدا داشته باشد و کم کم تقرب به شهدا اتفاق میافتد و شهدا تبدیل به الگوی شخصی افراد میشوند و مخاطب احساس میکند که بار مسؤولیتی بر دوش اوست که اگر شهیدی رفت و پرچمی افتاد، کس دیگری هست که عَلَم را بردارد.
عامریان خاطرنشان کرد: این طرح در سال گذشته ۲۵۰ میلیون تومان برای ما هزینه داشت و ۹۹ دردصد نهادهایی که به ما قول همکاری داده بودند به وظایف خود عمل نکردند؛ همچنین هزینه های این طرح ۹۰ درصد خصوصی و تنها ۱۰ درصد دولتی بوده است.
انتهای پیام/