قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / راهپیمایی اربعین یک برند شیعی در جهان است

راهپیمایی اربعین یک برند شیعی در جهان است

 

حسین عامریان، مدیرعامل کانون همبستگی شاهد در هشتمین همایش تشکل ها با اشاره به برنامه های فرهنگی که در اربعین حسینی سال گذشته اجرا کردند، اظهار کرد: راهپیمایی اربعین یک برند شیعی در جهان است که باید از این فرصت برای تبیین فرهنگ عاشورا بخوبی استفاده کنیم و طرح نائب الشهید یکی از کارهای فرهنگی و سیاسی در این روز عظیم و بزرگ بود.

وی افزود: رویکرد اجرایی طرح، فرهنگ سازی و نهادینه نمودن نیابت شهداء است. به نحوی که هر شخص نائب شهید مورد علاقه خود باشد و سعی نماید به نیابت از او و با توسل به او ، در کلیه امور دینی ، خیر و جهادی و من جمله پیاده روی اربعین حسینی، اقدام نماید. لذا نیابت شهداء در پیاده روی اربعین حسینی نه مقصد، بلکه شروعی برای حرکتی عظیم در مسیر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

عامریان با اشاره به جزئیات این طرح گفت: طرح نیابت شهداء، طرحی نو ، متفاوت و بسیار تأثیرگذار در امر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که تبیین و ترویج و گسترش آن نیازمند تلاش همه فعالان فرهنگی و بهره گیری از روش ها مختلف می باشد تا بتواند عموم جامعه، با فرهنگ ها و طیف های متفاوت را برای تقرب به شهداء، همراه نماید.

مدیرعامل کانون همبستگی شهدا تصریح کرد: ما در کارگروه شاهد کمیته فرهنگیِ اربعین، موضوع ایثار و شهادت را به عنوان یکی از سیاسی‌ترین مباحث تشیع و نیز پرداختن به موضوع شهدا که وجه مشترک طیف‌های گوناگون تشیع است را در دستور کار قرار داده ایم، زیرا همه طیف‌های شیعی در بحث شهادت اتفاق دارند و هیچ نقطه اختلافی در این باره وجود ندارد.
وی با اشاره به هدف اجرا این طرح گفت: هدف از اجرای این طرح آن است که فرهنگ ایثار و شهادت را به زندگی روزمره جامعه اسلامی وارد کرده و شهدا را به الگو‌هایی کارآمد و زنده تبدیل کنیم. شهدا زنده هستند، ولی این زنده بودن زمانی احراز می‌شود که ما برای آن برنامه‌ای داشته باشیم و در مسیر آن‌ها گام برداریم.

عامریان با اعلام اجرایی شدن طرح نائب الشهید همزمان با اربعین حسین گفت: در این طرح شهدای کشور‌های مختلف انتخاب شده اند و کارت‌های نایب الشهید برای این شهیدان صادر و چاپ صادر شده است. این کارت‌ها به ۴ زبان فارسی، اردو، عربی و انگلیسی صادر شده است و خادمان که به این زبان‌ها مسلط هستند متقاضیان را در رابطه با طرح نایب الشهید و چگونگی اجرای آن توجیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در بحث زیارت نیابتی از شهدا یک دقت نظری لازم است، گفت: شهدا نیازی به نیابت ما ندارند چرا که خود مقربان درگاه الهی هستند و با سیدالشهدا (ع) محشورند، این ما هستیم که به توجه و عنایت آن‌ها نیاز داریم و به واسطه اینکه آن‌ها را در زیارت و عمل خودمان شریک می‌کنیم، امیدواریم که مورد قبول واقع شود و آن‌ها شفیع ما شوند و به واسطه جایگاه آن‌ها این پیاده روی نیز از ما پذیرفته شود، اما هدف ما در این طرح تنها پذیرفته شدن عمل نیست بلکه بازخورد‌های فرهنگی و تربیتی در آن مستتر است.

مدیرعامل کانون همبستگی شهدا افزود: در این طرح هر شخص احساس می‌کند که می‌تواند پا جای پای شهدا بگذارد و مانند آن‌ها باشد و در زندگی روزمره خود نیز نسبتی با شهدا داشته باشد و کم کم تقرب به شهدا اتفاق می‌افتد و شهدا تبدیل به الگوی شخصی افراد می‌شوند و مخاطب احساس می‌کند که بار مسؤولیتی بر دوش اوست که اگر شهیدی رفت و پرچمی افتاد، کس دیگری هست که عَلَم را بردارد.

عامریان خاطرنشان کرد: این طرح در سال گذشته ۲۵۰ میلیون تومان برای ما هزینه داشت و ۹۹ دردصد نهادهایی که به ما قول همکاری داده بودند به وظایف خود عمل نکردند؛ همچنین هزینه های این طرح ۹۰ درصد خصوصی و تنها ۱۰ درصد دولتی بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *