قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / عناوین اصلی / متن کامل قطعنامه جانبازان تجمع کننده در ساختمان مرکزی بنیاد

متن کامل قطعنامه جانبازان تجمع کننده در ساختمان مرکزی بنیاد

جانبازان تجمع کننده در ساختمان مرکزی بنیاد شهید، امروز پس از برگزاری تجمع بی سابقه خود علیه سوء مدیریت مسئولان بنیاد قطعنامه ای در ۱۵ بند صادر کردند

به گزارش کهف شاهد، جانبازان تجمع کننده در ساختمان مرکزی بنیاد شهید، امروز پس از برگزاری تجمع بی سابقه خود علیه سوء مدیریت مسئولان بنیاد قطعنامه ای در ۱۵ بند صادر کردند که متن کامل آن به این شرح است: “بسم الله الرحمن ارحیم”

مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ ۖ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

از میان مؤمنان مردانى هستند که به آنچه با خدا پیمان بستند صادقانه وفا کردند. برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى دیگر در همین‌انتظارند و هرگز عقیده خود را دگرگون نمی‌کنند.

“سوره مبارکه احزاب، آیه ۲۳”

از میان مؤمنان مردانى هستند که به آنچه با خدا پیمان بستند صادقانه وفا کردند. برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى دیگر در همین‌انتظارند و هرگز عقیده خود را دگرگون نمی‌کنند.

“مقام معظم رهبری”

نابسامانی، آشفتگی، تضییع حقوق، ضعف و سوء مدیریت، ضایع شدن فرصت ها، عدم مدیریت صحیح بر منابع، عدول از تعهدات قانونی، عدم دفاع موثر از حقوق قانونی، ناکارآمدی، ناتوانی، عدم برنامه ریزی و انفعال در بنیاد شهید و امور ایثارگران ما را بر آن داشت تا قبل از آنکه این نهادِ یادگار حضرت امام (ره) که نفسهای آخر حیات خود را می کشد، کاملا از صحنه مؤثر مدیریت کشور کنار رود، به فکر درمان آن باشیم.

مقام معظم رهبری در فرمان تجمیع نهادهای ایثارگری فرمودند: “نظر به اهمیت موضوعِ ارائه خدمات به ایثارگران که ولی نعمتان این جامعه هستند و دغدغه هایی که نسبت به استیفای حقوق این عزیزان داشته و دارم، اکنون که نتیجه جمع بندی متولیان امور، ضرورت تجمیع ماموریت ارائه خدمات به خانواده معزز شهداء، جانبازان عزیز و آزادگان سرافراز در بنیاد شهید انقلاب اسلامی می باشد، اینجانب این تصمیم مبارک را تایید می کنم، مشروط بر اینکه نهادی بودن آن حفظ شود تا این نهاد انقلابی بتواند با هماهنگی و در ارتباط با سایر دستگاههای اجرایی کشور حداکثر خدمات ممکن را به ایثارگران و خانواده محترم ایشان ارائه نماید”.

لکن امروز شاهدیم که به دلیل کاغذ بازی، ساز و کارهای پوسیده و کهنه، تاخیر در انجام تعهدات و ماموریتها، ناکارآمدیِ مدیران، انتصاب افراد ضعیف و ناتوان و گاهی مسئله دار، نه نهادی بودن بنیاد حفظ شده است و نه رفتار انقلابیِ مورد انتظار از این نهاد که به تعبیر مقام معظم رهبری باید دستگاه عصمت و طهارت باشد، متجلی است. متأسفانه پیگیری‌های متعدد شورای عالی انجمن های جانبازان و سایر تشکل‌های ایثارگری طی چند ماه گذشته به منظور بهبود وضعیت بنیاد و رویه های موجود با بی تفاوتی مدیریت عالی بنیاد کار را به جایی رساند که برگزاری این اجتماع را ضروری کرد. لذا ایثارگران تا تحقق بندهای این قطعنامه به شرح زیر، قاطعانه پیگیر خواهند بود:

۱- سیاستهای کلی نظام در امور ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران، مصوب مقام معظم رهبری، راهبرد اصلی و اساسی برای مجلس، دولت، نیروهای مسلح، دستگاههای اجرایی، بنیاد و همه نهادهای فرهنگی کشور از جمله صداوسیما باشد.

۲- قوانین و مقررات مصوب در حوزه های مختلف مرتبط با ایثارگران اعم از درمان، معیشت، آموزش و غیره، اجرا شده و در موارد عدم وجود قوانین منطبق با نیازهای روز ایثارگران و با مشارکت و نظر نمایندگان خبره و کارشناسی جامعه ایثارگری تهیه، تصویب و به مرحله اجرا در آید.

۳- درمان، معیشت، اشتغال و آموزش نسبت به سایر خدمات از چنان اهمیتی برای ایثارگران برخوردارند که هر گونه بی توجهی به آنها، تبعات زیانباری خواهد داشت. مصرانه خواهان آنیم که مدیریت عالی بنیاد قانون جامع خدمان رسانی ایثارگران (اصلاح شده توسط شورای عالی انجمن های جانبازان) را جهت تصویب نهایی پیگیری نموده و در جهت تحقق حقوق ایثارگران، گام بردارد و با مدیران و تفکراتی که در بنیاد به عامل و مانعی برای پیگیری حقوق ایثارگران تبدیل شده اند برخورد و نسبت به عزل آنان اقدام کند.

۴- قوانین و مقررات متعدد و متنوعی که فاقد ضمانت اجرایی و بعضاً مخالف صریح گردشکارهایِ مصوب فرماندهی کل قوا بوده و فقط تاثیرات منفی آن در جامعه برای ایثارگران باقی می ماند، باید با نگاهی نو و برگرفته از مطالعات علمی و جهانی در این حوزه متحول و به روز شود و بجای قوانین وسیع، گسترده و بی خاصیت، قوانینی کارآمد که مشکلات اساسی ایثارگران را مرتفع کند، جایگزین شوند.

۵- در سالهای اخیر از معضلات اساسی بنیاد، گماشتن مدیران ناتوان در راس بنیاد، توسط رئیس جمهورها بوده، که موجبات وهن بنیاد را فراهم کرده است. انتظار می رود در تغییرات پیش رو، مدیری انقلابی، متعهد، توانمند، با برنامه و دارای کارنامه ای مقبول در مدیریت برای این امر پیش بینی و مدیران ضعیف و ناکارآمد به این مسئولیت گمارده نشوند.

۶- یکی از مهمترین معاونت‌های موثر در بنیاد معاونت حقوقی و امور مجلس است که تعاملات آن با مجلس و دولت می تواند تامین کننده حقوق قانونی ایثارگران باشد، ولی همواره مدیریت عالی بنیاد در گذشته و حال با انتصاب افرادی نانوان و بی کفایت از بیرونِ بنیاد، لطمات جبران ناپذیری به اعتبار بنیاد و حقوق ایثارگران وارد کرده اند، انتظار جامعه ایثارگری، انتصاب افرادی شایسته برای این معاونت، سایر معاونت‌ها و مدیریت‌های حساس بنیاد همچون کمیسیون پزشکی، کمیسیون ماده ۱۶ و مانند آنها می باشد.

۷- ایثارگران انتظار دارند مدیریت عالی بنیاد بدون در نظر گرفتن سایر ملاحظات، اعم از سیاسی و جناحی فقط به دنبال اجرای قوانینی باشد که متضمن حقوق ایثارگران است و با کارشناسی موثر خلاء‌های قوانین و مقررات را رفع کند .

۸ – قوانین و مقررات در حوزه ایثارگری باید به نحوی توسط مسئولین کارشناسی و تصویب شود که منافع عموم ایثار‌گران اعم از خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان را به نسبت ایثارگری و شرایطی که آنان دارند، تامین کند.

۹- مدیریت عالی بنیاد باید با اصلاح رویه ها و روشها و کنترل و نظارت بر آن، در ارائه خدمات با استفاده از شیوه‌های نوین مدیریتی، به اصلاحات مور نظر اقدام کند بطوری که ضمن کاهش هزینه‌ها و اصلاح مفاسد احتمالی میزان رضایتمندی ایثار گران را بطور واقعی افزایش دهد.

۱۰- مجلس، دولت و بنیاد باید با تهیه نظامهای پنج گانه تسهیلات ایثارگران، شامل: نظام جامع درمان، نظام جامع معیشت و رفاه، نظام جامع آموزشی، اشتغال، استخدام و کارآفرینی، نظام جامع مسکن و نظام جامع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت) جهت تحققِ اهداف عدالت، سلامت، سرعت و سهولت در ارانه خدمات به ایثارگران تلاش و اقدام کنند.

۱۱- بنیاد باید در تعامل با تشکل‌های رسمی ایثارگری با حفظ حقوق متقابل از رفتار و اقدامات کنترلی و نظارتی پرهیز نموده و فضای صمیمی تعامل سازنده را مهیا کند.

۱۲- بخشهای اقتصادی هیچگاه برای ایثارگران منشاء خدمات و ارائه تسهیلات نبوده اند و همواره به حیات خلوتِ مدیران فرصت طلب و سودجو تبدیل شده اند. غفلت مدیریت عالی بنیاد به دلیل مشغله رسیدگی به ایثارگران، همواره فرصت‌های مساعدی برای سودجویی در بخشهای اقتصادی را فراهم کرده است. اگر اصلاحات اساسی در بخشهای اقتصادی ممکن نیست، که تا به حال چنین بوده است، بنیاد با واگذاری آن و تخصیص منافع آن برای حل مشکلات ایثارگران، تمام هم و غم خود را به ارائه خدمات و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهد و از اموری که تا به حال جز بدنامی برای بنیاد برآیندی نداشته است بپرهیزد.

۱۳- برخی از مدیران بنیاد سالهاست که در بنیاد، بدون آنکه نقش مفید و موثری داشته باشند، فضایی را اشغال کرده اند. اینان افرادی بی انگیزه، بی تفاوت و بدون برنامه هستند که اتلاف وقت و منابع بنیاد تنها اثر آنان بوده است. بر کناری آنان از مسئولیت‌ها خواسته جامعه ایثارگری است.

۱۴- بنیاد سازمانی حجیم، پر هزینه و دارای نیروهای ناکارآمدی شده است که اگر فکری برای آن نشود کاملاً زمین گیر خواهد شد. مطالعه جامع درباره ساختار مدیریتی و نیروی انسانی، بخش‌های مفید و غیر مفید سازمان، برای ایجاد تحول آن امری ضروری است.

۱۵- شورای عالی انجمن های جانبازان قاطعانه تاکید می کند در صورتی که واکنش شایسته و سریع در راستای حل و فصل معضلات فوق الذکر از مسئولین ذیربط مشاهده نشود، در اقدامی گسترده، در سطوحی برتر و بالاتر، مطالبات به حق خود را پیگیری نموده و در صورت لزوم ، اجتماع عظیم ایثارگران را در زمان مناسب برنامه ریزی و برگزار خواهد نمود.

در پایان اعلام می داریم: شورای عالی انجمن‌های جانبازان این آمادگی را دارد که در خصوص بند‌های مختلف قطعنامه راهکارهای لازم و کارشناسی را ارائه و موجبات تحول و بالندگی در بنیاد شهید و امور ایثارگران را فراهم کند.

انتهای پیام

یک دیدگاه

  1. من باشما موافقم فرزند شهیدم میخام حقم رو ازبنیاد ومدیریت نالایقش بگیرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *