قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / اخبار ایثار / وزارت ارشاد برای ایجاد گفتمان‌ فرهنگ حماسه باید تلاش کند

وزارت ارشاد برای ایجاد گفتمان‌ فرهنگ حماسه باید تلاش کند

عضو انجمن روزنامه‌نگارن دفاع مقدس، روحیه حماسه‌گری را جزو جدانشدنی وجود ایرانی‌ها دانست که از در رگ و خون آن‌ها ریشه دارد.

به گزارش کهف شاهد، حسین زکریایی‌عزیزی با بیان اینکه ایثار و حماسه همانند یکدیگر هستند و این ویژگی در طول تاریخ سینه به سینه به ما منتقل شده است گفت: حماسه‌سازی از ایثار شکل می‌گیرد که در اصل باید بگوییم این ایثار است که موتور محرکه حماسه خواهد بود تا افراد دست به کارهای بزرگ بزنند. حادثه پلاسکو مثال مهمی از حماسه‌سازی در قرن معاصر است که آتش‌نشانان با از خودگذشتی توانستند در کنار سایر دستگاه‌های امدادی حماسه‌ای عظیم را خلق کنند. چنانکه در آن حادثه همه و همه دست به دست هم دادند تا آن ویرانی بدون کوچکترین بی‌انضباطی جمع شود. این در حالی است که انصافاً مردم در تجلیل از  فداکاران آتش‌نشان از هیچ تلاشی کوتاهی نکردند و حضور آن‌ها در مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان خود موید حماسه‌ای دیگر بود.

زکریایی ادامه داد: نقش روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در ترویج و حمایت از فرهنگ حماسه مهم  است. هدف حرفه روزنامه‌نگاری در اصل حمایت از مقوله‌های فرهنگی است. خصوصاً ما که در انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس فعال هستیم، ماهیت کارمان ایجاب می‌کند که در ترویج فرهنگ حماسه، چه در حوزه دفاع مقدس و چه در سایر بخش‌های دیگر بیشتر از سایر همکاران رسانه‌ای فعال باشیم.

این روزنامه‌نگار با تاًکید بر وظیفه ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج فرهنگ حماسه گفت: وزارت ارشاد با کمک‌های مالی و معنوی خود در جهت گفتمان‌سازی حماسه باید تلاش کند. یکی از اهداف مهمی که سبب شده تا دبیرخانه فرهنگ عمومی در وزارت ارشاد تعریف شود دقیقاً به همین موضوع باز می‌گردد که بتوان فرهنگ‌های مختلف را در این دبیرخانه نهادینه، مهندسی کرد تا با ایجاد پیوست‌های فرهنگی مردم را به این سو ترغیب کرد.

زکریایی یادآور شد: تاًثیر ایجاد گفتمان ملی حماسه در ترویج فرهنگ حماسه مفید است. اما باید بدانیم که  کنگره‌ها و همایش‌ها نمی‌تواند به تنهایی خروجی چندان زیادی داشته باشد،.برگزاری گفتمان ملی فرهنگ حماسه در اصل تلاشی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ حماسه است که باید به آن توجه کرد. ما اگر بتوانیم در این گفتمان از فعالان عرصه فرهنگ و حماسه دعوت و حمایت کنیم به حتم موثرتر واقع خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *