قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / اخبار ایثار / محفل دفاع مقدس جشنواره شعر فجر برگزار شد

محفل دفاع مقدس جشنواره شعر فجر برگزار شد

محفل دفاع مقدس جشنواره شعر فجر با گرامی‌داشت یاد محمود صفارزاده برگزار شد.

به گزارش کهف شاهد،بر اساس خبر رسیده، هشتمین محفل جشنواره شعر فجر با حضور بهمن ساکی، علیرضا شکرریز، داوودرضا کاظمی، هوشنگ دیناروند، مرتضی حیدری آل‌کثیر، غلامرضا کاخ، ابوذر پاکروان، فردین کوراوند و جمع دیگری از شاعران خوزستان و همچنین جواد محقق، حمیدرضا شکارسری، عبدالرحیم سعیدی‌راد و علیرضا لبش به عنوان شاعران مهمان در تالار نیایش شهرستان شوش دانیال به شعر دفاع مقدس پرداخت.
مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش در ابتدای این برنامه با تجلیل از “زنده‌یاد محمود صفارزاده، پدر شعر شوش و شاعر محبوب خوزستان که حدود سه ماه قبل دارفانی را وداع گفت”، اظهار کرد: خوشحالیم که محفلی به نام استاد مهربانی‌ها برای گرامیداشت استاد محمود صفارزاده که بنده فوق‌العاده به ایشان علاقه داشتم، برگزار می‌شود. صفارزاده یکی از محورها و قطب‌های جریان شعر در شوش بود و امیدواریم خط و مشی و صداقت ایشان برای ما الگو باشد تا بتوانیم در ادامه مسیر موفق باشیم.
فرحان چنانی گفت: نام صفارزاده در جشنواره‌ای که به اسم دفاع مقدس و فجر انقلاب است بجاست؛ چون او به معنی واقعی، انقلابی، بسیجی و رزمنده بود و در هر برنامه‌ای برای انقلاب برگزار می‌شد، پیشقدم بود. حتی اولین جشنواره‌های شعر را در خوزستان، او برگزار می‌کرد.
وی گفت: عشق و علاقه صفارزاده به انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و اهل بیت برای همگان روشن بود و جدیت، تحمل و صبر از ویژگی‌های محمود صفارزاده بود که باید سرمشق شاعران جوان قرار گیرد.

تاجیکستان و شبه قاره هند به جشنواره اضافه می‌شوند
جواد محقق، معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان از دیگر سخنرانان این برنامه بود. او با بیان اینکه جشنواره شعر فجر در میان سایر جشنواره‌های فجر، جوان‌ترین جشنواره است، اظهار کرد: جشنواره شعر فجر دیرتر از سایر جشنواره‌ها تاسیس شده است و دلیل این تاخیر، تصور برخی‌ها بود که فکر می‌کردند جنس شعر، متفاوت از سایر هنرهاست. نهایتاً تصمیم گرفته شد جشنواره‌ای با عنوان فجر برای شعر تاسیس شود.
وی گفت: جشنواره در این چند سال، تغییراتی داشته است. وقتی جشنواره بنیانگذاری شد، قرار بود شاعران شعرهایشان را به جشنواره ارسال کنند تا مورد داوری قرار گیرد. اما به مرور زمان متوجه اشکالات جشنواره شدیم و فهمیدیم کسانی که به جشواره شعر ارسال می‌کنند، شاعران جوانی هستند که به دنبال دیده شدن و مطرح شدن هستند و شاعران پیشکسوت برای فرصت دادن به جوانان در جشنواره شرکت نکرده‌اند.
معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان ادامه داد: از آنجایی که قرار بود تمام توان شعر کشور در یک سال در جشنواره شعر فجر بررسی شود، تغییراتی در روند جشنواره اعمال و قرار شد شاعران آثار چاپ‌شده را به جشنواره ارسال کنند. به همین خاطر در چند سال اخیر برگزیده‌های شعر فجر، برگزیده‌های کتاب شعر کشور بوده‌اند.

محقق خاطرنشان کرد: همزمان با اعلام تاریخ دریافت آثار، در بنیاد شعر و ادبیات داستانی، شروع به جمع‌آوری آثار منتشر شده در سراسر کشور در شهرستان‌ها و تهران می‌کنیم. آثار توسط هیات داوران در سه حوزه شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان و کتاب‌های نقد و بررسی (درباره شعر)، بررسی و داوری می‌شود که در نهایت، کتاب‌های برگزیده جشنواره از میان نامزدهای اعلامی، انتخاب و معرفی می‌شود.
معاون شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بیان کرد: اضافه شدن بخش ویژه افغانستان از کارهای جدید جشنواره شعر فجر است. به نحوی که جایزه جلال آل‌احمد هم امسال برای اولین بار همه کتاب‌های هشت سال گذشته ادبیات داستانی کشور افغانستان را جمع‌آوری کرد و مورد داوری قرار داد و از برگزیدگان آن تقدیر کرد، در جشنواره شعر فجر نیز کتاب‌های ۱۰ سال گذشته شعر افغانستان جمع‌آوری شده و کتاب‌های شعر این کشور داوری و برترین‌هایشان اعلام خواهند شد.
محقق گفت: تلاش داریم در سال‌های آینده حضور شاعران کشورهای حوزه‌ زبان فارسی و آثار آنان را در جشنواره بیشتر کنیم و امیدواریم آثار شاعران کشورهای تاجیکستان و شبه قاره هند به جشنواره اضافه شود. زبان ما در کشورهای محدودی مورد تکلم قرار می‌گیرد، اما الفبای برخی کشورها مثل تاجیکستان همانند الفبای ما نیست؛ گرچه زبان هر دو کشور فارسی است. امسال نتوانستیم آثار تاجیکستان را داوری کنیم، اما سال‌های آینده ان‌شاءالله این کار را خواهیم کرد.
در بخش دیگر این مراسم از همسر زنده‌یاد محمود صفارزاده شاعر پیشکسوت خوزستانی که در آذرماه امسال درگذشت، تقدیر شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *