قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / عناوین اصلی / قوانین چهارگانه ایثارگران در برنامه ششم توسعه به تصویب رسید

قوانین چهارگانه ایثارگران در برنامه ششم توسعه به تصویب رسید

مواد چهارگانه بخش ایثارگران در لایحه برنامه ششم توسعه کشور پس از رایزنی و بحث های موافق و مخالف به تصویب نهایی رسید.

به گزارش کهف شاهد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواد چهارگانه فصل ایثارگران در لایحه برنامه ششم توسعه کشور را پس از رایزنی و بحث های موافق و مخالف به تصویب نهایی رساندند.

 نمایندگان ملت در بهارستان در اخرین نشست کاری خود در روز یکشنبه ۲۶ دیماه در ادامه بررسی بندهای ارجاعی از کمیسیون تلفیق رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه کشور مواد ۱۰۲ تا ۱۰۵ را با اکثریت به تصویب رساندند و دولت را موظف به تامین اعتبارات مالی برای اجرای صحیح و کامل قانون جامع خدمات رسانی کردند.

بر اساس این گزارش، افزایش سهمیه ۳۰درصدی ایثارگران برای ورود به دانشگاه ها، تکلیف دولت به تامین منابع مالی برای اشتغال ایثارگران و ارائه تسهیلات مسکن به ۵۰ هزار نفر از رزمندگان و ایثارگران و آزادگان از جمله مصوبات در برنامه ششم توسعه بود که متن کامل مصوبات مجلس شورای اسلامی در فصل ایثارگران به شرح زیر است.

ماده ۱۰۲

دولت موظف است اقدامات لازم برای اجرای صحیح و به موقع قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را در طول برنامه به عمل آورد و اعتبار کافی را در بودجه سنواتی پیش بینی نماید وکلیه آیین نامه های اجرایی آن را حداکثر تا شش ماهه اول برنامه تصویب و ابلاغ نماید.

۱-دولت موکلف است در اجرای ماده ۶۱ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ مصوب ۴/۱۲/۹۳ به نحوی برنامه ریزی نماید که تا ۲ سال اول اجرای برنامه کلیه مشمولین ماده مذکور تعیین تکلیف گردند.یگان های اعزام کننده و نهادهای متولی موظفند گواهی مشمول این ماده را برای حضور افراد در مناطق جنگی و صورت سانحه را به کمیسیون اخراز بنیاد شهید ارائه نمایند.

تبصره – بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس که صورت سانحه بالینی همزمان مجروحیت را ندارند اما مجروحیت آنها توسط کمیسیون پزشکی نهاد اعزام کننده (نیروهای مسلح) احراز می‌گردد را، به‌عنوان جانباز تلقی نماید و حداقل ۵ درصد جانبازی به آنها تعلق می‌گیرد. اجرای این تبصره مانع از احراز جانبازی بیش از درصد مذکور توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران نمی باشد.

دولت مکلف است در سال اول اجرای قانون برنامه، اعتبار موردنیاز برای اجرای تبصره ماده۳۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی نموده و از طریق سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به کلیه آزادگان و جانبازان واجد شرایط پرداخت نماید.

 دولت موظف است خانواده معظم شهداء، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و افراد تحت تکفل ایشان(والدین و همسر و فرزندان) دارای تابعیت غیر ایرانی که در طول هشت سال دفاع مقدس یا بعد از آن در راستای ماموریت محوله از سوی مراجع ذی‌صلاح به درجه رفیع شهادت یا جانبازی واسارت نائل آمده‌اند، پس از تأیید مراجع مذکور تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دهد و رزمندگان نیز بنابه تشخیص ستاد کل نیروهای مسلح تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) قرار می‌گیرند.

تبصره -اعطای تابعیت و اقامت به افراد موضوع این ماده بر اساس ضوابط در چارچوب قانون خواهد بود که حداکثر ظرف مدت سه ماه از لازم‌الاجراء شدن این قانون توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری وزرات امور خارجه و وزارت کشور تهیه و به تصویب شورای عالی امنیت ملی با رعایت اصل ۱۷۶ قانون اساسی می‌رسد.

ماده ۱۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به شرح زیر اصلاح می‌شود:

بنیاد شهید موظف است در چارچوب قوانین به منظور تعیین، تدوین و یا اصلاح معیارهای تشخیص درصد جانبازی به عنوان مبنای ارائه خدمت به جانبازان و آزادگان در مواردی که نیاز به رای کمیسیون باشد، نسبت به تشکیل کمیسیون های پزشکی اقدام و جهت تعیین نحوه از کارافتادگی کلی، با در نظر گرفتن وضعیت فعلی سلامتی روحی، جسمی، اجتماعی، اقتصادی، شغلی و سابقه حضور در جبهه آنها و براساس آئین‌نامه‌ای که با پیشنهاد بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح و با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان تهیه و به تصویب هیات وزیران میرسد اقدام نماید.

به منظور حفظ کرامت ایثارگران و خانواده معظم شهداء، جانبازان و آزادگان دستگاه‌های موضوع ماده ۲ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مجاز نیستند ایثارگران شاغل در آن دستگاه را به عنوان نیروی مازاد(عدم نیاز) معرفی نمایند، به‌استثنای موارد محکومیت در هیات تخلفات اداری.

در اجرای تبصره ۲ بند الف ماده ۴۵ قانون مدیریت خدمات کشوری دولت مکلف است در اجرای ماده ۲۱ قانون جامع خدمات ایثارگران و تبصره‌های آن و اصلاحات بعدی  ان سالانه ۲۰ درصد از فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر را مشمول این بند قرار دهد .

جانبازانی که قبل از تصویب این قانون به صورت پیش از موعد یا عادی و بدون سنوات ارفاقی بازنشسته شده اند با رعایت شرط سنی کمتر از ۶۵ سال می توانند به خدمت اعاده و با تکمیل خدمت ۳۵ ساله خود و با رعایت شرایط عمومی به بازنشستگی نائل آیند.

تبصره- در صورت دریافت پاداش پایان خدمت در بازنشستگی اول پاداش مذکور مربوط به آن سنوات مجددا به این افراد تعلق نمی‌گیرد.

ایثارگران و فرزندان شهداء مشمول قوانین، مقررات و ضوابط استخدامی خاص مربوط به خود بوده و کلیه دستگاه‌های مشمول ماده ۲ قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران مکلف به انجام آن هستند.

کلیه فرزندان و همسران شهداء شاغل در دستگاه‌های موضوع ماده۲ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران می‌توانند با حداکثر ۸ سال سنوات ارفاقی و با دریافت حقوق و مزایای کامل بازنشسته شوند.

۱۰- ماده(۲۶) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به شرح زیر در طول اجرای قانون برنامه اصلاح و دو تبصره به آن الحاق می‌شود:

عبارت”جانبازان دارای مخدودیت جسمی حرکتی” بع از عبارت “جانبازان اعصاب و روان شیمیایی” اضافه می شود.

تبصره ۱- والدین، همسران و فرزندان شهداء که دارای بیماری‌های خاص و یا صعب‌العلاج یا محدودیت جسمی حرکتی می باشند پس از تایید کمیسیون پزشکی بنیاد مشمول این ماده می‌شوند.

تبصره ۲ – جانبازان گروه بیست‌وپنج درصد تا چهل و نه درصد ضریب K  بهره‌مندی حق پرستاری آنان به میزان درصد جانبازی می باشد.

ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به شرح زیر اصلاح می‌شود:

کلیه دستگاههای موضوع ماده (۲) این قانون مکلفند حداقل بیست و پنج درصد (۲۵ درصد) از نیازهای استخدامی و تأمین نیروهای مورد نیاز خود را اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی که وفق ضوابط و مجوزهای مربوط و جایگزینی نیروهای خروجی خود اخذ می‌نماید به خانواده‌های شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵ درصد) و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یک‌سال و بالای یک‌سال اسارت، اسراء و خواهر و برادر شاهد اختصاص دهند و پنج درصد (۵ درصد) سهمیه استخدامی را نیز به رزمندگان با سابقه حداقل.

تبصره ۱ این بند، وضعیت استخدامی مشمولین این ماده حداکثر پس از  سه ماه رسمی‌قطعی می‌گردد.

انتهای پیام

۱۰ دیدگاه

  1. فردین قربانی سردهلقی

    نوشداروی بعدازمرگ سهراب ماواسه عیدنوروز واجاره خونه درحال حاضرشرمنده خانواده وحق الناس مردم هستیم اگه راست میگیدنفری یه میلیون واسه خرید شب عید به جانبازان بیکاروفاقدشغل ورزمندگان دفاع نقدس بدهید تابعد حسابش کنید

  2. باسلام وخسته نباشی…من ایثارگرشرکتی ام شاغل درنهادریاست جمهوری.دراینجا ایثارگران قراردادی رابه پیمانی تبدیل وضعیت کردند اما ما شرکتی ها را میگن قانون نیست.ترا به اون خدا کمکمون کنید متشکرم.

  3. سلام و عرض ادب خسته نباشید الان من حدود یک ساله استخدام اداره محیط زیست شده ام فرزند ازاده جانباز ۵۰درصد اعصاب روان هستم که پدرم به مدت ۱۰سال اسیر بودن ولی یک ساله که من هنوز پیمانیم ایا رسمی نخاهم شد

  4. ایا فرزندان ازاده جانباز ۵۰درصد که استخدام شده اند هیچ گونه مزایایی ندارن ایا بیمه هم از حقوقمون باید کسر شود اگه میشه راهنمایی کنید هیچ گونه مزایایی ندارم

  5. با سلام و خسته نباشید خدمت سروران گرامی. اینجانب با داشتن۶ ماه و چند روز حضور در جبهه های جنگ بصورت رزمنده که مدت۱۰ سال در مجتمع گاز پارس جنوبی مشغول به کار هستم ایا شرایط استخدامی شامل بنده میشود؟ لطفا راهنمایی فرمایید. متشکرم

  6. با تشکر و قدر دانی از نمایندگان محترم و فهیم مجلس و نمایندگان فراکسیون ایثارگران مجلس، میخواستم عرض نمایم که به رزمندگان داوطلب دفاع مقدس بیشتر توجه معطوف شود چرا که تا بحال هیچگونه توجهی به این برادران نشده و اگر هم در سالهای قبل مواردی بروی کاغذ مصوب شده،ولی نه متن آن قانون در مورد جامعه هدف رزمندگان چیزی را عاید رزمندگان کرده و به جز مشتی ماده و بند و تبصره و انشاء سر در گم موردی مشخص در آن یافت نمیشود که گوئی برای رفع تکلیف و اینکه صرفا گفته شود که مصوبه ای برای رزمندگان هم تدوین یافته است و یا اگر در جائی اندک مزایای برای رزمندگان و خانواده آنها بطور واضح در نظر گرفته شده شیوه و زمان اجرائی آن نامفهوم است و وقتیکه رزمندگان برای آن به دستگاه های اجرائی یا در محل کار خود مراجعه میکنند ،مسئولین محترم اظهار بی اطلاعی میکنند و حتی در صورت نشان دادن متن مصوبه آن رزمنده و یا جانباز بیچاره را مورد تمسخر هم قرار میدهند و اینکه به رزمندگان دفاع مقدس بیشتر توجه معطوف شود خود شاهد و ناظر یعنی بودم که ایثارگری برای،کار اداری به یک اداره کل دولتی
    مراجعه کرده بود و در اعتراض باینکه چرا با اولویت یکسان و همچنین بصورت یکنواخت و بدون سفارش یا پارتی بازی کار انجام نمیشود ،نه تنها کارش انجام نشد بلکه مدیر کل و کارمندان آن اداره با زدن برچسب های دروغین و ادعاهای واقعی و خلاف واقع وبا شاهد گرفتن کارمندان آن اداره که همگی دارای رابط ه خادم و مخدو می و ریس و مرئوسی بودند با تشکیل چند پرونده در آن اداره و شکایت در دادگاه و با شهادت کذب همگی آن کارمندان که برخی از آنها اصلا چون محیط کارشان درآن کل نبوده و در اداره شهرستان بوده نیز در دادگاه حاضر و با شهادت کذب و سوگند دروغ به کلام الله درسی به آن ایثارگر دادند که که بقول خودشان دیگر کسی در مقابل یک کارمند اداری جز که کار خود را با صداقت انجام نمیدهد و پارتی بازی و اعمال نفوذ میکند ،هیچ حرفی برای بیان کردن نداشته باشد، این مطالب را به استحضار نمایندگان محترم رسانیدم که واقف باشند برای یک کار اداری روتین و اجرائی چند ساله، اینچنین برخوردی انجام میشود، و آ ی بحال حقوق قائل شده مصوب جهت ایثارگران شامل همه جانبازان و رزمندگان که بعضا نامفهوم بوده و شیوه اجرائی آن و الزام بعمل آن برای موسسات و نهادها و اداره جات بطور واضح و جز بیان نشده و یا اصلا ابلاغ نشده، و بعضی از این مصوبات از این حیث نه تنها برای ایثارگران مشکلی حل نمیکند بلکه باعث سر در گمی و اتلاف وقت آنها شده و بعضا باعث مشکلات عدیده ای برای این عزیزان میشود که غیر قابل جبران است.
    آیا سزاوار نیست که رزمندگانی که بعضا در چندین عملیات و ماه ها بصورت داوطلب بسیجی ،جان برکف وبدون هیچ چشم داشتی در جبهه حضور داشتند و اکثرا عیال وار و بالای سن ،پنجاه سال هستند و با مشکلات جسمی و روحی ناشی از جنگ بزحمت معیشت خود را میگذارند قانونی عملی و اجرائی و در خور شان برایشان تدوین گردد. با تشکر فراوان یک رزمنده داوطلب دفاع مقدس

  7. فردین قربانی سردهلقی

    به خدای احدو واحد ازپانزده سالگی درجبهه خط مقدم حضورفعال داشتم .اهل نماز اهل انقلاب مطیع ولایت ورهبری بود ه وهستم ۴۰ماه و۲۹روز جبهه بودم دوبارمجروح شدم واسه اینکه حقوق بهم ندهند حضور جبهه ام کردن ۶ماه جانبازی ام کردن ۵/درصد چون آشنا وپارتی ندارم ۳۱سال ازمجروحیتم میگذرد نه یک درصدجانبازی ام رفته بالا ونه کاروشغل دارم هنوزمستاجرم بدهکارم قسط وام دارم حرام خورنیستم .اما خواهشا یه فکری به حا ماجانبازان ورزمندگان بیکارو مستمندومستضعف بکنید فی سبیل الله بابا ماهم انسانیم ماهم اهل ایران هستیم شمامسولین روبه خداوخون شهدا وروح امام عزیز به فکرماباشید

  8. با سلااام خواستم بونم چرا از معافیت خدمت فرزندان ایثار گران چرا چیزی نزاشتین.چرا بین ایثارگران تبعیض قائل شدین .چرا شرایط سنی گذاشتین .چرا کسی ک ۳۰ ماه جبهه داره معاف میشه اونی ک ۲۸ ماه جبهه داره اگه پسرش متولد زیر ۷۲ باشه حتی کسری هم گیرش نمیاد کارت ایثار گری حتی اولویت هم حساب نمیشه واسه سربازی ک حد اقل نزدیک خونت خدمت کنی.چرا اینقدر اونایی رو ک از جون خودشون گذشتن و اومدن جبهه را با این طور مساعل زجر میدین .این عدالت نیس شرایط سنی و اونی ک ۳۰ ماه جبهه داره با اونی ک ۲۸ ماه داره فرق گذاشته شه

  9. باسلام وادب

    آیا همسران شاغل جانباز ان متوفی ۵۰% در دستگاههای دولتی از موضوع ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که با هشت سال سنوات ارفاقی و با دریافت حقوق و مزایای کامل می توانندبازنشسته شوند برخوردار هستند یاخیر ؟چون همسران جانبازان متوفی در این خصوص همانند همسران شهدا می باشند.
    با تشکر

  10. سلام و عرض ادب هرچند میدانم کسی اینجا پاسخگو نیست چرا که به هیچکدام از دل نوشته های دوستان پاسخی داده نشده اما خواستم عرض کنم آقایانی که ننشستن قانون وضع میکنن برای ایثارگران بدانید که وضع کردن قانون بدون ضمانت اجرای تنها آبروی ایثارگران رادر جامعه میبرید چرا که نه تنها به حق وحقوق مون نمیرسی مورد تاخت و تاز دیگران نیز قرار میگیریم من خودم فرزند شهید هستم سه سال دنبال استفاده از سنوات ارفاقی هستم به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم رای هم به نفع ما صادر شده ولی تامین اجتماعی پس از توهین به ما قانون شما ورای دیوان راهم اجرا نمیکند وبا ۲۴سال سابقه هنوز موفق به بازنشستگی نشدم سه ماه از سال میگذره هنوز وقتی به بنیاد شهید و کمیسیون مراجعه میکنیم میگن هیچ دستورالعملی نیامده تور به خدا.الکی قانون بدون پشتوانه اجرا تصویب نکنید و مارا مورد تمسخر دیگران و سازمان تامین اجتماعی نکنید که واحد حقوقی بگه شما فرزندان شهدا دزدید میخواهید ما از دیگران بیمه بگیریم شما رو زودتر بازنشسته کنیم نیاز بود اسم اون شخص و شاهد ماجرا که ایشان هم فرزند شهید بودن واز تربت حیدریه آمده بودن را ذکر میکنم ممنون که پاسخ نمیدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *