قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آخرین اخبار / مدیرعامل کانون همبستگی فرزندان شاهد مطرح کرد هشدار درباره سکولار شدن فضای راه‌پیمایی اربعین

مدیرعامل کانون همبستگی فرزندان شاهد مطرح کرد هشدار درباره سکولار شدن فضای راه‌پیمایی اربعین

مدیرعامل کانون همبستگی فرزندان شاهد گفت: باید در راه و مسیر پیاده‌روی اربعین به تکریم مقام شهدا بپردازیم، هر کسی نباید با هویت شخصی‌اش در این مسیر قدم بگذارد و بی‌تفاوت از این موضوع بگذرد.

هشدار درباره سکولار شدن فضای راه‌پیمایی اربعین

کهف شاهد: آرام آرام صدای زنگ قافله عاشقان حسینی به گوش می رسد، یاران دل از دنیا کنده مهیای ضیافتی عظیم می‌شوند، ضیافتی به وسعت همه تاریخ، در مسیری نورانی که گویی جاده بهشت است، خوشا آنان که در این جاده بهشتی منتهی به نور به کسوت خادمی مشغول‌اند، و چه خرسند آنان‌که مدال پر افتخار خادم‌الشهدایی بر سینه دارند، شهدایی که اصحاب آخرالزمانی سیدالشهدا بودند !به تعبیر شهید آوینی «یاران پای در راه نهیم که این راه رفتنی است و نه گفتنی».

کانون همبستگی فرزندان شاهد در این مسیر و حرکت فعالیت‌های فرهنگی و طرح هر فرد نائب‌الزیاره یک شهید را راه‌اندازی کرده و ۳ سال است که در پیاده‌روی اربعین در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت دارند. حسین عامریان مدیرعامل کانون همبستگی فرزاندن شاهد در گفت‌وگویی درباره اهمیت پیاده‌روی اربعین حسینی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اظهار کرد: ۳ سال متوالی است که طرح زیارت به نیابت شهدا در مسیر پیاده‌روی اربعین را اجرا کرده‌ایم که هدف ما گسترش فرهنگ ایثار و شهادت میان مردم است و اینکه از فرصت بزرگی همچون پیاده‌روی اربعین در این راستا استفاده کنیم.

او درباره اهداف این کانون در راستای ابعاد فرهنگی پیاده‌روی اربعین تصریح کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چند بُعد دارد، اینکه نیاز امروزه جهان اسلام است ما باید از ظرفیت شهدا برای آینده خودمان استفاده کنیم و نکته دیگر اینکه این مسیر وجب‌به‌وجب و گام به گام خون‌هایی ریخته شده است که بتواند امن و باز باشد تا بتوانیم در حال حاضر این قدرت‌نمایی را در جهان داشته باشیم که امت شیعی و مسلمان در کنار یکدیگر جمع شوند و توطئه‌های دشمنان را دفع کنند.

هر فرد نائب‌الزیاره شدن یک شهید

مدیرعامل کانون همبستگی فرزندان شاهد با اشاره به این موضوع که باید از ظرفیت پیاده‌روی اربعین در راستای تقویت جبهه مقاومت بهره ببریم، گفت: ما تا به امروز از ظرفیت اربعین آن‌گونه که باید و شاید استفاده نکردیم و از بیشتر ظرفیت‌های فرهنگی غافل شده‌ایم. باید در این راه و مسیر به تکریم مقام شهدا بپردازیم هر کسی نباید با هویت شخصی‌اش در این مسیر قدم بگذارد و بی‌تفاوت از این موضوع بگذرد.

عامریان درباره طرح و شعارشان درباره هر زائر نائب‌الزیاره یک شهید، اظهار کرد: قطعا شهدا زنده‌اند و افراد زیادی راه و مسیر آنان را ادامه می‌دهند و شهدا را شریک در صواب و حرکت پیاده‌روی‌شان قرار می‌دهند، البته تمام این طرح‌ها می‌تواند مصداق فرمایش امام‌(ره) باشد که فرمودند: «شهدا امام زادگان عشق هستند.»

ما تا به امروز از ظرفیت اربعین آن‌گونه که باید و شاید استفاده نکردیم و از بیشتر ظرفیت‌های فرهنگی غافل شده‌ایم.

او ادامه داد: فعالیت‌های ما در این ۳ سال اجرای طرح نائب‌الزیاره بودن هر زوار در این مسیر که پا می‌گذارد نیست کند، شهید مورد علاقه‌اش را انتخاب کند و هر عملی که انجام می‌دهد در راستای اهداف و آرمان‌های شهیدان باشد و هر ثوابی که انجام می‌دهد را تقویم شهدا کند. طی این ۳ سال ۵ موکب و غرفه ایجاد کردیم که از فرودگاه امام‌خمینی(ره) تا شلمچه این موکب‌ها وجود داشت، کارت‌هایی را با نام و عنوان شهدای کشورمان و دیگر کشورهای مختلف از جمله حشدالشعبی، یمن، نیجریه، آذربایجان و… به ۵ زبان فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی و اردو چاپ کردیم و به عنوان هدیه به زائران تقدیم کردیم.

مسلمانان همه کشورها در کنار هم پشت جبهه مقاومت هستند

عامریان درباره فعالیت‌هایشان با دیگر کشورهای مسلمان گفت: در سال گذشته فعالیت ما با حشدالشعبی عراق بود که آن‌ها تیزرهایی را آماده کرده بودند و کارتهایی را چاپ کرده بودند، البته موکب اصلی ما را نهادهای جبهه‌های مقاومت قرار داده‌اند. همچنین یکی از پیام‌های ما این است که ما همه پشت جبهه مقاومت هستیم نه پشت مرزها بلکه همه با هم در کنار یکدیگر هستیم و شهدای آن‌ها شهدای کل مسلمین هستند.

او درباره استقبال مردم از این فعالیت‌ها و طرح نائب‌الزیاره بودن هر فرد برای یک شهید تصریح کرد: سالهای اولیه شروع این فعالیت برای مخاطبان کمی گنگ بود اما به حمدلله طی این ۳ سال جای خود را میان مردم باز کرد و برای خیلی از زوار جزء اعمال اربعین به حساب می‌آید که از بدو حرکت نیت می‌کنند و نائب‌الزیاره یکی از شهیدان می‌شوند و این موضوع تبدیل به گفتمان در پیاده‌روی اربعین حسینی شده است.

هدف ما در راه‌پیمایی اربعین حسینی بیشتر پرداختن به موضوع فرهنگی و حول محور شهدا و بحث نیابت از آنان اس

عامریان با اشاره به طرح نیابت شهدا و نام‌گذاری یک موکب به همین نام بیان کرد: هدف ما بیشتر پرداختن به موضوع فرهنگی و حول محور شهدا و بحث نیابت از آنان است.

همچنین فضای موکب را به نحوی درست کردیم که زائران پیام ما را می شنوند، مجسمه شهیدان شاخص کشورها را ساختیم، استودیو برای خبررسانی ایجاد کردیم. سال گذشته حدودا ۳۰ کانتر داشتیم که زائران شهید مورد علاقه‌شان را انتخاب می‌کرد، البته نرم‌افزار آفلاین وجود دارد که بیشتر نام شهدا در آن است و هر فرد می‌تواند نائب شهدا شوند، همچنین چاپ نیابت شهدا به صورت رایگان برای کارمندان دولت صورت می‌گیرد و برایشان ارسال می‌کنیم، به نوعی هر کارمند نائب یک شهید کارمند است.

به گفته مدیرعامل کانون همبستگی فرزندان شاهد، امسال خدام از همه کشورهای اسلامی همچون حزب الله، زینبیون، فاطمیون، حشدالشعبی و یمن … هستند و به هر کدام یک غرفه دادیم که به ترویج طرح نیابت شهدا و معرفی شهدا در گروه مقاومتی که هستند، می‌پردازند. امسال فعالیتمان با موسسات شهید عراق بیشتر و پررنگ‌تر خواهد بود و ده روز مانده به پیاده‌روی فعالیتمان را آغاز می‌کنیم.

او ادامه داد: با توجه به فعالیت‌های فرهنگی که انجام می‌دهیم همین که زوار کشورهای مختلف مشاهده می‌کنند مجاهدات فرزندانشان و آزادی‌خواهی آنان توسط کشورهای دیگر دیده می‌شود قوت‌قلبی برایشان خواهد بود. ما بعد از پیاده‌روی اربعین به خانواده شهیدان اعلام می‌کنیم که نیابت بچه‌های شهیدشان انجام شد.

عامریان گفت: همچنین پارسال به نمایندگی از مقام معظم رهبری حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از موکب ما بازدید داشتند و به عنوان طرح برتر فرهنگی اربعین تقدیر کردند و هدیه‌ای به موکب دادند که برای ما خیلی با ارزش و مهم است.

پیاده‎ روی اربعین استراتژی فرهنگی است نه تنها پذیرایی و اسکان دادن

او درباره برنامه‌های کانون همبستگی فرزندان شاهد اظهار کرد: البته برنامه ما محدود به پیاده‌روی اربعین نیست بلکه اربعین شروع و سرچشمه فعالیت‌های ما است که برای فرهنگ ایثار و شهادت انجام می‌دهیم، برنامه‌ها بیشتر متمرکز بر حوزه خدمات اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی است حتی برنامه‌هایمان برای زلزله‌زدگان پل‌دختر با عنوان هر خشت به نیابت از شهدا را داشتیم و برنامه‌ها و فعالیت‌های دیگر که برای استفاده نام و یاد شهدا داریم. بیشتر سعی داریم در فضای اجتماعی بحث الگوگیری از شهدا را داشته باشیم که البته در سال کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی بر روی آن انجام می‌دهیم.

عامریان نسبت به برخی از بی‌توجهی‌ها و غفلت مسئولان و متولیان فرهنگی تصریح کرد: البته من نقدی به نهادها، مسئولان و متولیان در حوزه ترویج گفتمان انقلاب اسلامی دارم و برایشان ابراز تاسف می‌کنم که فرصت ویژه پیاده‌روی اربعین را در فعالیت‌های سطحی همانند پذیرایی و موکب و اسکان خلاصه کردند، با توجه به اینکه انبوه زائران از دیگر کشورها در این مسیر و حرکت حضور دارند باید از این فرصت برای انتقال گفتمان و مفاهیم انقلاب اسلامی استفاده کنیم که مسئولیت این امر هم بر عهده وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و… است.

می‌بینیم که مسئولان از فعالیت فرهنگی جا مانده‌اند. پیاده‌روی اربعین تنها خرما و چایی دادن نیست در حالی‌که از صدر تا ذیل تمرکز بر پذیرایی و اسکان است.   

او در ادامه افزود: به جای اینکه دغدغه مسئولان استفاده از فرصت اربعین و جهت‌دهی در این راستا باشد بیشترین دغدغه و تمرکزشان بر روی پذیرایی و اسکان شده است، که حتی از زوایایی هم این موضوع مورد نقد مقام معظم رهبری بوده است، زیرا می‌بینیم که مسئولان از فعالیت فرهنگی جا مانده‌اند. پیاده‌روی اربعین تنها خرما و چایی دادن نیست در حالی‌که از صدر تا ذیل تمرکز بر پذیرایی و اسکان است.

عامریان درباره عدم حمایت مسئولان از طرح هر فرد نائب‌الزیاره یک شهید، گفت: طرحی که ما اجرا می‌کنیم با عدم حمایت مسئولان است البته فعالیت‌های فرهنگی دیگر را حمایت حمایت می‌کنند ولی ما را خیر! به اعتقاد من این عدم حمایت فرصت‌سوزی است زیرا فرصتی ایجاد شده اما آنچنان که باید و شاید قدر ندانسته‌ایم.

او اظهار کرد: من تعبیری از کلید واژه‌های مسجد سکولار و حوزه سکولار مقام معظم رهبری دارم که البته نمی‌دانم تعبیرم تا چه اندازه درست و دقیق است به اعتقاد من، فضایی که در پیاده‌روی اربعین ما که مدعی گفتمان انقلاب اسلامی هستیم وجود دارد، یک فضای سکولار است، فرقی میان اربعین ما با پیاده‌روی شیعه انگلیسی وجود ندارد و ما هیچ برنامه فرهنگی و انقلابی را تعریف نکردیم نتیجه این می‌شود که تمرکز و اهتمام مسئولان این است که موکب بزرگتر درست کنند و غذاهای بیشتری بدهند تا بیشتر خودنمایی کنند، گویی مسئولان به خواب رفتند. اما ما با تمام قدرت برای شهیدان کار می‌کنیم و مطمئنم شهیدان زنده‌اند و ما را در این راه یاری می‌کنند خون شهدای زیادی در گفتمان انقلاب اسلامی و مسیر انقلاب  ریخته شده که هر چقدر مسئولان خودشان را به خواب بزنند کارها و فعالیت‌ها روی زمین نمی‌ماند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *