قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / مصاحبه ها / حسین عامریان در گفت‌وگو با تسنیم: تشریح طرح نائب الشهید در پیاده‌روی اربعین؛ از شهدای ترور تا شهدای حشدالشعبی

حسین عامریان در گفت‌وگو با تسنیم: تشریح طرح نائب الشهید در پیاده‌روی اربعین؛ از شهدای ترور تا شهدای حشدالشعبی

به گزارش کهف شاهد : مدیر عامل کانون همبستگی فرزندان شاهد گفت: با دعوتی که کمیته فرهنگی اربعین از کانون همبستگی فرزندان شاهد داشت، کارگروه شاهد را توسط کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین تشکیل گردید و طرح پیشنهادی‌مان هم پیاده روی اربعین و زیارت حضرت اباعبدالله(ع) به نیابت از شهدا بود. تا هر زائر حضرت اباعبدالله(ع) به نیابت از یک شهید در پیاده روی حضور پیدا کند.

حسین عامریان ، مدیر عامل کانون همبستگی فرزندان شاهد در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، به تشریح طرح نائب الشهید در کارگروه شاهد کمیته فرهنگی اربعین پرداخت و گفت: این طرح نگاهی به بحث سیاسی و اجتماعی دارد. زیرا اکثر کشورهای جهان اسلام در معرض دشمنی‌های زیاد هستند و بیش از هر زمانی دیگری نیاز به فرهنگ ایثار و شهادت دارند در حالیکه از نظر فرهنگی خلأ زیادی در این کشورها وجود دارد و موضوع جایگاه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در این کشورها تبیین نشده و در این میانه این رسالت بر عهده ماست.

وی افزود: ما مدعیان پایبندی به نهضت انتظار حضرت مهدی(عج) هستیم و می‌خواهیم موجبات ظهور ایشان را فراهم کرده و یاران ایشان را افزایش دهیم. در روایتی از معصومین داریم که وقتی حضرت مهدی(عج) ظهور می‌کند، پرچم یالثارات الحسین را بلند کرده و می‌فرمایند: «ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان» تاکید ایشان بر این است که راه رستگاری و سعادت بشر در پیروی از راه امام حسین(ع) است و کسانی هم که می‌خواهند یار ایشان شوند باید مجهز به فرهنگ ایثار باشند و خودشان نیز جهادگر و ایثارگر باشند.

عامریان در ادامه تصریح کرد: از طرف دیگر ما از لحاظ اخلاقی به شهدا بدهکار و مدیونیم. همین شهدا بودند که راه کربلا را برای ما باز کردند. همین شهدای حریم و حرم هستند که امنیت مسیر زینبی را برای اربعین به وجود آورده و حفظ کردند تا ما بتوانیم آنجا حضور پیدا کنیم. شهدا به ما نیاز ندارند ولی ما اخلاقا به آن‌ها مدیون هستیم.

وی در ادامه افزود: از طرف دیگر ما به همراهی شهدا در این پیاده روی نیاز داریم تا بتوانیم عمل خود را به آن‌ها پیوند دهیم و آن‌ها را در پیاده روی خود شریک قرار بدهیم و به این صورت عمل ما هم قبول واقع شود. ما با متوسل شدن به شهدا زیارتمان را بیمه می‌کنیم.

او با اشاره به نگاه کلی ما به فرهنگ ایثار و شهادت گفت: اگرچه با توجه به فضای عمومی داخل کشورمان مدعی هستیم فرهنگ ایثار و شهادت در کشور تا حدودی نهادینه شده است. اما فی الواقع این طور نیست. از این فرهنگ اصیل به طور کلی یاد می‌شود. هیچ وقت نتوانستیم شهدا را به عنوان اشخاصی که بتوانند الگو جوانان و خانواده‌های ما باشند، به خوبی معرفی کنیم. زیرا شهدا را آسمانی و دست نیافتنی فرض کردیم و ارائه دادیم. اما طرح نیابت شهدا ضمن اینکه جایگاه شهید را حفظ کرده، باعث ایجاد پیوند و همذات پنداری بین اشخاص و شهدا می‌شود. آن جنبه الگو را ایجاد کرده و فاصله‌ای که بین شهدا و جوانان ایجاد شده را کم می‌کند.

مدیر عامل کانون همبستگی فرزندان شاهد با اشاره به آغاز یک جریان با اجرای طرح نیابت از یک شهید گفت: طرح پیاده روی اربعین، خاستگاه تبیین جایگاه ایثار و شهادت است. و ما بنا داریم از این فرصت استفاده کنیم و بیشتر به طرح نیابت بپردازیم. ولی خود را به اینجا متوقف نمی‌کنیم. اربعین پایان حرکت ما نیست بلکه شروع یک جریان است که در کلیه امور خیر و خدمات مورد نیاز بتوانیم از نیابت شهدا بهره ببریم.

وی در تشریح اجرای این طرح گفت: هر زائر امسال به نیابت از یک شهید حضور پیدا کند و از خانواده شهدا دعوت کردیم که شهدا را برای زیارت نیابتی شهدا در سایت العربعین(http://www.alarbaeen.ir/) ثبت نام کنند و نه فقط خانواده‌ها بلکه دوستان و همرزمان شهدا هم این کار را انجام دهند و از آن طرف هم کسانی که به پیاده روی اربعین می‌روند، بیایند و بر اساس خواست و سلیقه خود یکی از شهدای ثبت نام شده را انتخاب کنند و بپذیرند و نائب او شوند.

عامریان در ادامه افزود: برای کسانی هم که از طریق سایت و اپلیکیشن نمی‌توانند این ثبت نام را انجام دهند، هم در خروجی‌های مسیر و هم در مسیر پیاده روی اربعین کارت‌های نایب الشهید را طراحی کرده‌ایم که اسامی شهدا و تصاویر آن‌ها را روی آن حک کرده‌ایم و می‌توانند آنجا شهید مورد نظر خود را انتخاب کنند و در مسیر همگام و همراه شهدا شوند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *